Ærlig talt Norge, mattestykkene er barneskolelærdom!

Nå må dere f*** meg gi dere…

Det presenteres mattestykke på mattestykke på diverse nettaviser som sier “klarer du denne nøtten” osv.. og så kommer et mattestykke med gange, dele, pluss og minus… Det er da for svarte ingen nøtt… Det er barneskolelærdom..

Jeg burde kanskje ikke bli overrasket siden jeg har opplevd å stå i betalingskø og se kassebetjeningen bruke kalkulator på 200-40… men kjære Norge… en gang for alle…

Hvis du har et mattestykke som dette:

6 + 2 x 3 – 5 – 4 / 2 + 3 + 5 x 2 – 2 / 2 =

Så kan du for letthets skyld alltid sette parentes rundt tall som har gange- og deletegn mellom seg for man skal alltid gjøre unna de delene av mattestykket først… det vil da si at mattestykket over ser slik ut:

6 + (2×3) – 5 – (4/2) + 3 + (5×2) – (2/2) =

Som jo da gjør stykket mye lettere ikke sant… da blir det jo:

6 + 6 – 5 – 2 + 3 + 10 – 1 =

Dette stykket her bør du så egentlig klare å regne i hodet…men drit og dra.. bruk kalkulator hvis du må…

Svaret blir nå uansett 17…

 

Capiche!!!

10 kommentarer
    1. Det er ikke alle som er så sterke i matte. Jeg er selv blant dem som aldri en gang kikker på de nøttene. For jeg vet at jeg ikke kan skryte av å klare dem. Jeg var flink i norsk og engelsk, med topp karakterer, mens jeg var veldig dårlig i matte. Vi kan ikke alle ha de samme talentene.
      Heldigvis har jeg en sønn som har matte som et av sine favorittfag, og som får toppkarakterer der. For da kan han hjelpe lillesøsteren sin, når hun står fast. For der falt nemlig moren av lasset allerede i fjerde klasse!
      Jeg har generelt problemer med å lese tall. Så jeg har nok kanskje en flik av tallblindhet i meg, uten at jeg noen gang har tatt det opp og fått en diagnose på det. Det kan selvsagt være en grunn til at matte var så vanskelig. Men man skal være forsiktig med å hamre løs på dem som ikke skjønner så godt matte, for det kan være mange grunner til at det er sånn, det trenger ikke å være udugelighet!
      Ha en nydelig 1. mars 🙂

    2. Eva: 🙂 aldri meningen å hamre løs på noen individer… Dette er jo bare en huskeregel.. Ta det stykket som er i Nettavisen nå.. 6 + 1 x 0 + 2 / 2 = Her svarer folk i vilden sky.. Men om du bare husker regel jeg skrev så blir det jo : 6 + (1×0) + (2/2) som jo gjør det stykket veldig lett 🙂

    3. Ja, faktisk fattet jeg dette da jeg leste innlegget. Har aldri tenkt på det sånn før 🙂 Men altså, så var det alle tallene også, som kompliserer for meg. Kanskje du skulle laget et lite mattekurs her inne 😉
      Jeg har en tremenning som er professor i mattematikk. Skulle ønsket jeg hadde arvet noen av hans gener 😉 Men tror det var sønnen min som trakk det loddet 😉

    4. Ikke barneskolestykke for meg i hvertfall.
      Skal jeg løse et slikt stykke uten kalkulator, så må jeg ha blyant og hviskelær om MINST 10 minutter.
      på skolen søg jeg i Engelsk( dvs, at jeg burde vært sterk i matte… er sånn enten eller.) Jeg var bedre i matte, (fikk 5 på alle prøver, men 4 i standpunkt.) Pga 1- prøve.
      Uansett.
      Paranteser så vi ikke før ungdomskolen, og lengre stykker med brøk i et og samme stykke inkludewrt paranteser var vgs nivå.

    5. Helt enig! Prinsippene for å løse dette er så basic at det burde aldri kommet over i nøttefabrikken. Kanskje det rett og slett er litt dårlig tilvekst av nøtter for tida? Kanskje de, som mange andre har gått over til økologisk, med dertil mindre avling? Hvor lang tid eller hvilke hjelpemidler folk trenger, er en ting, men den “klarer du denne er du god”, må jeg flire litt av. Om man har ringt en venn eller ikke.

    6. Sparing og andre krumspring: Har full forståelse for at mange synes matte er vanskelig.. men at vi har kommet til at basic huskeregler for gange/dele/pluss/minus er “nøtt” da synes jeg det blir littegranne for mye

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg