Slik kvitter du deg med baconfettet

Frokost er godt. Egg, bacon, stekte poteter og bønner er godt. Det er skikkelig kraftfôr for kropp og sjel.

Men;

Steking av bacon skaper et «problem», nemlig en masse fett i panna. Hvordan skal du bli kvitt det? For i vasken eller do skal det ikke, hvorfor kan du lese her:

Drit & dra, Slutt å kaste ting i dass!

Jeg har gjort det på min måte lenge, og om jeg må si det selv, (som jeg jo nå gjør) så er det en smart måte. (dette kan gjøres med alt fett det altså, i større eller mindre mengder).

Som sagt: Det blir lett litt fett i steikepanna

Jeg tømmer fett etter hvert opp i en kopp. Denne koppen lar jeg så stå på benken inntil fettet har stivnet.

De barskeste av de barske bruker selvsagt baconfettet i panna da eggene skal steikes. Finnes ikke noe bedre smøring enn det, og så slipper du lete etter og finne frem smør/olje.

Slik ser det da ut ikke så lenge etter. Du kan nå, hvis du er utålmodig, tømme det opp i matsøppelposen siden fettet er blitt ganske tyktflytende. Jeg gjør ikke det. Jeg lar koppen stå enda lenger.

Da kan du nemlig spa ut fettet med en skje og kaste det i matsøppelet og dermed IKKE være med på å tette igjen avløp etc.

Takk

#mat #bacon #fett #avløp

1 kommentar
    1. Nyttig tema!Jeg gjør omtrent det samme, har det i et rømmebeger med en slikkepott når det har kjølnet. Dette går i restavfallet. Innbiller meg at det gjør nytte for seg i forbrenningsovnen der restavfallet jo havner. Fett/olje=brensel.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg