Jeg er mann og visstnok overgriper…

Dette er tydeligvis det som gjelder nå. Vi menn er potensielle overgripere inntil vi beviser det motsatte. En barnehage i Svolvær har altså bestemt i plenum at ingen ansatt mann skal skifte bleie på et barn alene, du kan lese om det her: Kjære barnehagemann, du kan skifte på mitt barn når som helst! Les bloggen og kommentarene.

Er det virkelig denne veien vi vil at samfunnet skal gå? Er det virkelig slik at vi skal være skyldige inntil vi beviser det motsatte istedenfor omvendt? Overgrep mot barn er vanvittig grusomt. Det er noe som ikke skal skje, og jeg mener selv jeg er i full stand til å drepe om noen gjør noe mot mine barn. Men vi kan ikke gå rundt å mistenke og tro at alle er overgripere. Vi kan ikke innrette samfunnet på det grunnlaget. Men, om vi ser på det de i Svolvær har gjort…

Hvor langt skal vi så egentlig dra dette?

Skal det nå slik bli at det kun kan være kvinnelige sykepleiere/hjelpepleiere som tar seg av kvinner og mannlige som tar seg av menn på sykehus?

Skal det bli slik at når en kvinne skal i narkose formål operasjon så kan rommet kun inneholde kvinner, og da kun menn når en mann skal i narkose?

Skal det tilbake til gutte- og jenteskoler med kun kvinnelige og mannlige lærere?

Skal vi ha gutte- og jentedager på offentlige bad med tilhørende riktig kjønn på badevaktene?

Skal vi kreve at alle lagidretter for barn har minst 2 voksne tilstede til enhver tid der barna befinner seg?

Skal vi gå rundt og tenke at alle er tyver, voldtektsmenn, voldsmenn etc inntil de beviser det motsatte?

Skal vi rett og slett bare fengsle alle gutter som heter Jonny, Ronny, Raymond før de i det hele tatt rekker å gjøre noe galt?

Dette blir bare for dumt!

Ja, vi skal gjøre alt vi kan for at samfunnet skal bli fritt for overgrep. Ja, vi skal beskytte barn med de midler vi kan. Men skal menn som har et omsorgsfullt godt normalt forhold til barn fratas den retten?

#barn #barnehage #overgrep #bleie #mistenkt #uskyldig #skyldig #gale #veier

13 kommentarer
    1. Hei, takk for at du deler innlegget, og takk for at du er med å holde varm en debatt som bør være prinsippiell, og som er viktig. Og det er helt sant som du sier, hva blir neste skanse? Sykepleiere, hjelpepleiere, støttekontakter… Skal alle behandles som overgripere i utgangspunktet? Men jeg ser jo at det er svært mange som mener at dette er veien å gå. Jeg har valgt å publisere alle kommentarene som kommer inn på dette innlegget, men jeg skal vedgå at det er et par der som jeg rett og slett ikke ønsker å svare på. Jeg hverken kan eller vil sette meg inn i det fryktelige å være et overgrepsoffer, men det blir uansett feil å gøre det på denne måten.

    2. Helt enig i at både menn og kvinner både ER og IKKE ER overgripere. Jeg synes det er vanskelig å vite hva som er RIKTIG å gjøre i denne saken, men man skal ikke mistenke NOEN pga kjønn. SOm jeg skrev hos Tujanka, jeg jobbet en periode på avlastningshjem hvor det var mye fokus på overgreps-saker en periode. Mange P. U. -pasienter som hadde blitt forgrepet på den perioden, og var mye i media om det. Det var ikke spesielt fokus på menn eller kvinner, men at man skulle være flere i rommet hvor stell ble gjort, for å slippe mistanker, uansett kjønn. Dette var halvvoksne, og tunge kropper, så det var helt greit å være to også. Vet ikke hva de gjør i dag.

    3. Synd at det bare er menn man snakker om i denne sammenhengen i og med det også er mange damer som er overgripere. Når det er sagt så vil man aldri kunne forhindre alle overgrep, men man kan snakke om det og lære seg hva man skal se etter. Ingen enkel oppskrift på dette dessverre.

    4. Anne Grethe/FotoSeljordslia: Nei, det er nok ikke det. Men det har kanskje gått litt langt når menn ikke tør bade/dusje sammen med sine egne barn?

    5. Det er en grunn til at enkelte gjør slike grusomme handlinger mot andre mennesker. Og det er de årsakene man må finne, ikke be resten av samfunnet unngå situasjoner hvor slike grusomheter kan skje. Da lukker man øynene for de virkelige problemene.
      Og så er det trist at det blir en kjønnsdebatt når vi heller burde fokuserer på offer og overgriper. Man ser det samme i voldtektsdebatten. Det legges for mye fokus på kvinner som ofre og menn som overgripere der og. Vi får ikke en riktig debatt om temaet fordi man diskuterer alt rundt, ikke de viktige sakene. Og her blir det barn vs menn, som også gjør at fokuset blir helt feil.
      Joda, menn er overrepresentert på en del statistikker når det gjelder vold og overgrep, men årsaken er jo ikke at de ER menn. Det skyldes helt andre forhold, og det er disse man må fokusere på. De samme årsakene får også kvinner til å begå overgrep.
      Men hvordan man skal løse disse tingene… Huff, det er komplisert, men det er problemer som MÅ tas tak i.
      Jeg er også for at man skal ha mye bedre holdningskampanjer både på barne og ungdomsskole når det gjelder overgrep og grensesettinger. De som allerede begår systematiske overgrep i dag vil neppe reddes av holdningskampanjer, men man kan forhindre at andre unge mennesker passerer moralske grenser. Jeg opplever ofte i debatt om overgrep (spesielt den siste nå om russ og sykkelbukser) at man gir folk tips og råd om hvordan de ikke blir et offer fordi det er for banalt å be folk om å ikke voldta. Fordi det å ikke voldta er noe “alle” vet. Men det skjer jo, så det er jo tydelig at alle ikke vet dette. Det er jo uten tvil mennesker som går rundt i dette landet og føler seg berettighet til å presse seg selv på andre mennesker, og det er DE holdningene vi må få kvittet oss med.

    6. zena zuza: Jeg har ingen svar… jeg forsøkte bare sette lys på den urettferdigheten jeg mener menn må oppleve spesielt i den barnehagen i artikkelen…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg