Rundkjøringer til besvær !

Det er flere amøber i trafikken enn i havet!

Det kommer en tid i mange menneskers liv da de fortjener å bli fortalt en sannhet eller to… Og mer enn en gang har undertegnede hatt lyst til å stoppe bilen, gå ut, skjelle ut vedkommende bilist som har vist grenseløst dårlig kjøring eller oppførsel i trafikken for så å sette meg i bilen igjen og kjøre videre… Vent litt..jeg har jo gjort det jeg… 

Jeg stoppet i lyskryss etter lyskryss på tross av at det var grønt lys fordi det ikke var klart på andre siden av krysset… Det var mye trafikk så jeg tenkte ikke over det faktum at det ble tutet litt rundt meg…men da jeg stoppet ved det fjerde lyskrysset og det igjen tutet så så jeg i speilet en ca 55 år gammel dame som satt å gestikulerte noe veldig.. Jeg satte bilen i fri, dro på brekket, av med selen og ut av bilen.. Jeg spaserte tilbake til damen og ga henne en leksjon i litt trafikale regler…skremte henne faktisk litt og…gikk tilbake til bilen min, satte meg inn, på med selen, av med brekket, smatt den i første og kjørte over krysset for nå var det klart på andre siden…. Damen bak fikk rødt lys!

Nåvel:

Nå som vi har fått enda en flotteflotters rundkjøring i Hønefoss så er vi jo helt avhengige av at trafikken flyter. Og en ting vi da må adressere er hvordan vi kjører i rundkjøringer. Det viser seg jo å være tvingende nødvendig etter at Politiet i Hønefoss foretok en kontroll og finansierte årets og neste års julebord m/ledsager fullt betalt bare på en bitteliten stund. Jeg applauderer politiets kontroll og oppfordrer herved til å ta med lodddboka bort i kryssene i Kongensgate en ettermiddagsstund.

Mitt utmerkede tegnede eksempel som da kun mangler en skulptur på midten for å være mer eller mindre en helt autentisk kopi av rundkjøringen på Hvervenkastet utenfor Hønefoss sentrum får være eksempel godt nok…for prinsippet er det samme i stort sett alle rundkjøringer…vel, hvis du klarer å kjøre feil i en en-fils rundkjøring så bør du stikke på Specsaver eller lignende fort… Men ikke kjør dit..

1) man blinker ikke inn i rundkjøringen.. Hvis du skal til venstre så kjør inn i rundkjøring på korrekt måte, rund så langt du skal og blink deg så ut til høyre… (her har jeg blitt fortalt at man kan faktisk blinke på vei inn i rundkjøringen for å vise at man skal til venstre…men da er du faktisk avhengig av å klare å svinge og vippe opp blinkeren samtidig midt inne i rundkjøringen… og med den anti-blinklys-kulturen mange har så er dette kanskje mye forlangt å lære seg?)

2) man blinker seg altså ut av rundkjøring. Da, damer,  nytter det altså ikke å ha veska hengende på blinklys hendelen.

3) det hjelper altså ikke at “du alltid har kjørt sånn, det er regler for dette”…

4) se og lær deg kjøremønster ihht den røde og blå pilen på den kunstnerisk tegnede rundkjøringen.. For Hønefossinger så kommer du her altså fra sentrum.. Rød pil skal til Oslo eller Sykehuset…altså høyre eller rett fram.. Og blå pil skal opp bak sykehuset eller ned igjen til sentrum….  din råner…

Det er altså så enkelt som at skal du til høyre eller rett fram i en rundkjøring så skal du holde yttern… Og skal du til venstre eller helt rundt så holder du innern… Holder du deg til disse enkle reglene så klarer du deg godt i Norge hvertfall…!!

Ps.. Følg trafikkflyten din kokkos 60-90 sjåfør…

Ps, Ps.. Bruk blinklys…

Ps, Ps, Ps…. Det er åpning i andre enden av tunnellen…

Ps, Ps, Ps, Ps…. Hvis du er blitt så tantete at alle rundkjøringer skremmer deg…så har du to valg.. Enten holder du alltid yttern… Eller så slutter du å kjøre bil.. Det er kanskje det beste!!

Ellers så anbefaler jeg:

Pappskaller i trafikken!

#trafikk #rundkjøring #bil #blinklys

4 kommentarer
    1. Jeg skjønnner at du tilhører de som elsker quiz!
      “Gjett hvor jeg har tenkt meg, rett frem? Feil, til venstre, men det har jeg ikke tenkt å fortelle deg før jeg har svingt!”
      “De gangene jeg kjører rett frem må du allikevel stoppe, sånn i tilfelle jeg skulle finne på å svinge til venstre!”
      “Da kan jeg bidra til mer kø, flere stopp, mer frustrasjon og drivstoff-forbruk”
      Og i samme slengen mens jeg øser ut frustrasjoner, Ola Nordmann kan ikke kjøre i kø, og er selv skyld i de fleste køer! Hvorfor?
      Sjekk ut de stedene det er kø hver dag ( kjør mot køen). Hver tredje-fjerde bilist “sover”, lar det blir stooore luker til bilen foran, og der køen (innsnevringen/hindringen) er slutt reagerer heller ikke de samme “soverne”, men fortsetter på førstegir i lang tid.
      Ta opp det i bloggen din, er du snill!

    2. Knut: “pappskaller i trafikken”, “det skal bare en jækel til før det blir kø” er to av flere innlegg jeg har om trafikk.. Skal ikke se bort fra at det blir flere.

    3. Ha! Denne rundkjøringa er for pudler. Jeg har kjørt i en rundkjøring i Paris en gang. Den hadde 4 eller 5 felt rundt. Der havnet jeg som innerste bil og skulle ut. Jeg er vant til høflighet i trafikken og blinklys. Hornet og armene ut av vinduet er ikke min stil. Men etter å ha kjørt fire runder i rundkjøringa uten at en jævla franskmann gjorde antydning til å slippe meg ut, så ble jeg fransk jeg også. Det hjalp ikke med blinklys eller norske skilt, så etter fjerde runde la jeg meg på hornet, stakk hånda ut av vinduet og truet meg ut av rundkjøringa. Det hjalp – selv om “alle de andre” bilene også tutet på meg og ristet på hodet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg