Rikinger med samfunnsengasjement!

Bør vel ofte ti stille?

Sutrebloggere, finansmenn og økonomer med rompa full av penger står støtt og stadig frem i media og synser og forteller hva de mener er riktig. De argumenterer for sparing ditt og forbruk datt. De rikeste legger ut om hva de gjør og hvordan de mener nordmenn skal løse økonomien og de forteller mer eller mindre alle hvor dust de mener alle vi andre er som ikke sparer opp svære bankkontoer og pensjon til vi blir gamle.

Nåvel…

Her er 10 grunner til at rikinger egentlig bare bør holde kjeft eller tenke seg om en gang til når det gjelder “Ola Nordmanns” liv og økonomi.

1) De sitter ikke siste uka før lønn og venter på nettopp den lønna. De spiser ikke suppe og spaghetti for å drøye matbudsjettet de siste 10 dagene.

2) De sitter ikke halve måneden og gruer seg til den dagen de skal betale regninger.

3) De gruer seg ikke til å gå i postkassa eller logge seg inn på nettbanken. De må ikke stå med lua i handa i banken og be tynt om utsettelse på boliglånet.

4) De kjører ikke rundt i en bil med hjertet i halsen ifall den går istykker eller snart må på service.

5) De slipper å se barna sine i øynene og fortelle at de ikke har råd.

6) De slipper å hoppe over tannlegetimer fordi de vet de ikke har penger nok hvis det er hull.

7) De slipper å sjonglere med regninger og betale for sent med vilje fordi det rett og slett ikke er mer på konto

8) De utsetter ikke vedlikehold på hus eller service på bil pga pengemangel.

9) De viser liten forståelse for at ikke alle er på samme økonomiske nivå som dem selv eller er på samme stadie i livet.

10) De har penger! Uttalelser som “jeg vet kontoen er der” er bare provoserende for det er jo nettopp det de fleste “fattige” ikke vet.

Jeg synes rikingene og økonomene viser liten eller null forståelse for alle de som ikke ble født med samme evner eller tanker som dem selv. De viser liten eller null forståelse for at mange må jobbe for minstelønn eller værre.. De viser liten omtanke for de som er syke eller trygdet.

Jeg synes vel sånn sett at dagens stortingspolitikere har mistet gangsynet totalt og at det kanskje bør innføres at man må ut i arbeidslivet etter 2 perioder på stortinget og så leve på industrilønn for å se hva man har vært med på å bestemme.

5 kommentarer
    1. Jeg hører nok absolutt ikke til blant “Rikingene”. Jeg har hatt klump i magen mange ganger når jeg har sittet med regningsbunken……..men jeg lider slett ingen nød og har aldri sultet, frosset eller manglet noe av det mest grunnleggende.Jeg er enig i at mange taler med to tunger, og det er lett å la seg provosere når en ser luksusen enkelte omgir seg med……Men stort sett skuler jeg ikke til “Rikingene”. De slipper økonomiske bekymringer, og det må være deilig, men jeg tror ikke den som har veldig god råd, greier å glede seg over det, og tenke over det hver dag.
      Jeg synes uttrykk som “Rikinger” og “Ha rævva full av penger”, vitner om agg og misunnelse. Jeg har hørt disse uttrykkene mange ganger…Kanskje jeg tar feil??

    2. karidansen: Jeg bruker uttrykkene bare som et formål. Jeg lider ingen nød selv og har det jeg trenger. Jeg synes faktisk de som har mye faktisk fortjener det og…men jeg ser jo i aviser og på nett at mange av de som sagt viser liten forståelse for den kampen mange i Norge kjemper månedlig.

    3. eg kommer fra to hjem…….et med hauger med penger og et uten noe særlig…..
      eg sku ønske min far lørte meg mer om penger slik at eg slapp og følge i min mors fotspor…..nå har eg det godt,men kjenner litt vel godt til den følelsen av å si eg har ikkje penger og faktisk ikkje HA mer enn 17 kr på konto
      eg er ikkje misunnelig i at eg ikkje vil de skal ha penger..for eg vet de aller fleste har fortjent dem
      men eg sku ønske flere med penger tenkte på dem uten….og delte mer…
      eg har ikkje så mye men er mer enn rik nok til å dele med dem som har null og nix

    4. mente ikkje at alle skal ha likt,men opplever ofte at de med mye deler aldri,mens de med lite er flinkere å dele
      vi står forskjellig sted fordi man har ulikt liv, ulik reise, utdannelse muligheter familie etc og det er greit,men som du sier så glemmer ofte de rike at andre ikkje har det likt -derfor kunne de delt mer
      fex Mohn i Bergen driver og redder Brann -hvorfor det? De kunne gått ned i lønn og vist at de kan spille fotball SÅ kunne de fått mer støtte. I mellomtiden har folk ikkje råd til fritidsaktiviter til de mindre velstående barna i byen i sommer…..kunne ikkje han spandert gratis svømmehall for de barna? Eg mener tilogmed kommunen gidd jo ikkje engang spandere på dem
      eg har mye mer til overs for rike folk som bruker pengene sine på andre også..ikkje bare på å bli rikere

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg