Neida, barn skal ikke tvinges til å leke sammen

Men de skal heller ikke lære at å fryse ut enkeltindivider er greit…

For en stund siden skrev jeg dette innlegget Skamløse Bursdagsforeldre som omhandler kort og godt retningslinjer for det å invitere til barnebursdager når barn enda går på barneskolen. (retningslinjene må gjerne benyttes senere og for min del). Jeg trodde faktisk at man hadde kommet lenger her i anti-mobbe Norge enn det man har. Vi har tydeligvis en lang vei å gå enda.

Det jeg ser i kommentarfelt under artikler som omhandler samme tema er relativt unge mennesker som fyrer seg opp over tanken på å måtte invitere den og den eller at man tvinges til å “leke” med den og den. Jeg synes man bør tenke seg om et par ganger før man hamrer løs på tastaturet i forbindelse med saker som dette. Det er nemlig stor forskjell på å være barn og ungdom/ung voksen men prinsippet blir jo det samme.

Det å invitere 8-9 av 10 blir utfrysing uansett hvor mye du prøver å rettferdiggjøre det. Det å invitere inntil halvparten av en gruppe er null problem for da har ikke flertallet vært med/blitt invitert og ingen føler seg alene.

Mange kommentarer går nettopp på det med at “men hvis jeg bare vil ha bursdag med 3-4 så må jeg jo få lov til det”… Svaret på det er JA, Selvfølgelig!!! Da fryser du jo ikke ut enkeltindivider, da er det flertallet i en gruppe/klasse som ikke har vært i en bursdag og det går ikke an å engang nevne mobbing/utfrysing.

Så til dette med foreldreinngripen i lek osv. Det er jo sånn at inntil en viss alder så er det jo nettopp foreldrene som styrer mye av hvem barna leker med. Da må det også være slik at foreldre må bruke sunn fornuft og folkeskikk i å oppdra ungene til å bli gode mennesker og ikke lære de at enkelte barn er mindre verdt enn andre. Når så barna blir litt større og har egne meninger om hvem de vil leke med osv så blir det opp til oss foreldre å rettlede og vise vei slik at ungene blir mest mulig inkluderende. Samtidig er det også slik at på et visst tidspunkt så må vi som foreldre slutte å organisere sammen venner til lek, for som noen kommentarer riktig sier: “alle går ikke godt sammen” i tillegg til at noe av det å vokse opp også innebærer læring i å ta initiativ selv til å bli en del av en gruppe/vennegjeng.

Det finnes selvfølgelig masse hvisomattedersomatte i slike situasjoner.. Jeg tror mye at skiten vi ser og opplever ville forsvinne om vi alle klarte å leve med god folkeskikk satt i ryggraden.

1 kommentar
    1. respekt folkeskikk og oppdragelse er vel noen av mangelvaren i dagens samfunn -og dette gjelder alle veier.
      Eg ble truet på livet og mobbet som barn,men som eg har nevnt før gikk det ikkje inn på meg..dvs å bli truet på livet gjorde meg jo litt redd,men eg var reddere fylliker og lokkemenn
      Eg bare holdt meg unna den gaten de ungene lekte i som sku ta meg.
      I dag er vi venner….eg har desverre også vært i begravelse til hun ene av disse barna i en diger søskenflokk,,,,man vet aldri hvordan livet blir…
      utfrysning er ikkje aktuelt eller burde være lov…..hvertfall bør barn bli skånet for det….men desverre som voksne opplever mange dette til daglig…..eg er heldig…eg føler meg inkludert og verdsatt -av de som er viktig anyway <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg