Oppfriskning: Hockey for Dummies!!

Like sikkert som at epler man har lugget på epleslang smaker 214 ganger bedre enn de grønne flotte eplene mamma har kjøpt på butikken…og like sikkert som at NAV for tiden er like populære som Iberiasnegler…og hvertfall like sikkert som at alle som stiller til valg nå i høst bare snakker sant opg planlegger å holde alt de lover…eller noe… ja like sikkert som alt dette er det at hockeysesongen 2013-2014 snart er igang… Og hva er da bedre enn en liten oppfriskning:

Offside: Enkelt forklart så kan ikke det angripende lag gå inn i angrepssonen uten at pucken er først inn.. Da sier det seg selv at det går ikke an å gå inn i angrepssonen uten puck, klaske kølla gjentatte ganger i isen, rope hita, hita, hita…og få pucken… Du vil noen ganger se at linjedommerne står med handa i været.. Dette er ikke for å lufte armhulen sin eller vise mamma hjemme hvor høye de har blitt…neida, de viser noe som heter “avventende offside”. Da har det oppstått en offsidesituasjon men andre laget har pucken og man ser ikke noen grunn til avbrekk i spillet såfremt ikke laget som laget offsiden ikke har hjerneceller nok til å følge med på dommerens tegn og gå ut av den offensive sonen og dermed oppheve offsidesituasjonen.

 

Icing… For å skjønne regelen Icing så må du vite at banen deles i 2 av rødlinjen. Da har du altså din egen halvdel og motstanderhalvdel. I tillegg er det en tynn rød linje i mål, dvs mållinjen, og denne er utvidet i lengderetningen slik at den går helt ut til sidene og kalles “den forlengede mållinje”. Så: I hockey hater man defensivt spill…dvs si at du står på egen halvdel og bare pælmer pucken opp i andre enden av banen..og da har man altså icing-regelen som en hindring. Kort og godt så blir det dømt Icing om du står på egen halvdel og sender pucken opp i andre enden og den krysser den forlengede mållinjen. Denne regelen har selvfølgelig ikkenoe med icing i tenna…siden hockeyspillere flest ikke har tenner heller…

 

Utvisninger… disse irriterende 2-minutterne som man må sone til stadighet… 2 minutterne som ishockeyspillere aldri er enige i.. “Hæ? jeg holdt jo bare kølla i nakkehøyde og så kom han og prøvde å knekke den med nakken sin..”.. “Hæ? Er det ikke lov å dælje løs på fingrene hans heller nå?” … “men dommer da…kølla vikla seg plutselig  fast i drakta hans oppunder skuldrene..og da må jeg jo prøve å dra den løs”… “Dommer….han hadde et insekt på skøyta…jeg prøvde jo bare å slå det vekk..”..  Unnskyldningene er mange i hockey.. og det begynner å bli rimelig mange ting å bli utvist for og..men i dag skal vi se på de vanligste utvisningene som du vil se dommeren stå å vifte med armene foran sekretariatet for å vise hva spiller  har gjort..

Tripping = Rett og slett å slå på skøytene så motspiller faller/hekte kølla inn mellom beina på motspiller så han faller.

Slashing = Å slå med kølla på motspiller som da ikke nødvendigvis trenger falle..

Hooking = Å hekte spiller..dvs bruke kølla til å “bremse farten” på motspiller…

Holding = Du bruker en eller begge hender til å holde motstander..dvs gripe tak med handa..

Interference = Takling av spiller som ikke har puck.. dvs en som ikke er involvert i spillet.

Roughing = Røffing, slåssing, knuffing, småslåssing.. uten at hansker “kastes”..

Disse dommerne som dømmer alle disse utvisningene og overholder reglene har jo selvfølgelig litt hjelp…sånn til å holde isen ren for snø osv… og vi kan jo ikke ha en artikkel om hockey uten å vise noen av disse medhjelperne også…

 
 

Tilslutt vil Geriatriksredaksjonen overbringe en beskjed fra Øvre Otta Prevensjons- og Sexopplysningsforenig:

Beskjeden er: Dette er ikke noe trygg prevensjonsmåte. Man får kun frostskader.

4 kommentarer
    1. Vil bare informere deg om denne videoen jeg har laget. Jeg ønsker å få dem ut blant så mange så mulig, da jeg håper den kan hjelpe mennesker som ikke har det så bra. Jeg har selv vært der, og forteller om dette i videoen. Er du langt nede selv, eller kjenner du noen som sliter, klikk på linken. Alt jeg ønsker er å hjelpe noen. Omså det kun er én person føler jeg at jeg har lykkes.
      http://vektlofterjenta.blogg.no/1377352258_video__de_sm_skritten.html

    2. Takk for opplæringa i hockey….den trengte jeg. Skjønte det meste, men ikke helt det med offside?? Er det ikke likt som i fotball? Jeg digger den tripping….trur jeg hadde absolutt vært best på det. Bare å hekte kølla tredd inn i motstanderns skøyter. Morrro…hehe. Et spørsmål bare….når kommer hockey skøytene i klapp-skøyte varianten? Da kan man jo drive med tripping mellom skøytestålet og skøyteskoen også……enda morsommere :))

    3. Mette: Nope.. i hockey er det ikke bakerste mann som teller ifm offside 🙂 Det er blålinjen.. så når man skal inn i angrepssonen så må pucken krysse blålinjen først 🙂

    4. oki…Skal se om jeg får sett en hockeykamp engang??!! Så skjønner jeg sikkert. Husker jeg fulgte med da Norge var i B-VM for sånn ca 20 år siden…….og at det var kjempespennende. Og at Norge slo Sveits eller no og kvalifiserte seg til A-VM. Det er forrige gang jeg så ishockey….hehe

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg