Når oppvaskmaskinen ikke vil starte, del 2

Et nytt forbrukertips fra meg til verden

Lite er vel mer kjent for de aller fleste enn følgende situasjon: kjøleskap, komfyr, fryser, vaskemaskin, tørketrommel, oppvaskmaskin = levetid det samme som garantitid + 1 dag.

Det skjer dessverre, og svaret for mange er det vanlige: pælm ut og kjøp ny. Jeg er ikke helt der, jeg prøver å reparere/fikse først.

Og her kommer en ny slik historie.

For en ukes tid siden ville ikke oppvaskmaskinen vår starte. Pyttsann tenkte jeg, jeg vet jo hva jeg skal gjøre. Den historien kan du lese HER , jeg anbefaler det, den har spart mange for mye penger.

Men, det virket ikke denne gang.

Jeg gjorde som beskrevet i vedlagt innlegg. Maskinen startet, pumpet ut vann men ville ikke ta vann inn. Jeg prøvde om og om igjen.

Så trakk jeg meg tilbake og ble stående og se på den.

Jeg studerte den nøye. Klødde meg litt i hodet og i rompa. Snøyt meg skikkelig og kom til konklusjonen: Dette kan jeg like lite om som om biler.

Nanosekunder senere gikk en e-post til en uberhyggelig reparatør.

(og so har me juksa litt mht tid)

Reparatøren svarte at blinkingen kan tyde på vann i bunnpanna. HÆ, er det bånnpanne på annet enn biler tenkte jeg… Reparatøren beskrev å skru ut 4 skruer på deksel under døren og titte.

Som sagt så gjort. Under oppvaskmaskinen ligger det altså en panne som skal fange opp vann om noe går istykker eller det av andre grunner blir en lekkasje. Blir der for mye vann der så registrerer en føler dette og maskinen vil ikke ta inn mer vann.

Da var det til med håndkle og papir og forsøke tørke opp. Det er trangt som fy, så har du en vannstøvsuger er nok det det beste. Deretter lot jeg maskinen stå uten deksel (det gjør den enda, vil følge med) for å lufttørke skikkelig.

Stor var spenningen da jeg skulle se om dette hadde virket.

Det hadde det. Maskinen startet, pumpet ut vann fra bunn og begynte sin vanlige syklus. Hvor lenge den lever vet jeg jo ikke, det er en gammel maskin, men den vasker nå hvertfall nå.

Så, det var nok et pengesparende forbrukertips fra meg 🙂

#oppvask #oppvaskmaskin

6 kommentarer

Siste innlegg