En ungkar og opphenging av gardiner…..

Hva??… Skal ikke finsiden ut???

Da jeg i sin tid tok steget ut fra en leie-leilighet i 5 etasje i en bygård der det allerede hang gardiner da jeg flyttet inn og kjøpte meg en egen leilighet så ble den leiligheten møblert etter alle kunstens regler.. Her skulle tiden fremover virkelig nytes.. 26 år og egenkjøpt leilighet.. Tøft… Jeg hadde allerede handlet inn alt som skulle til for å møblere denne lille leiligheten på 45m2 og skred til verket med flyttelass og duggfrisk godt innenfor rekkevidde.. Det kommer vel sånn sett ikke som noen stor overraskelse at kjøleskapet -et sånt med plass til 5 grandiosaer i fryser på toppen- var det første som var på plass og ble fyllt opp…..

Stuen inneholdt sofa, bord og stoler i “hyttestil”..  Jeg hadde PC med modem som bråket værre enn Bergenstoget når det passerte Hønefoss, tv og VHS-spiller.. og på veggen to flotte bilder… “Øl i solnedgang” og “Schjongstangen Øl og Spadserklubb”… Foran vinduet hadde jeg stiftet opp en type gardin…et tynt teppe egentlig… sånn for å stoppe solen å skinne på tv’n… Soverommet inneholdt en dobbeltseng.. med en dobbeldyne… ett nattbord.. ett klesskap med sirlige brettede klær… og et vindu med et tykt teppe spikret opp foran slik at ikke et glimt av lys kom inn.. Kjøkkenet inneholdt det før omtalte kjøleskapet.. en ovn med 4 kokeplater som egentlig bare var til pynt .. noen skap med fælt lite i og et vindu med en flott rød tversovergardin for å hindre alt for mye innsyn..At kjøkkenet og hadde en hengelampe med en like rød lampeskjerm som gardinen gjorde jo at fra gaten kunne de som hadde vært i Red Light District  trekke gjenkjennende på smilebåndet.. Dette var selvfølgelig helt utilsiktet fra min side.. Badet… vask, do, dusj… ingen briljering med interiør der…

Kort sagt så ville vel strengt tatt denne leiligheten -om jeg skal være helt ærlig- påført Homsepatruljen hjerteinfarkt, dobbeltisidig lungebetennelse og rennaræv om de hadde fått kommet seg innenfor døra. Men det var min leilighet.. Det var sånn jeg ville ha det..!!

Så møtte jeg den jenta som jeg i dag er gift med… og hun kom på besøk.. Det er vel ikke å overdrive at det som antakeligvis plaget denne jenta mest med hele leiligheten var mine flotte anordninger i forbindelse med vinduene… så etter en liten stund og et par besøk så fikk jeg en telefon om at jeg kunne dra å hente en pakke fra Ellos på nærmeste Statoil-stasjon… Jeg svingte kjekt innom etter jobb og fikk med meg en stor pappeske hjem.. Jeg kunne jo ikke annet enn å undre på om hun hadde bestilt gardiner til hele blokka men tok da med denne esken.. Vel hjemme så åpnet jeg den og skred til verket.,..  Jeg hadde jo ikke symaskinsertifikat fra 6 klasse for ingenting… Nå skulle jeg jo ikke sy da…men alikevel…

Et par timer etterpå hadde jeg montert opp alle gardinene… uten nevneverdige problemer og.. dette var da ingen sak.. her hadde tilogmed han lille nordlendingen i Homsepatruljen vært fornøyd… Jeg monterte og duggfrisket meg gjennom seansen…og idet kjøkkengardinen var oppe så kastet jeg en grandis inn i ovnen og var meget fornøyd med meg selv.,..

Jeg gikk ut i gaten og stod lenge og beundret kjøkkenvinduet mitt..  Jeg gikk så inn  i hagen og beundret soveromsvinduet mitt… Jeg gikk foran terrassen og beundret stuevinduet mitt… Jeg måtte innrømme det… Jenta visste hva hun gjorde… Vinduene så helt knallfine ut med skikkelige gardiner hengende…. Nå kunne hvertfall ikke jenta være misfornøyd med vinduene mine.. leiligheten så jo skikkelig bebodd ut nå.. Rutete flotte gardiner…

2 dager etterpå kom hun på besøk igjen…

Da måtte jeg ta ned alle gardinene og snu de…

Finsiden skulle visstnok ikke ut den….

Totalt ulogisk…

Man setter da ikke opp et gjerde med finsiden inn….

Skål

11 kommentarer

Siste innlegg