Fyrverkeri eller ikke fyrverkeri?

Lovlig eller ikke for alle..?

Nyttårsaften er igjen en tilbakelagt kveld og nok en første nyttårsdag fylles av media med historier om uvettugt bruk av fyrverkeri. Det er håndskader, øyeskader og branner det går i. Som vanlig er jo da forståsegpåere ute og krever mer eller mindre kun offentlig håndtering av fyrverkeri. Noen krever “designated shooter” som i og for seg er greit nok og noen synes det skal være som i dag.

Jeg er nok av den siste…for jeg rett og slett hater at idiotskapen til noen få skal få ødelegge gleden til de mange.

Jada, en skade er en for mange. En brann er en for mange. Osv.. Osv.. Men hvis vi skal begynne å forby generell befatning med alt vi kan skade oss på og med så blir listen lang. Billjøring feks. bør jo da forbys på dagen. Det er jo lite som er så farlig som det. Sykle på alt annet enn fortau må og forbys…hm.. men da kan vi ikke ha fotgjengere der. Skjære brød hjemme er jo livsfarlig. Egentlig bør alle levere inn alle kniver skarpere enn en smørkniv. Hugging av ved med øks totalforbys selvfølgelig..for du kan jo bomme og treffe leggen (dette vet jeg).. At hver og en av oss har liv til å eie en motorsag uten å ha gått kurs og “oppkjøring” er jo helt vannvidd fra myndighetenes side og bør jo reverseres med en gang. Hva med aking der det ikke er bløte puter på sidene ig i bunn av bakken? Rulleskøytegåing utenfor oppmerkede baner?

At det er alkohol med i bildet på nyttårsaften får så være sin sak. Det er prinsippet det er snakk om her. Skal noen få idioter som ikke klarer håndtere nyttårsaften få sette presedens for resten av oss?

2 kommentarer
    1. eg syns jo vi skal ikkje ha frivillig fyrverkeri
      som eier av dyr er eg lei av raketter avfyrt fra lille lille nyttårsaften til isted,,,seriøst….hundejentene mine løper rundt og kvepper fordi folk får gjøre som de vil…..
      de aller færreste løper rundt med motorsag og sager ned noe bare for det i mange dager….eg mener siden du nå brukte motorsag analogien…..
      Eg har heller ikkje feiret nyttårsaften andre steder enn hjemme siste årene fordi hunden blir så pisseredd at de vil ligge oppå meg omtrent mens det står på som verst.
      Ellers tenker eg at de som rømmer fra krig setter neppe heller så pris på at at folk kan skyte opp i hytt og dynevær……kontrollert i en periode ja.da vet de hva det er….men at folk skyter i gatene i mange dager er ikkje like lett for dem å vite hva det er.
      Ellers var det jo noen superglupe idioter som sendte opp raketter fra terassen over meg…hallo……heldigvis kom ikkje glør og sånn ned til meg selvom det blåste som fffff-de forsvant bortover…
      nei beklager…..folk flest er for dum for fyrverkeri

    2. Opplevde noe skremmende her på nyttårs aften, gubben tente på en rakett kloss, som innholdt 10 skudd, Han var edru skal sies. Han satte den riktig vei med toppen opp helt som det stod på pakka, plutselig så skyter det ut raketter på siden av denne saken, å treffer dattra vår på jakka, hun greide heldigvis å hoppe unna, å vi fikk dratt de minste bort bak en vegg, Dette er jo helt klart en feil produksjon. å skadene kunne blitt langt verre en et svi merke på ei jakke. Å hadde ingenting med alkohol å gjøre, siden alle var edru. Raketter kan være farlig. men det kan også biler og kniver, brukes med forstand å i edru tilstand. Selvom jeg personlig syns jo raketter bare er tull. men for ungenes skyld, så kjøper vi en pakke 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg