Rollemodell for barn, del 2

Jeg, Brutal?

Jeg, dårlig rollemodell?

Mange har vel fått med seg artikkelen i avisen vedrørende rollemodeller på isen for Ringerike Panthers. Mange har nok og fått med seg Martin Boorks tilsvar på den artikkelen. Det svaret skulle jeg gjerne kopiert inn her i sin helhet men jeg oppfordrer heller til å gå inn på www.ringerikepanthers.no og lese selv. Mange vil nok lære et og annet om livet til en hockeyspiller ved å lese dette. I dag kom to gledelige artikler i Ringerikes Blad vinklet meget positivt på gutta, det er bra!!

Så…midt opp i dette så blir jeg tenkende -for journalisten har kommentert på mitt forrige innlegg og avsluttet med en setning som fikk meg til å tenke- på min egen rolle som forbilde og rollemodell..både på og utenfor isen..

Jeg har spilt ishockey lenge. Jeg har gjort mye. Jeg har vært med på mye. Jeg har slåss. Jeg har gruffet. Jeg har kranglet. Jeg har slengt med leppa. Jeg har provosert. Jeg har taklet så spillere har brukket ribben. Jeg har skutt så spillere har brukket ben. Jeg har skadet meg litt…og mye.. Det er enkelt sagt ikke mange situasjoner jeg ikke har opplevd ute på ishockeybanen. Men, det er en ting jeg aldri har opplevd på hockeybanen såvidt jeg kan huske, jeg har aldri fått så mye som et eneste utvisningsminutt på grunn av dårlig oppførsel. Jeg har alltid snakket med dommere med et glimt i øyet. Jeg har blitt utvist med et glimt i øyet. Jeg har aldri følt behovet for å kalle dommeren diverse anatomiske kroppsdeler.. Jeg har aldri gitt barn og ungdom som har sett på ishockey et eneste lite tips i dårlig språkbruk…og det gjør ikke dagens spillere heller… Så hvor kommer det fra?

Nåvel, på tross av å være hockeyspiller, som mange oppfatter som brutale, så har min kone og jeg to fantastiske og flotte barn. To flotte gutter. De er høflige og vennlige. Tilogmed på tross av at min eldste sønn en gang på kamp fikk se meg forsvare vår målvakt ved å utdele en strak rett høyre til motspiller som slashet så har det gått bra. Og det har gått bra fordi vi har gitt de rett ballast hjemmefra. For det er der det begynner.

Man kan jo ikke sitte hjemme å dritsnakke om en dommer og så tro at en 12-åring klarer å filtrere dette og ikke ytre de samme tingene selv på kamp. Man kan ikke hjemme sitte å forherlige slåssing i Get/1 div og så tro at en 13-åring klarer håndtere dette da han selv er på is. Den rette ballasten må gis. Den rette tankegangen må sås. Oppdragelse og folkeskikk starter hjemme. Ikke på skolen. Ikke i hallen. En trener skal ikke bruke 14 minutter av hver trening på å prøve å oppdra andre sine barn.

Nåvel, nå er det kommet til det at “nye gjester” i Schjongshallen kommenterer at ishockey var kjempemorsomt å se på…men de kunne styre seg for språkbruken til ungene nede ved glasset.. Da mener jeg det er på tide å gjøre noe med det. Da mener jeg vi må stoppe det. Og med “vi” mener jeg foreldrene.. De som har med seg barn med langt fremskreden verbal kraftuttrykksdiare..

Bortsett fra det…

Vel møtt til match 🙂

5 kommentarer
    1. Om disse “barna” laget så stort vesen av seg, hvorfor var det ingen som tok kontakt med dem? Ved ufin oppførsel på andre arenaer så blir jo personer først tilsnakket også bedt om å fjerne seg om de ikke endrer oppførsel.

    2. Har ikke fått meg hverken det ene eller det andre – jeg er glad i sjakk – du er glad i ishockey (har jeg en fornemmelse av). Man får av og til en puck eller sjakkbrikke i pannen, så rusler livet videre. Som en skrev 16.03.1866: Om jeg hamrer eller hamres, uansett så skal det jamres! Er fremdeles schwung over Schjong, og om det så piper eller pipes fra tribunen…

    3. Så sant, så sant! Sjakk er mer og mer som ishockey! Raske pasninger, en evigvarende serie før semifinalene og endelig finalen hvor publikum blir mer og mer utagerende!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg