Kropp for penger…eller klikk da..

#metoo #youtoo og #kroppspress

Det er en litt snodig tid vi er inne i. På den ene siden så kjempes det daglige kamper for likestilling og skikkelig behandling av hverandre i arbeidslivet. Kampanjen #metoo er skikkelig innarbeidet og stadig flere varsler kommer mot maktmennesker som har brukt sin stilling for å “få seg noe” eller har utøvd sexpress/trakassering. På den andre siden har vi da så de unge sosiale medier kvinnene. De som vet at pupp, rompe, sex, kropp selger som hakka møkk og går ikke av veien for å ledsage det minste daglige gjøremål på bloggen sin med et saftig bilde. Et bilde som skal selge storyen, selge bloggen..og da seg selv.

Hva lærer så de unge fremadstormende av dette?

Ikke en dritt annet enn at kropp selger selvfølgelig.

Og redaktører gnir seg i henda.

Sideboob, underboob, strutteboob, strutterompe, trutmunner, tangaræv, nakenræv, kropp meg opp og i mente. Puppertrend, showthenippletrend, nakentrend, mammabloggere med nakenbilder på avveie, bloggere som bekjemper kroppspress med egne kropper i alle vinkler samt trenings- og slankeguruer som alle skal fortelle noe om kropp. Felles for alle er at redaktører av diverse nettaviser går mann av huse for å kunne ha en “naken-overskrift” med tilhørende clickbait-bilde.

Er det ikke litt snodig forresten at veldig mange kvinnelige bloggere som poster innlegg ala “Jeg er mer enn bare et flott utseende” legger ved bilder i samme innlegg der pupper, rompe og kropp tilfeldigvis synes veldig godt? De samme bloggerne er også veldig flinke til å poste innlegg om egentlig ingenting, men legger ved et bilde som skal lokke folk til å klikke på det uansett. Clickbaiten er altså ikke overskriften men bildet.

Nettavisene biter på. Alt for å kunne krydre web-siden med kropp. Jeg har ikke noe imot det jeg altså, ikke misforstå, men synes det blir nesten for dumt til tider. Det topper seg hvert år i noen måneder rundt Paradise Hotel spesielt..

“Denne koppen drikker jeg kaffe av”…rompa ut, puppa ut, trutmunn: klikk…

“Dette er dagens antrekk”… strike a pose, masse kløft: klikk..

Slike eksempler tyter det av på blogg og nett. Jentene/damene spiller på dette uten tvil for å få klikk og tjene penger, samtidig som de klager å å bli sett på på treningsstudioet. Det enkelte/mange av disse driver med er jo med på å undergrave den jobben mange kjemper for den vanlige dama i gata etter mitt syn. Jentene/kvinnene objektifiserer seg selv til tider helt uten “hjelp” fra menn.

Nå kommer en ny sesong av Paradise Hotel med et lass av nye unge mennesker som alle selvsagt starter en blogg. Her skal det tjenes penger på de 15 minuttene med fame de får. Noen av de plukkes opp og skinner et år eller tre, men dessverre med stadig økende grad av clickbait-historier. Det går i kropp, sex, bilder, operasjoner, ja alt du kan skape enda mer sensasjonsklikk av.

Jeg skulle ønske media var litt mer kritisk til hvilke blogginnlegg de frontet på sine forsider. Kroppspresset avtar ikke ved at 25 000 14-15 år gamle jenter leser om paradisejenter som i en alder av 22-23 opererer seg her og der fordi de ikke er fornøyd med kroppen sin. La de nå endelig holde på med dette, men la være å fronte hva disse gjør med kroppene sine på forsiden av nettavisene.

jaja.. Dette hjelper kanskje ikke på noe…men det måtte sies.

#metoo #kropp #kroppspress #jenter #gutter #kvinner #menn #sex #pupper #rompe #trutmunn #bloggere #toppbloggere #paradisehotel

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg