Hoppbakke? Rampe? Neida, det er en kirke.

Hønefoss mest diskuterte bygg.

Da Hønefoss kirke brant ned til grunnen for noen år siden så forsvant et bygg mange, også ikke-brukere av kirken, satte pris på i bybildet.

I etterkant av dette har det så vært en konkurranse om å få være arkitekten bak det nye bygget som skulle stå på samme tomta.

Mange har ment mye om bygget, jeg også selvsagt, og det er ikke til å unngå heller for dette bygger ligner på ingen måte på en tradisjonell kirke i det hele tatt sett utenfra. Inne har jeg ingen peiling på for jeg jobber hardt for å slippe å sette mine bein innenfor vegger der en selvpålagt dommedagsprofet skal fortelle meg og alle andre tilstede hvor jævlige mennesker vi er, selv i gledelige stunder.

Dette bygget er i min mening komplett skivebom som erstatning for kirken som stod der. Arkitekten må jo ha sett bilder av «Holmenkollen by night» da bygget ble tegnet. Bygget ser rett og slett ut som en hoppbakke, dog en litt vindskeiv en, men at en eller annen kommer til å stå på ski oppå der en vinter er uungåelig. Kanskje blir bakkerekorden uteserveringa på Hotell Ringerike?

Skaterampe er bygget også kalt. Ikke så rart det heller, og rykter sier at noen allerede har vært på taket med skateboard. Når det er sagt; Du kommer ikke til å se meg oppå der med skateboard utførende en 240 mcgrab med tvist-turn med det første. Vinterstid er det mulig du kan se en snowboarder oppå der utføre en 360 flippover med douchebaggrab så lett som bare det.

Kanskje burde man invitere Helene Olafsen til Hønefoss for å se henne kjøre litt på taket først og så danse litt inni bygget etterpå?

Nåvel..

Bygget er bygget. Det står der. Det vil ikke bli revet igjen. Oppfatningene er delt om utseendet på nye Hønefoss kirke.

Men:

En ting kommer man ikke bort fra; Dette ser ikke ut som en kirke. Basta. Du kan være kristen, glad-kristen, sur-kristen så mye du vil for meg. Du kan være tilhenger av bygget så mye du vil. Du kan syte i lokalavisen så mye du vil. Det vil ikke forandre min og veldig mange andres oppfatning av bygget..

Det ser ikke ut som en kirke. Det ser ut som en hoppbakke eller skaterampe.

#Kirke #kirken #Hønefoss #hoppbakke #rampe #kristen #religion #debatt #samfunn

4 kommentarer
    1. Jeg har alltid lurt på hvordan en “kirke” ser ut.
      De kommer i alle varianter, og da skal jeg driste meg til å spørre om man synes ishavskatedralen er like ukirkelig?
      Hvis ikke, så kan jeg minne om at det var stor kontrovers da denne i sin tid ble bygget, siden den brøt med mange gamle kirkenormer, som eksempelvis eksternt spis og kors i toppen.
      Vi skal heller ikke lengre unna Hønefoss sentrum enn Modum Kirke før vi ser et totalt annerledes design enn det man tradisjonelt ser på gamle trekirker.
      Hva med Peterskirken i Roma? Ikke mye tradisjonelt over det overdådige palasset der heller.
      At en kirke må ha et preg som minner oss om at denne dommedagstruende ørkenguden skal komme for å dømme levende og døde virker på meg som et ønske om å gå inn i fremtiden med bakenden først.
      Man kan like eller ikke like bygget, men det er en fremtidsrettet konstruksjon, som med sin litt mindre gammeldagse ytre kanskje vil kunne gjøre kristendommen litt svakere, og kulturtilhørigheten litt sterkere, siden bygget visstnok skal være svært godt egnet for musikalske fremføringer, etc.
      Jeg kan forstå at kristenkonservative gisper når de ser bygget første gangen, men når man betrakter bygningen belyst på kvelden, så synes jeg det er veldig stilig, uansett hvor kirkete eller ikke det måtte være.

    2. Kirkebygg – har vel i alle tider utviklet seg – endret seg på en eller annen måte. De senere tiår i ett økende tempo. Dette er nå ett hus for alle de som tidligere var ekskludert fra å komme inn i kirken – annet enn død…. “Alle” er nå velkommen, enten man er homofil, lesbisk eller tilhører andre trossamfunn, for å nevne noen.
      Hønefoss kirke – er utradisjonell av design og utseende.
      Utradisjonell i den forstand at man her også går “opp” til kirkerommet. Kirken rommer tre full etasjer – med kirkerommet på toppen, kirkekontorer og “kirkekafe” før man kommer helt ned og finner forsamlingsrom, kjøkken og møterom.
      Alle som har kommet inn dørene har vel følt at kirkerommet er “verdig” – på lik linje som noen annen inntreden i kirkerom. Arkitekten har altså greid det kunststykke å få inn ett nybygg på tre fulle etasjer, kirkerom med plass til 500 personer – på den lille tomten hvor den gamle trekirken fra 1862 hadde 350 plasser – midt inne på en kirkegård med graver tett på.

      Design på bygget – er vel på mange måter å sammenligne med ett kunstverk – man må gi det tid – inntrykkene må modnes – se nyansene – oppdage nye elementer – la seg imponere over “en høyere” mening med byggverket.

      Hønefoss kirke har blitt lagt merke til – langt utenfor landets grenser!

      Om man som menneske er så snever i sitt tankegods – at man ikke kan glede seg over endringer/ nye ting – fordi man henger fast i gammelt tankegods om hvordan ting skal “se ut” – eller tror at en eller annen prest “hiver seg over” deg for omvendelse – vil jeg si – åpne dine øyne for livet – livet er faktisk vakkert – og det er frivillig å gå innom kirken om det er på en tirsdag eller på søndag! Velger du å gå innom – om så det er for å låne toalettet – vil i hvert fall Kjetil sine medarbeidere ta varmt imot deg!

      1. Det ser ut til at du (på bakgrunn av epostadresse) har noe med byggingen av nye Hønefoss kirke å gjøre og derfor selvfølgelig er programforpliktet til å mene noe om bygget i positive former nær sagt uansett. Det kan godt være at “alle” som har gått inn dørene har følt hva du skriver, dog skjønner jeg ikke hvordan du kan prate for alle men det er nå så. Øynene mine for livet er pip åpne, det kan jeg forsikre deg om, det er også litt av grunnen til at jeg holder meg langt unna kristendom eller annen religion. Kirkevergen er sikkert en hyggelig fyr han, men det forandrer ikke mitt syn på bygget.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg