Et enkelt spørsmål om Norges miljøregnskap

Miljø og klima er i tiden. Vi alle (nesten) forsøker å gjøre vårt med de midler vi har og kan benytte. Men, spørsmålet er; Pålegges Norge større miljøkostnader enn vi strengt tatt behøver?

Hvorfor sier jeg det? Hvorfor stiller jeg det spørsmålet?

Jo, det gjør jeg fordi jeg for en stund siden leste en artikkel om karbon-binding og praksis i EU.

Jeg har siden da forsøkt å spørre politikere som er aktive på Twitter følgende spørsmål:

Er det riktig at EU nå tillater medlemsland å telle karbon-binding på stående skog i sitt miljøregnskap, men Norge gjør det ikke, med den følgen at norsk industri og norske innbyggere får større kostnader rundt miljø enn vi strengt tatt behøver?

Ikke en eneste politiker har svart på dette. Ikke en eneste miljøforkjemper har svart. Ikke ett eneste medlem av regjering eller utvalg har svart. Nå skal det sies at jeg vel heller ikke forventet det…men innerst inne tenker jeg jo at hadde påstanden vært feil ville en eller annen miljøbevisst politiker sagt det.

I den artikkelen jeg leste sammenlignet forfatter det som skjer med at EU land nå har fått hver sin snøfreser til å rydde snø med, mens Norges regjering holder seg til en bitte liten snøskuffe. En annen sammenligning vil kanskje være å grave ut til et nybygg med hhv gravemaskin og liten spade.

Artikkelen nevnte også noe med at regjeringen mener Norge da ville trikse med miljøregnskapet sitt fordi vi har så mye skog. Vel, det finnes land i EU som har minst like mye skog som Norge i forhold til areal, så den påstanden blir vel direkte feil.

Det virker som Norge behandler EU reglement litt slik som prester behandler Bibelen. Man bruker det som passer, mens det som ikke passer helt inn, det skyver man under teppet og håper folk glemmer.

Skogen binder store mengder CO2 årlig. Hvorfor i all verden skal ikke Norge telle med karbon-bindingen slik EU land nå kan gjøre. Vi følger EU i så mye annet, hvorfor ikke i dette?

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg