Bensinpumpesvindel – eller totalt løkrull i hue?

Oil Crisis. Neat vector illustration

Det å fylle bensin og/eller diesel er noe alle med bil må gjøre ved gjevne mellomrom. Jeg skal ikke gå inn på prisene på drivstoff i dette landet, den kampen har jeg mer eller mindre gitt opp, dessuten fyller jeg for 200,- hver gang så jeg merker ikke noe til prisøkningen 😉

Men, det er en hang-up i hue som slår meg hver gang jeg fyller.

Du setter tuten i bilen, trykker på “avtrekkeren”, ser telleapparatet begynne å gå, føler rykket i slangen/hører pumpen starte og man er i gang.

Det er her jeg alltid (nesten alltid) blir stående å undre. Hvorfor begynte telleapparatet å gå før rykket i slangen? Det er jo ved det rykket at man kjenner/hører drivstoffet passere og “lande” i tanken.

Det eneste akseptable svaret jeg har kommet med til meg selv er at ledningen er mett av drivstoff hele tiden slik at telleapparatet må starte når det gjør, og rykket i slangen kun betyr at pumpa starter og sørger for mett slange med skikkelig trykk hele tiden.

Hvis det ikke er slik… så betyr jo det at telleapparatet går før vi i det hele tatt får drivstoff på tanken. Hvor sitter egentlig selve telleren på hvor mye drivstoff vi fyller? I selve bensinpumpa? I tuten på pistolen? Hva skjer da når man slutter fylle? Kuttes det tvert? Dyttes det som er i slangen gjennom? Trekkes det som er i slangen tilbake? Hvis slangen er tom når vi starter så bør den jo være det når vi er ferdige og?

Aaaaargh….

Så mye å tenke på…..

nå må jeg hvile…

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg