Søndagstanker.. Om drikkekultur og sånn..

..med “derfor blir du så full”.. og er julen bare for barna?

Det er rett før vi går inn i desember og juletiden. Det har vel vært og vil i en god stund til være julebordstid med alt det innebærer. Avisene fråtser i artikler om julebordsfyll osv. Artikler som “Derfor blir du for full” og “Derfor blir du fyllesyk” etc.. Jeg tenkte jo jeg nå skulle legge den ballen død med en gang jeg da og forklare med enkle og forståbare ord hvorfor du blir A: for full og B: fyllesjuk dagen etter.

Du har drekki for mye!!

Sånn, da var det unnagjort. Mye er sagt om norsk drikkekultur og hvorfor kulturen viser seg å være “grøftefyll” istedenfor den litt mer kultiverte tilnærmingen. En liten historie fra 15 år tilbake. Det var en fin sommerdag og vi avtalte på jobb at vi skulle møtes på en uterestaurant etter jobb og ta et par pils i solen. En kollega var ikke interessert og på spørsmål om han var opptatt så svarte han: “Neida, men det er onsdag. Hvis jeg skal drekke så skal jeg bli dritings”. Der ligger nok mye av problemet i den norske drikkekulturen.

Jeg får nok avholdsorganisasjoner på nakken når jeg sier at vi får ikke kultur på alkohol i norge før vi får normalisert bruken av alkohol. Den eneste måten å få det til på er å sette ned prisene slik at folk kjøper og drikker lovlige varer og med tid lærer seg til at man må ikke drikke seg selv under bordet hver gang en flaske åpnes. Dette vil bety at de samme folka som kommer til å drikke seg ihjel fortsatt vil gjøre det, bare raskere, og så kan vi kanskje begynne bygge landet på nytt mht kultur.

En annen ting som kommer opp hvert bidige år er spørsmålet hvorvidt alkohol skal eller bør konsumeres på julaften. Om du ser i kommentarfelt på slike artikler så tyter det av folk som mener alt ifra null-konsum til “gi unga en grandis og send de på rommet”.. Jeg synes personlig avisene mangler ett syn hver gang de kjører disse artiklene, nemlig det at det finnes en mellomting. Det virker som å være veldig sort/hvitt for aviser og avholdsforeninger.

Først og fremst; Julen er da ikke bare for barna, julen er til for hele familien. Det er en tid for kos og glede for alle. Så er det opp til oss voksne og sørge for at det blir det.

Når det er sagt så er jeg 100% bastant på at om du er en “skal jeg drikke skal jeg bli dritings” type så får du la være å så mye som sniffe på korken inntil evt barn har lagt seg eller reist hjem fra besøk. Hvis man ikke klarer å håndtere alkohol og sovner eller driter seg ut på andre måter foran ungene ja så får man la være. DA er jeg enig i null-konsum på julaften. Men om man er en type voksen som fint klarer drikke en øl eller to, ta seg vin i en eller annen form og samtidig sørge for at julekosen går som den skal…ja da er du med på -i mine øyne- og avmystifisere dette med alkohol og viser barna at man må ikke “bli dritings” selvom alkohol drikkes. Da skaper man drikkekultur.

Når alt dette er sagt: Det er ikke noe galt med de familier som bestemmer seg for null alkohol så lenge de små er våkne. Dette er personlige valg som hver enkelt person og familie tar…og som skal kunne tas uten at det sette spørsmål ved det. Det er akkurat det samme som for de som av en eller annen grunn bestemmer seg for å bli avholds.. De skal da ikke måtte forklare seg hver gang de ikke drikker.. Vi som tar oss en øl på julebordet blir jo sjeldent avkrevd en forklaring på hvorfor vi drikker den øllen..

Jeg liker ikke de som i egenskap av en eller annen tittel eller jobb-stilling mener de skal bestemme over familiers privatliv.

Jeg oppfordrer heller til: Bruk hodet!!

Julen er til for alle, barn og voksne 🙂

#jul #glede #barn #voksne #alkohol #avholds

4 kommentarer
    1. Jeg er faktisk så innmari enig med deg. Det er faktisk ikke noe galt med å ta seg noen glass med øl, eller vin på juleaften, allt med måte, absolutt ikke fyll. men kos, Det er stor forskjell på det, Tror ikke unger har vondt av å se at pappa eller mamma drikker et glass øl. Jeg syns faktisk alkohol hysteriet tar litt for mye av. Ha en koselig kveld. 🙂

    2. veldig fint innlegg. Man leser gjerne at barna gjør som foreldrene eller helt omvendt….mine foreldre spyttet ikkje i glasset,men eg så aldri mamma nevneverdig brisen. Min far derimot kunne bli en smule ufordragelig når han drakk…provoserende og frekk.
      Alikevel er vi 6 barn med helt normalt forhold til alkohol……ingen av oss må bli apedritings…..ingen av oss syns det er så veldig artig med andre som rølper….vi har noen av dem i en del av familien -som gjerne sovner med bordet…..i fjor måtte vedkommende hente drikke selv og da ble vedkommende helelr ikkje så full. Eg spurte hva alle ville ha da vi gikk til bords og satte ellers alt i kjøleskapet og på kjøkkenøyen så man kunne forsyne seg………fra sofa til kjøkkenøy er det 5 meter å gå….den dørstokkmilen var lang for enkelte og roet betraktelig ned på fylleriet
      Resultatet? at vi satt og spilte brettspill til kl 5 om morgenen da de yngste på 18 og 22 år ba om å få gå og legge seg,mens vi andre, inkl en på 76 nektet hahahahaha
      Vi hadde det så gøy eg ikkje kan huske på mange år….og min venninne var hos oss for første gang med sin datter -vi var totalt 12 stk i min lille stue,men hadde det så artig og høy partyfaktor,men altså ingen rølping…og latteren satt løst.
      da eg var ung løp eg rundt med en øl en hel kveld for eg hatet å bli full og måtte passe på de andre rølpeidiotene…..siden eg er fødd voksen og ansvarsfull så ble det mitt ansvar å redde kvite gulvtepper fra vinsøl og passe at ingen datt ned fra terasser og at kjærestepar ordnet opp osv
      Først som voksen går eg på byn kun med tanke for megselv og mine venner og ikkje alle andre 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg