Julen.. Er det da jeg skal være lei meg det?

Juletiden er igjen her, og med juletiden kommer også tiden for ettertanke og et generelt blikk på egen tilværelse.

Slik er det vel for mange antar jeg?

Men er det slik at jeg skal være lei meg i julen på vegne av alle som ikke har det bra? Det virker slik om man tar inn alt av det som presenteres i media hvert eneste år før jul. Selv i rike flotte Norge er det jo ikke vanskelig å finne skjebner som ikke har det bra. Selv i trygge Norge er det ikke vanskelig å finne tragiske tilfeller som gjør at noen og enhver kanskje vil sette ribba i halsen om man velger/ikke klarer å håndtere inntrykk.

Jeg må ærlig innrømme at terror i Europa kontra i midt-østen fortsatt treffer meg på en helt annen måte på tross av at jeg lovet meg selv noe annet. Jeg må også innrømme at jeg etter hvert bare rynker litt på nesa av alle skytingene i USA, helt galt selvsagt, men hva kan vi gjøre med det all den tid de har valgt en komplett idiot til president der borte som ikke vil se på lovgivningen engang. Jeg innrømmer også at jeg nærmest er glad for at man endelig har tatt rotta på den norske helligheten hva gjelder doping og balansekunst helt på grensa av hva som er lovlig bruk av medikamenter. Jeg må også helt ærlig innrømme at det godter meg at den ene etter andre ryker med i #metoo kampanjen når det er fortjent, samtidig som det “gleder meg” at den skinnhellige troen på ærlige ordentlige nordmenn i alle ledd i arbeidslivet endelig får på pukkelen.

Det er så mye man egentlig skal være lei seg for at skulle man være solidarisk så hadde man ikke tid til annet.

Men; Er det riktig å gjøre dette i julen?

Er ikke julen en tid da man skal kose seg med familien sin?

Jeg tenker jo det. Det er da jeg prøver roe ned og være med min familie. Blir noen andres liv noe bedre av at jeg sitter hjemme og er lei meg på vegne av andres triste skjebner? Medfølelse, ja selvsagt, men å nærmest kutte ut julen, hjelper det noen?

Jeg er faktisk litt lei av alle som snakker julekosen ned, det være seg politikere, miljøværnere, besserwissere eller treningsguruer. For de aller fleste nordmenn så er julen en tid da vi unner oss litt ekstra, tilogmed vi som egentlig ikke har noe spesielt ekstra i hverdagen. Skal ikke det være lov fordi det finnes mennesker som ikke har det like bra? Eller skal vi gjøre det beste ut av det og så håpe at andre sakte men sikkert også får det bedre?

Julen for meg er rolige dager. Fri fra jobb. Pinnekjøtt, kalkun, ribbe.. Juleøl og et glass rødt. Juletre og julepyntet stue. Late morgener og sene kvelder. Glede i ansiktet på kone og barn. Leker som tyter på gulvet noen dager. Katter som leker med julepapir. Barnåler på gulvet.  Clementiner og nøtter i skåler. Snoking på kjøkkenet etter litt bacon fra kalkunen, svor fra ribba eller et teststykke pinnekjøtt. Koking og mosing av kållabien. Grøt med mandel. Poteter og verdens beste brune saus laget fra bunnen av (helt sant, ikke fra pose). Barn som koser seg med sitt og dukker opp en gang imellom etter forsyninger.

Så; tilbake til overskriften….

Nei.. Jeg skal ikke være lei meg i julen. Det vil jeg ikke.

God jul 🙂 

 

#jul #julemat #julaften #julefeiring #julekos #kone #barn #familie #kos #juletre #julegaver

2 kommentarer
    1. Be happy!
      Det at man ikke går i deppemodus i alle settinger betyr ikke at man mangler empati. Det er viktig å fokusere på de positive tingene i livet. Det negative kommer av seg selv.
      Ha en flott jul og kos deg med alt det gode med den! Det skal jeg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg