hits

Kjære politikere i Ringerike Kommune:

Byplanen! Vær så snill og tenk dere om enda en gang.

Nå som byplan, byregulering, arealplanlegging etc er i vinden som aldri før så tror jeg det er hensiktsmessig å tenke seg om enda en gang og ikke sette i gang med prosjekter og vyer som bare holder sånn halvveis. Jeg har med interesse lest alle spørsmålene rundt byen og fremtidsønsker for byen som ble presentert i Ringblad nå en av dagene. Spørsmålene var om mangt og meget (heter det ikke det innafor?) rundt Hønefoss sentrum, med Tippen-området som en av de som ble nevnt mest. Nå er det vel slik at Tippen-området er privateid og kommunen må vel da kjøpe/ekspropiere for å få kloa i det området.

Det jeg hang meg mer opp i er spørsmålet rundt befolkningsvekst i kommunen sett opp i mot trafikk.

Nåsituasjonen mht trafikkavvikling gjennom Hønefoss, spesielt på morgen og ettermiddag er komplett håpløs. Du sitter i kø fra gamle Ford-tomta til godt etter du har passert lysskrysset etter Hønefoss Skole. Trafikken står børr, kryss tettes av biler og busser som vil ut i Kongens Gate. Et av spørsmålene på listen omhandler nettopp vekst i Ringerike/Hønefoss som er ønsket/forventet i størrelsesordenen 70%. På spørsmål om "hvordan i all verden skal det bli med trafikken da", så svares det "Det tenkes at det blir ikke vekst i privatbilismen pga kollektivsatsing etc".

Det er når jeg leser slike svar at jeg ikke klarer undre meg på om de som kokkelerer opp slike svar burde tatt seg en tur ut i den virkelige verden, ut i det virkelige Hønefoss. Hønefosstrafikken har år for år bare blitt verre og verre. Det å komme seg noe sted på morgen og ettermiddag har blitt nærmest et mareritt til tider. Jeg som oppvokst på Benterud/Eikli ser med gru på trafikken i dag på den siden av byen, og så skal blant annet en ny storskole på Benterud inn i ligningen?

Hvorfor kjører så mange gjennom byen?

Jeg har sagt det før, men sier det gjerne igjen: Den billigste løsning for å "tvinge" bilene rundt byen istedenfor gjennom er lystavle med hvor lang tid det tar gjennom byen. Den tavlen bør stå på sletta mellom Hensmoen og Hen nord for byen og i bakken opp mot Hønenkrysset syd for byen. Dette vil hjelpe og sende noen/mange biler rundt. Videre bør veien Hønen - Klækken - Jevnaker gjøres mer attraktiv å benytte seg av, kall det gjerne en ny omkjøringsvei på den siden av byen. men, kanskje det aller viktigste er nye stikkveier inn til bydelene. Kommer man fra Oslo og skal til Ullerål-området så skal og må det være mer attraktivt å kjøre omkjøringsveien og så ta feks en ny stikkvei fra Årbogensletta inn til Follum og så over rundtom ned til Ullerål. Kommer man fra Oslo og skal til Jevnaker så skal og må det være mye mer attraktiv å kjøre rundt Hønefoss istedenfor gjennom.

Det kunne vært et morsomt eksperiment å hatt en spørreundersøkelse en ettermiddag i køen der bilistene blir spurt "Hvor kommer du fra nå, og hvor skal du?".

Det å tro at økt vekst i Ringerike ikke vil medføre enda mer trafikk i byen er dessverre å tro på julenissen, påskeharen og tannfeen samtidig. All den tid kollektivtilbudet i byen blir dårligere og dårligere fordi det ikke lønner seg så blir det mer biltrafikk.

Tenk dere om minst en gang til.

Det kan ikke planlegges for fremtiden i Hønefoss uten å legge inn stor vekst også av biler inn/ut av sentrum. Vi trenger infrastruktur på plass først, deretter kan boligene og menneskene komme. Det legges opp til massiv togpendling når Ringeriksbanen er på plass, UTEN å legge inn massivt med parkeringsplasser i de samme planene. Helt bak mål og fullstendig meningsløst fra første stund. Vil man at tog skal brukes fra Hønefoss til Oslo så må det legges til rette for det med enkel og lett parkering i nærheten av stasjon (eller shuttle-opplegg). Alt annet blir bare sprøyt, og bilen velges i større grad.

Vil man ha sentrum friere for biler så må man legge til rette for det. Kanskje kunne Ringerike være den første myndighet som legger til rette istedenfor å skulle straffe innbyggerne med bompenger og andre avgifter.

#byplan #Hønefoss #Ringerike

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar