Oslo – Hønefoss på en fredag ettermiddag…

Gi meg styrke…!!!!

Utgangspunktet er enkelt. Kjøre til Oslo, hente kona på hotellet, kjøre hjem, åpne en duggfrisk, lage mat, spise mat, slenge seg nedpå i sofaen og la helgen omfavne oss med fred og masse ro. Turen innover gikk greiere enn å gå på butikken og handle klokka halv elleve om kvelden..mer eller mindre smokk alene på veien. Vel, inntil jeg hadde kommet meg på motorvegen hvertfall var det sånn.. Det gikk nå greit nå og men jeg ante endel ugler på mosen da jeg brukte vidvinkelsynet og titta på trafikken som gikk andre veien..Avkjøringsfilen til Sandvika var full nesten tilbake til Ramstadsletta…men optimist som jeg er tenkte jeg jo at dette løser seg fort opp… Ble sittende med skjegget fullt av postkasser mht den tanken gitt..

Det var kø på motorveien…

Det var kø gjennom Sandvika…

Det var kø i tunnellene etter Vøyenenga..

Det var kø oppover Sollihøgda…

Det var kø nedover i Nestunnellen…

Det var kø etter rasteplassene..

Det var kø fra Sundvollen til Vik..

Det var kø over hele steinssletta…

Det var kø opp ved eplehagen..

Vi brukte småpene 2,5 timer på turen fra Oslo til Hønefoss.. En tur som normalt tar ca en time.. Vi holdt altså en snittfart på i underkant av 30 km/t på E16. Vi satt egentlig i en konstant kø hele veien.. Dette faktum rimer jo og særs dårlig med fjorårets Fjotte-pris-vinner fra fylkesadministrasjonen i Drammen som proklamerte høyt og tydelig “Det er ikke kø på E16”..

Hvordan klarer dere dette hver fredag og søndag? Jeg fatter det ikke.. At dere ikke gjør opprør i køen er meg og en gåte.. Det finnes ingen kø-kultur.. Folk kjører filbytteslalom og skaper farlige situasjoner og oppbremsinger som skaper enda mer kø. Følgende har jeg opplevd ofte: “Alle” innfinner seg med kø og ligger i høyre fil. Så kommer den og annen fjott og kjører forbi alle og skaper flette-kø helt der fremme. Kokkos-oppførsel i trafikken. Snodig nok har nesten alle de bilene Bærumsskilter. Jeg skjønner at dere vil på fjellet..jeg trodde bare dere ville dit i levende tilstand..

Avslutningsvis vil jeg henvise til et tidligere innlegg som heter “Pappskaller i trafikken” som hyttelektyre. Om dere alle begynte å kjøre som reglene tilsier så tror jeg dere ville komme dere fortere på fjellet og faktisk..

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg