Jim’s matblogg !

I dag, wok for dummies !


(arkivfoto fra jul)

Det hender en gang i mellom, eller faktisk ganske ofte når jeg tenker meg om, at jeg briljerer stort med matlaging hjemme slik at fruen, hun som tross alt må sjekke om skriveriene i denne framifrå bloggen faktisk har mulighet for å påvirke smilemuskulaturen til de som leser, skal slippe å lage mat når hun feks har jobbet til langt ut på kvelden…for oss er gjerne torsdager slike dager. Da jeg i tillegg ikke har noe imot å dokumentere dette i ren rosa-, fitness-, mat- ernæringbloggerstil slik at alle massene av “hvordan lager vi egentlig wienerpølser?” menn der ute skal få noen flere ideer til kulinarisk briljering på kjøkkenet så er det barneskirenn å komme med følgende innlegg:

Ingrediens 1:

1 stk relativt stor duggfrisk. Det må selvsagt ikke være Ringnes men det var det jeg fant da jeg gikk mot brødhylla i butikken. (bare bløff selvsagt, jeg gikk jo med bestemte skritt rett til duggishylla og heiv oppi et par brød på veien dit)  Det kan ikke poengteres sterkt nok at ingen aktivitet, selv på kjøkkenet,  er gjennomførbar om du tørker ut før du er ferdig.. så pass på å etterfylle gjennom hele matlaginsseansen om du nå har vippet opp laptopen på kjøkkenbenken og står i ren Hellstrømstil og skal lage mat.. Hmmm…Jeg regner det nå som sikkert at jeg må på Posten og hente pakke fra Ringnes…

Ingrediens 2:

 

Broccoli… denne grønne fine litt harde og dvaske på en gang grønnsaken. Skjær av dusken…(på grønnsaken jenter..ikke løp på badet nå)..og del i 4. Broccoli vokser jo i klaser på egne Broccolitrær på Borneo så det anbefales å la være å reise dit men heller handle på butikken der Broccolien har kommet i puppestadiet og innhyllet seg i et tynt plastlag i forkant av blomstring. Det skal ikke være nødvendig å vaske Broccolien egentlig men det anbefales hvertfall et par coccaratsja-a-coccaratsja ristinger så eventuell maggot eller annet snacks ristes ut…

Minimais..Denne sier jo seg selv. Det er uhyre vanskelig å være tilstede på åkeren akkurat i det øyeblikk maisen er på nippet til å bli voksen og skal bli vanlig stor mais..men heldigvis er det folk som jobber med maisovervåking og plukker disse vanskelig å finne maisene inniblandt de andre maisene. Jeg anbefaler også her istedenfor å gå på minimaisjakt å rett og slett gå på butikken og kjøpe en boks.. åpne og kappe opp i passe biter..

Gulrøtter.. Hvem vil vel egentlig plukke disse rare falloslignende greiene selv. De er dritmøkkete og har en kvast i enden som bare er i veien.  Heldigvis finnes det i Øvre Lier et firma som spesialiserer seg på gulrotvasking og kvastebarbering slik at vi andre bare kan gå på Rema1000 (Posten-pakke igjen??) og plukke våre egne ferdigvaskede og barberte gulrøtter. Skjær i passe lengder og bredder..altså ikke passerlengder…men passe!

Bambusskudd. Dette er en flott liten sak som blir pakket i en liten hermetikkboks etter at et firma i Vietnam har skutt på bambusrørene i minimum 3 omganger. 4 mann med hver sin AK47 peprer bambusrørene inntil alle er mos. Så plukkes de opp fra gulvet og sendes inn i kjøkkenavdelingen der kjøkkendamene pluss Pedro skjærer de i flotte tynne rektangulære skiver..og pakker de i egne bokser.

Legg så alt sammen i en dertil egnet bolle og bland sammen..eller ikke bland… blandet blir det uansett tilslutt…

Ingrediens 3

Kjøtt. Mørbrad. Mørbrad er jo kjøtt som er mør og bra. Kjøttet kommer fra den delen av storfeet som er mørt og da bra…..eh..

Sammensetting:

 

Her ser vi da alt sammen på ovnen før man er igang. Plasseringen er jo selvsagt valgfri men det er greit å ha alt innenfor rekkevidde. Jeg håper alle leserne der ute som nå har kommet like langt som dette ikke har glemt å forfriske seg selv underveis med store og små slurker av sin utvalgte duggfriske forfriskning. Som den utvilsomt skarpe leser kan se så har jeg selvsagt juksa litt mht saus.. Wok-Lemongrass.. Sitrongress… denne sausen lages da av et  Burmesisk firma som kjøper opp lass med gamle sitroner, lagrer de og barberer av gresset som begynner vokse på skallet sånn etter vært. Dette blandes så med vann, drøvtygges og deretter fylles det på disse snertne små posene.

Nå er du da klar for å lage maten… Stek det ehh.. møre bra kjøttet først.. legg til side.. stek grønnsakene PLUSS den ferske soppen som jeg glemte at jeg hadde da bildet ble tatt.  I disse dager er jo det med sopp litt farlig.. så jeg anbefaler Rema1000 for sopp-plukking…. Der ligger soppfeltet gjerne rett i nærheten av bedet med chilier, bedet med rare grønne okseballelignende greier, esken med mystiske snodig utseende rotfrukter og paprika i alle farger. Bland så alt sammen, ja altså ikke akkurat det jeg akkurat nevnte men det du nå burde ha stekt og så tilslutt, hiv over sausen..rør inn og vips.. Du er ferdig !

Denne retten nytes selvsagt sammen med nok en duggfrisk for den vi alle sammen åpnet i starten er jo selvsagt tom.

Velbekomme !!

#matblogg #wok #kuliarisk #briljering #duggfrisk

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg