Hei Veganer: Hva skal vi gjøre med dyra?

Skal de bare tusle rundt til de dauer?

Det er altså vokst opp en ny “in-ting”.. Veganisme.. Det er nå så kult å være veganer at hipsterne på Grünerløkka ser ut som besteborgere med busserull, bukseseler og vannkjemmet hår.  Den ene etter den andre står frem som veganer, det er selvfølgelig “helt ut” å bare være vegetarianer, og prater så varmt om denne livsstilen at man skulle tro verden ville bli reddet på en halvtime bare alle slutter å sette tenna i speilegg og en burger. Det er ikke måte på hvor flott dette er og hvor håpløse alle vi andre er. Men hva er så vegansime…og hva er det de egentlig mener med denne livsstilen?

 


 

Her er hva jeg har lest meg til:

Veganisme er et etisk standpunkt og en levemåte basert på respekt for alt levende, dyr inkludert. Veganere har et plantebasert kosthold og unngår all mat av animalsk opprinnelse. Det vil si at dietten ekskluderer kjøtt, fisk, skalldyr, egg, meieriprodukter og honning, og andre ingredienser som stammer fra dyr. Veganere unngår også å benytte dyreprodukter som lær, pels, ull, silke osv. og veganere unngår å støtte produksjonsformer som utnytter dyr, så langt det er mulig.

Dette er nå greit nok det…. men;

Jeg kan jo ikke annet enn å undre på:

Noe så enkelt som egg. Veganere vil altså ikke spise egg. De vil at hønene skal slippe å produsere egg og heller være frie og lykkelige (antar jeg hvertf fall). “Korrekt me if aim rong”…men legger ikke lykkelige høner enda mer egg? Hva mener veganere man skal gjøre med alle egga? hønene?

Jeg får ikke tak i hva veganere mener vi skal gjøre med alle de dyrene som i dag eksisterer? Høner, kyllinger, geiter, kuer, okser, etc… Alle dyr som i dag finnes på gårder i Norge (og i verden) skal man gjøre hva med? Slippe de løs? Drepe de? Hvem skal eventuelt betale bøndene for å la dyrene tusle rundt på gårene til de dauer av alderdom? Er det forresten lov å strikke ullsokker av ulla til en sau som sovnet stille inn i armene på budeia? Hva mener veganerne man skal gjøre med melkekuene? Bare la de stå? Gå med jur som nær sagt sprenges? Skal de melkes hver dag inntil de dør, men melken skal kastes?

Hva så med naturen vår? Evolusjonen har altså brukt all tid så langt for å komme dit vi er i dag. Mennesket høster av naturen. Vannene og havene oversvømmes ikke fordi det høstes. Skogene fylles ikke av elg, rådyr, villsvin etc fordi det jaktes og spises. Det høstes vettuge kvoter av naturen. Hva mener egentlig veganere man skal gjøre? Skal man bare la være? Hvordan vil da faunaen se ut bare i løpet av få år?

Jada, jeg vet det finnes mye skit i forbindelse med matindustrien. Jeg vet og, og mener at dyreforsøk er forkastelig. Men det er forskjell på å høste forsvarlig av naturen, drive matindustri skikkelig, gjøre ting humant.. og det man til enhver tid viser i propaganda for å slutte spise kjøtt.

Hva skal man gjøre med alle dyrene???

Jeg har forsøkt å spørre flere såkalte kjendis-vegan-bloggere i kommentarfeltene deres om disse tingene jeg.. får aldri noe svar.. Er det fordi de bare synes det er “in” å være vegan-hipster men ikke aner hva man skal gjøre bortsett fra å bare holde seg til kostholdet?

Nåvel..

#vegan #veganer #vegetarianer #kjøtt #pels #ull #egg #kosthold #balanse #hipster

7 kommentarer
    1. Hele verden kommer ikke til å bli veganere, det kommer aldri til å skje. Så “oveflødige” dyr vil ikke bli noe problem. Men vi har veldig godt av at mange blir veganere og tar disse etiske standpunktene nettopp på grunn av kjøttindustrien og overproduksjonen som finnes der. Som du sier, vi skal høste av naturen, ikke presse den frem fordi det er viktig å ha entrecote i butikkhyllene til enhver tid.

    2. Veganere er ingen enhetlig rase, de har ulike syn på det. Du vil finne noen som er helt ekstreme og mener at alle MÅ være det, men du vil også finne mange som har akkurat det samme synet som meg. Jeg kjenner ganske mange veganere så det kan jeg fint bekrefte. Jeg har til gjengjeld bare møtt EN superekstrem veganer i hele mitt liv.

    3. Det er jo alltid et interessant tema dette 🙂 Jeg kommer aldri til å bli veganer, og jeg kommer nok heller aldri til å bli helt vegetarianer. Men, jeg greier fint å kutte litt ned på alt jeg spiser i forhold til kjøtt. Den industrien kan bli mye bedre, selv om det blir gjort gode tiltak mange plasser, så å ta litt hensyn den veier greier jeg helt fint, og sikkert de aller, aller fleste andre også 🙂 Ikke spiser jeg så veldig mye kjøtt generelt heller 🙂

    4. Hei Geriatriks,
      I stedet for å bruke tid på å forklare noe som andre allerede har forklart, her er noen linker som forklarer veganernes synspunkt på temaene du tok opp:
      Bruk av høner for eggproduksjon:
      http://freefromharm.org/eggfacts/
      Naturen regulerer seg selv og har gjort det lenge før vi mennesker eksisterte. Naturen trenger ikke oss. Havene oversvømmes ikke, men heller det motsatte. Det estimeres at havet kan bli tomt for fisk innen 2048 pga. overfiske: https://qz.com/856652/barring-a-massive-change-in-how-we-fish-there-wont-be-any-sushi-left-by-2048/
      http://www.wwf.no/dette_jobber_med/hav_og_kyst/baerekraftige_fiskerier/overfiske/
      Hele verden kommer ikke til a bli vegansk over natta, så problemet med “overflødige” dyr er per dags dato urealistisk.
      Håper det gir noen svar på hvorfor veganere gjør som de gjør.

    5. Marina: Hei. Med egg-linken forklares igjen hvorfor, og det er greit, men du svarer ikke på “hva”. Hva mener du/dere skal gjøres OM alle faktisk blir veganere over natta? Ingen kan diskutere evolusjonen, naturen har utviklet seg sammen med mennesker. Det har tatt millioner av år. Skal mennesker bare plutselig trekke seg ut? Hva skjer da?
      En annen ting: Hva skal man gjøre med dyrene i dyrehager etc?

    6. Mennesker er også en dyrerase, husk det. 🙂 Hva skal vi gjøre med menneskene?
      Trenger man å gjøre noe. La de leve og ha et så bra liv som alle andre såklart.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg