Bøtelegge skoler…?

Altså rett og slett et mobbe-gebyr….

Nok en gang jobber myndighetene med ræva føre..akkurat som ikke skolene har dårlig nok råd fra før av… Nå har altså noen brøkregnere på Stortinget kommet opp med følgende revolusjonerende ide:

Nyhetene kan altså i dag fortelle at nå ønsker myndighetene å gi barneombudet makt til å bøtelegge skoler der det ikke gjøres tiltak mot mobbing.

I mitt hode er det aller siste utvei det å “ta skolen” fordi det går uoppdragne drittunger rundt å gjør liver surt for medelever og lærere. Det er mye som kan/bør/skal gjøres før en så drastisk ting skal gjøres..

Skoler skal selvsagt gjøre alt for å motvirke og bekjempe mobbing.. Og med de midler og ressurser de har i sag så tror jeg nok og at de fleste gjør akkurat det. Men som med alt annet som har med barn/foreldre/skole å gjøre så er dette i siste instans foreldrenes ansvar og de må derfor stilles ansvarlige sammen med barnet/ungdommen.

1) En identifisert mobber skal og må alltid “outes” til foreldrene slik at de aldri skal kunne påstå uvitenhet. Det er altfor mange foreldre som går rundt og tror de har englebarn fordi skole/samfunn ikke tør si ifra. Skolene har nok er system på dette men ikke så sikker på feks idrettslag.

2) En identifisert mobber skal om mulig bytte skole. Mobberen skal minimum bytte klasse.. Mobber bør bes om å bytte klubb. Det er aldri mobbeoffer som skal ta støyten. Her har Norge feilet stort opp igjennom alle år. Det går så mange mennesker rundt som ga opp og flyttet istedenfor at mobberen måtte ta ansvar.

3) En identifisert mobbers foreldre skal/bør om noen skal bøtelegges straffes etter fyllekjøringsprinsippet..dvs 1,5 ganger brutto månedslønn. Da ville kanskje alle reagere…tilogmed de ressurssterke.. Tilogmed de som or i dag rett og slett driter i sitt barns oppførsel på skolen (og ja, de finnes).

Jeg vet at skoler som i dag tar affære mot mobbere og bøller faktisk blir møtt med “mot-søksmål” når de prøver å ta tak i et barn eller en situasjon for å få slutt på mobbing og dårlig oppførsel. Jeg vet at enkelte foreldre rett og slett mener at sånn og sånn må man tåle..og hvordan skal man da klare å lære barn noe som helst ifra skolen sin side? Mobbing og dårlig oppførsel kommer fra dårlig oppdragelse og dårlig folkeskikk…og vi alle har vel et ønske innerst inne om at barna våre skal være veloppdragne..?

Jeg linker ikke her opp de tidligere innlegg jeg har skrevet om barneoppdragelse..de kan du se etter selv i menyen hvis du ønsker å lese de.. dog velger jeg å nevne innlegget : “Oppdra ungen din selv – læreren og treneren har ikke tid” som fikk mange kommentarer og reaksjoner.

#mobbing #skoler #bøter #regjering #departement #tull #brukhue

7 kommentarer
    1. er ganske merkelig opplegg dette her føler eg også…
      men er det bare en som mobber…..flytter man en mobber blir *offeret* igjen alene i klassen da…eller er det bedre at den får skifte klasse eller skolen?
      Ofte er det jo flere som mobber..skal man flytte alle..?
      Mobbing er en stygg ting..men eg tror man ofte må spørre den det gjelder om hva han/hun føler er best. Mange får det bedre på ny skole…..og nytt liv…andre opplever samme dritten…føler seg utenfor osv
      Datteren min ble mobbet,men ble beskyldt for å mobbe og det ble storstilt greie med foreldremøter osv. Hun ble beskyldt for å ha vært med på å mobbe en gutt til å ville ta selvmord. Men hun avr den eneste som har stilt opp for samme gutten da han hadde en øyensykdom der han måtte bli blind før han ble operert….i overgangsperioden trengte han mye hjelp og hun stilte opp,mens de andre gadd ikkje. Da er det veldig rart å beskylde henne for mobbing….i en Amrikansk spykofilm kanskje,men ikkje i virkelighet . Eg var helt fortvilet for eg visste faktisk hverken om mobbingen som ble utført eller at datteren min ble plaget. Hun sier ofte ikkje fra før ting flyter over og for henne ble det et basketak mellom henne og en gutt der hun bristet håndleddet. En ubetydelig skade sånn sett,men var vondt og endelig fortalte hun meg om årevis med dritt om at hun er fettsugd og anorektisk og tynnosv i den gaten….på ungdomskolen ble hun beskyldt for å være på Speed for å holde seg tynn….men er arvelig så vi er bare skrudd sånn sammen….
      Anyway det ble mye oppnøsting av tingene der på det møtet og mye krangling og beskyldninger hit og dit…. Ble det egentlig noe oppklaring? Nei og i ettertid har eg møtt foreldre til de andre og ingen sier et pip -bare har gode ting å si om datteren min og er intressert i hvordan ting går som eg med deres barn.
      Hun har ikkje noe vonde følelser fra denne tiden -hun er en sterk person..noen ganger for sterk…
      Alle er ikkje det….mange sliter med vonde følelser….hun har bare gode følelser fra skoletiden hun….mer eller mindre
      Er det ikkje rart at vi reagerer så veldig ulikt? Eg har ofte lurt på hva det er som gjør at noen får spiseproblemer av at en sa engang at de er tykk eller spiser mange kakestykker…..mens en annen blir det ikkje som får samme beskjeden og som spiser like mye….
      Noen får problemer med selvtillitten om noen sier de er dumme….eller at de føler seg stygg om en eller annen sier noe eller flere selvsagt….mens andre lar det prelle av…
      Man kan aldri vite og man må ta hensyn…men kanskje vi også må lære oss å elske oss selv og sette pris på oss selv….og dermed kanskje tåler mer? Eg vet ikkje…menneskesinnet er fascinerende

    2. 1. Det er ikke riktig at foreldrene tror alle barn er englebarn. På skolen hvor min datter går er det en person (barnetrinnet) som har problemer hjemme (ikke alltid et like “møblert hjem” til tider). Han er ingen “mobber” slik de fleste forbinder med mobbing, men en person som lett mister besinnelsen og som derfor tar igjen i form av fysisk vold. Vi – som foreldre, samt flere andre foreldre på trinnet føler at skolen ikke tar sikkerheten til de andre elevene på alvor, og skolen skylder bl.a. på at de ikke har ressurser til å følge opp denne eleven i friminuttene. Det er også der det meste skjer. Å “oute” denne gutten til foreldrene har ingen hensikt i dette tilfellet i alle fall…
      2. Å bytte skole for mobbere er en lettvintløsning på lik linje med den jaginga av narkomane i Oslo, på 70-tallet fra Slottsparken, på 80-90-tallet fra Egertorget og videre ned til Oslo S og “Plata”. Du blir kvitt problemet ett sted, men forskyver bare problemet over på andre. Ingen klar og åpenlys løsning dette heller.
      3. Å bøtelegge foreldre vil si at du legger all skyld på foreldrene. Straff for mobbing har liten hensikt. Blir forbrytere bedre av straff? Har du virkelig tro på en slik løsning?
      Å si at mobbing kommer av dårlig oppdragelse…ja, da avspeiler du en populistisk, stereotyp og forskningsmessig lite fornufstbasert HOLDNING og påstand (teori) som det er bekreftet – allerede på 70-80-tallet – ikke holdt vann.
      All forskning som er gjort på dette området – og det er ikke lite – viser til skolen som den viktigste arena for å begrense mobbingen, sammen med foreldre og eventuelle andre instanser, i siste instans barnevernet. Legg merke til at jeg skriver begrense, for mobbingen blir man ikke kvitt helt, man kan bare begrense den, akkurat som med trafikkulykker.
      Mobbing er et infløkt tema som ikke lar seg løse med enkle løsninger. Helt greit å rette fokuset mot foreldrene også, men de er nok bare ett av flere elementer oppe i denne vanskelige prosessen.

    3. rteworld: 1) Jeg skriver ikke at alle foreldre tror…jeg sier at mange tror.. Dette vet jeg av erfaring. 2) Poenget er å legge skylden der den er riktig..og offeret skal aldri måtte ta skylden/ubehaget. At det ikke er sort/hvitt er greit..nyanser vil alltid finnes, men offer må beskytte samme hva. For mange liv blir ødelagt/tapt pga at det ikke tas affære. 3) Jeg sier at om noen skal bøtelegges så får det bli foreldrene slik at de vekkes og tar tak. Jeg vet og har sett/blitt fortalt (av troverdige kilder) at foreldre “driter i” om ungene deres plager andre barn psykisk og fysisk. Og når de prøver å gjøre noe så eksploderer de foreldrene fordi du/skolen våger å ta grep.

    4. Heuristisk har du kanskje et poeng i det å ta vekk problemet, for å skåne ofre, men mobber og mobbing er begge abstrakte begreper som vi ikke kan forklare ut fra en idealtype. “Mobber” og “offer” er ikke alltid fullstendig dikotomiske begreper som vi kan trekke klare grenser rundt. Ofte kan mobber være både offer og mobber, som også “offer” kan være mobber – alt etter konteksten. Personlig er jeg for å innlemme begge i ulike sammenhenger, f.eks. gjennom idrettslag – kanskje særlig ishockey som du representerer, så kan ev. “avreageringer” skje der? Jeg vet ikke, men det er vel prøvd det også. Mange har faktisk blitt “bedre personer” når de kommer inn i et miljø hvor de føler de får gjort noe fornuftig. Her stilles det krav til både trenere og lagledere. Har de ikke tid å drive med oppdragelse, men kun skal fokuserer på resultater i serier og turneringer, så er litt av hensikten med barne- og ungdomsidrett borte, spør du meg…
      Forøvrig interessante tema du tar opp på bloggen din, men mange gode poeng!

    5. rteworld: Vi er nok litt uenige på dette punktet….men det er jo herligheten med demokratiet det… vi må ikke være enige. Jeg mener jo trenere/lærere ikke skal drive med basic-oppdragelse.. det skal gjøres hjemme… Men som i alle temaer så finnes nyanser av det ene og det andre i alle diskusjoner…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg