Skjerp deg mammablogger

Ikke bruk ungene dine som inntektskilde

Dette er ikke første gang debatten rundt bruk av barn på blogg er oppe i media, det er heller ikke siste gang, for det er dessverre ikke tomt for mammaer uten selvinnsikt eller vilje til å slutte med eksponering av barn for å tjene penger.

Dagens Ringblad har et intervju med en mammablogger. Jeg vet ikke hvem hun er, har aldri lest bloggen hennes eller sett instagrammen. Jeg har dog lest intervjuet i avisen og kan ikke annet enn å reagere på at hun går rett i forsvar som alle andre mammabloggere som blir stilt til veggs med sin måte å tjene penger på.

Hun sier altså at det er latterlig å påstå at hun tjener penger på barna sine. Hun sier hun bruker 5 timer pr uke på å ta bilder og 20 timer på alle avtaler mht sponsingen og samarbeidene. Videre sier hun følgende:

«Pengene jeg tjener skattes det av, og så deles det på tre. Begge barna har hver sin konto»

Da betyr vel det at det er hun selv da som får den siste tredelen? Hun som ikke tjener penger på ungene sine… ? Eller.. ? Ville instagrammen hennes hatt 170 tusen følgere om hun ikke eksponerte barna sine? Hun rettferdiggjør seg selv til slutt med at hun skal stoppe den dagen ungene sier «nei». Det sier litt om hva hun vet om barns lojalitet til sine foreldre.

Nåvel..

Jeg tenker følgende om henne og alle dere andre mammabloggere, eller dere som går med planer om å starte en blogg eller Instagram etc og planlegger innlemme barna deres i den:

Hvis du ikke kan leve av bloggen/opprettholde inntektene uten å fronte ungene dine… ja da bruker du dine egne barn som inntektskilde. Da spiller det ingen rolle hva du måtte komme med av forsøk på rettferdiggjøring.

Du må heller stille deg følgende spørsmål tenker jeg: Har barnet mitt bedt om dette?

Det tror jeg du vet svaret på.

Les forøvrig hele intervjuet på Ringblad.no

#mamma #mammablogg #barn #eksponering

4 kommentarer
    1. Hei du har så fin blogg
      Det er mesteværk
      Verden fineste blogg 😊
      Vil du se diktene mine se på linken
      Kan hjerne følge meg 😊 vist du ønsker.
      Ha ein fin dag😊

    2. Noens barn har alltid vært brukt i reklame, og de var/er neppe gratis modeller for firmaene. Klær, såpe, vaskemidler, leketøy. Men før ante vi ikke HVEM disse barna var. Nå vet vi hvem mange er pga internettplattformen og sosiale medier. Personvernet er en saga blott, faktisk. Foreldre fikk betaling for sine barnemodeller tidligere også.
      Jeg prøver henge med på endringer, så jeg vil ikke kritisere mammabloggerne. Men noen lover og regler fra myndighetene hadde kanskje gjort seg? Jeg er ikke sikker på at bloggerne er de verste( og ikke heng deg opp i pengene, tenk personvern)…for det er vel helst foreldre på Facebook og Instagram som ukritisk slenger ut bilder av alt mulig ang. ungene sine…de er mye verre!

    3. Godt innlegg.
      Vi vet alt for mye om disse barna som vises frem i blogger. Utseende, hva de gjør, hva de heter, hvor de bor, hva de føler…. og mye mer. For normale folk uten skumle baktanker er det kanskje helt ok? Utenom det faktum at disse barna en dag blir tenåringer og voksne og sikkert ikke er like begeistra for å se gamle bilder av seg selv over det o store internett. Jeg er utrolig glad for at bildene fra min barndom ligger trygt i gamle fotoalbum og ikke på internett for å si det sånn.
      Og det er den relativt USKYLDIGE siden av det. Vi vet, politiet informerer om, datatilsynet opplyser at – kriminelle bruker bilder som legges ut! HVORFOR da ta sjansen på å legge bildene på en blogg, der man har null kontroll på hvem som finner bildene, kopierer eller laster ned og bruker dem til alt annet enn de var tenkt til??
      Nettvett….. Mange mammabloggere mangler det….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg