Apotek-dilemma for menn: Vil du ha den billigere pilla?

Hva? Hva er gærent med den da?

Det tenker nå hvertfall jeg da jeg står der med huskeliste og fullmakt til å hente ut resepten legen har fikset. Vet egentlig apotekansatte hva slags prøvelser de utsetter menn for da de foreslår å bytte ut den reseptskrevne medisinen med noe “som er helt likt men billigere”? Vet de hva slags vrede menn risikerer i ettertid OM man bytter ut for noe billigere..?

Det er jo ikke få kjærester, samboere, ektemenn, etc som har gått ærend for sin utkårede som ligger hjemme kleinere enn en mann med 38,5 i feber og nær uhelbredelige svettetokter. Rak i ryggen går mannen inn på apoteket, trykker på kø-greia og venter på tur. Når det så endelig er din tur stepper du opp til kassen, forteller ditt ærend, legger frem fullmakt og legitimasjon. Deretter følger en liten stund med skriving, før det stadig tilbakevendene spørsmål kommer: “Vil du bytte medisinen til noe som er helt likt men billigere?”…

Nei, nei og atter nei… Det vil jeg ikke… aldri..

Hvorfor er den billigere? Hva er det de har spart inn penger på? Emballasjen? Størrelsen? Hva? Virker den egentlig like godt? Ser jeg fattig ut? Hvorfor sier hun det til meg? Hvorfor gir hun meg dette valget?

Kan du tenke deg hvordan fremtiden vil se ut om du kommer hjem med “kjipa-medisinene” og så ender det med at mottaker ikke blir frisk? Kan du tenke deg hvor lenge du vil få høre.. “nå skal du høre her… husker du da du sparte 14 kroner på medisinen til meg for 32 år siden og jeg ikke ble frisk og måtte til legen en gang til….?”

Nei, for meg er det enkelt. Jeg bytter aldri. Har legen sagt at den og den medisinen til 47 kroner pilla skal inn i gapet 4 ganger om dagen i 12 dager så tar jeg rett og slett ikke sjansen på å prøve spare en hundrings…

Apotekansatte bør se hvem medisinen er til før de spør. Er det en mann som står der og resepten er til et kvinnenavn så bør respten bare effektueres uten annet sagt enn: “Jeg tenker vi tar det som står her jeg”.

God bedring.

#apotek #medisin #resept

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg