Misbruk av legevakt…?

Når er det egentlig greit å gå dit?

Debatten raser for tiden i Ringerikes Blad rundt dette med bruk og ikke bruk av legevakt.. Det startet med et leserinnlegg fra en mor som satt på legevakten sammen med sin sønn og ventet på å komme til en lege for å få sjekket gutten pga en diagnose og fastlege var på ferie. Denne moren forteller så om hva hun mener er feil bruk av legevakt og begrunner det med noen få eksempler..som feks forslåtte tær, forkjølelser, etc.. Hun skriver at legevakten skal være et sted der de alvorligste tilfeller blir behandlet først og at om du ikke er akutt sjuk (som hennes sønn heller ikke var) så må du belage deg på å vente om du ikke gidder vente til fastlegen åpner igjen..

Som vanlig sitter nett-debattanter og hisser seg skikkelig opp og snakker i dette tilfellet om å kaste stein i glasshus all den tid hun selv var på legevakt uten at sønnen var akutt sjuk.. Til dere: les artikkelen igjen…ordentlig…og se at hun skrev at hun var beredt til å vente lenge men måtte innom en lege pga en tilstand hos sønn.. Hun påpeker også at enkelte bruker legevakt som sitt vanlige legekontor..altså såkalte gjengangere.. Nett-kommentatorne trekker også frem det ene etter det andre eksemplet på feil diagnose på legevakten…vel, om alle tok mer ansvar og ikke oversvømmet legevakten med ting man ellers ville ordnet med en tre-dagers så ville de kanskje hatt litt bedre tid på hver pasient som måtte innom..

Jeg har skadet meg noen få ganger ifm ishockey og annen idrett og har måttet oppsøke legevakt pga kutt osv og har ved selvsyn sett og opplevd at gamle damer/herrer kommer på legevakt fordi de har gått tom for piller…og barn som kommer med en liten donaldkul…og de kommer inn til lege før meg som sitter der med kutt i ansiktet som silblør, eller folk med ankler som ser ut som låra til Johan Olav Koss…og tilogmed før en kompis med punktert lunge… Jeg kan ikke annet enn å si at jeg er 100% enig med det innlegget og mener folk må skjerpe seg.. Legevakt er primært for akutte greier..

Men så kommer det vanskelige da….hvor skal man egentlig sette grensen? Forstuede fingre? Forstuede tær? Vondt i magen? Skikkelig høy feber? Rennaræv? Det som er helt sikkert er at om du er skikkelig skadet eller skikkelig syk så får du hjelp…det har jeg og opplevd.. Jeg har og opplevd at et kutt godt tåler 2 timers venting (selv om jeg helst ville sy med en gang og spille kampen ferdig).. Jeg vet at om du har brukket en tå så får du høyst sannsynlig ikke gips på den tåa og kunne likegodt ventet og gått til fastlege.. Kanskje burde legevakten ha en plansje utenfor på veggen som forteller hva de ikke gjør noe med…

Utifra responsen i Ringerikes Blad så er det mange som mener mye om dette temaet og jeg synes personlig det er bra at dette løftes frem i lyset.. Gå til lege om du føler du må…men det er lov å tenke “må jeg virkelig til lege i dag eller kan jeg vente til i morgen eller mandag”..

Jeg går utifra at det ikke bare er på legevakten her at det er sånn…?

6 kommentarer
    1. Er det rart det er krig i verden? :3
      Man vil vel alltid ha noen som er mer hysteriske for mørbanka tær enn andre. Noen får helt hetta av “feber” på 38, mens andre pælmer innpå 2 gr med paracet nog drar dyna over hue på 5 dagen med over 40c…
      De hysteriske hadde nok kanskje hatt godt av en leksjon i at “det meste går faktisk over av seg selv”? (Eller med litt paracet…) 😛

    2. Like ille med alle de “liksom syke” folka som får sykemelding om de bare tenker på at det kan skje noe trist. Som datteren min sa for noen år siden, “må jo være dauklein om en skal slippe skolen med deg”

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg