Hvem er det som lager prioriteringslisten på legevakten?

Sitter jeg nå med en “krøplingfinger” fordi en sur eldre sykepleier prioriterte som hun føler er best?

Eller?

Sakset fra Lommelegen på nett: “Et fingerledd ut av stilling bør settes på plass så raskt som mulig, og man skal ikke vente på røntgenbilder først. Feilstillingen er lett å se med det blotte øye. Noen klarer å sette fingeren på plass selv, men hvis dette ikke lykkes, skal man oppsøke lege umiddelbart. Lokalbedøvelse kan gis før fingeren dras på plass”.

Dette skjedde jo ikke i mitt tilfelle. 

Jeg ankom legevakt 27 januar ca 20.45 og meldte meg i luken. Jeg forklarte hva som hadde skjedd og fikk beskjed om å sette meg og vente. På spørsmål om det var vondt hadde jeg lyst å dra en Homer og si “Dooohhh” men svarte pent og pyntelig ja på spørsmålet, og fikk beskjed om at de skulle komme med smertestillende til meg.

Så var det bare å finne seg en plass og vente. Smertestillende så jeg aldri noe til.

Da klokken ble 01.00 kom en sykepleier ut og spurte oss 6 som var igjen om alle som var der hadde time. Det hadde alle bortsett fra meg, noe jeg også sa..og samtidig måtte oppgi hvorfor jeg satt der. Svaret fra sykepleier var knusktørt og litt hånlig faktisk; “vi prioriterer ikke fingre”.. neida sa jeg, men du spurte om vi hadde time og jeg svarte. Hun fortsatte med å høyt fortelle hvem som var neste etc.. uten å se noe mer bort til der jeg satt.

Sykepleier forsvinner inn på kontor, men kommer rett ut igjen, og da var det min tur alikevel. Ett blikk på hånda fra legevakt-legen og “du skal til røntgen”. Og vips så var jeg i behandling på sykehuset, 5 timer etter ankomst og 5 sekunders konsultasjon med lege.

Røntgen ble tatt og jeg ble sendt på mottak for fingeren var skikkelig ute av ledd og måtte dras på plass. Det ble 3 timer venting på mottaket også, det var travelt denne natta, men her kom hvert fall en sykepleier og ga litt smertestillende.

Da det så endelig ble min tur snakket legen og jeg om hendelsesforløpet. “Søren at du ikke kom inn med en gang da” sier legen. “Da du ankom legevakt var det lite å gjøre her og vi kunne fikset det med en gang. Kroppsdeler ut av ledd er også mye lettere å få på plass jo raskere etter skaden har skjedd det gjøres”.

Jeg klager ikke på jobben legevakt og sykehus gjorde på søndag og natt til mandag…men finner det litt underlig at ikke mottaket på legevakten vet at slike skader helst skal behandles best fortest mulig. Jeg finner det også underlig at folk med reelle skader som kommer inn på legevakten må vente fordi eldre mennesker har bestilt time fordi de har glemt å hente ut resepten sin og må ha piller til søndagen. Jeg finner det meget underlig at folk bruker legevakten nærmest som sitt legekontor. Det som skjedde med meg skjedde på en søndags kveld. Har man vondt i halsen på en søndags kveld tar man paracet og holder ut til fastlegen åpner dagen etter.

Hva betød dette for meg?

Jeg har nå en venstre lillefinger jeg ikke får rettet ut. Fingeren er rett og slett i veien til tider, Den gjør vondt når jeg kommer borti ting (som skjer fordi jeg glemmer meg bort og ikke tenker over at lillefingeren står bøyd nedover). Leddet verker stort sett hele tiden, og er hovent.

Det er kjipt å tenke på at det kanskje kunne vært helt annerledes om fingeren hadde blitt dratt på plass med en gang, og ikke 7-8 timer etterpå.

Jeg vet med 100% sikkerhet at mottaket kunne gjort dette da jeg ankom legevakten.

I dag er status:

Fingeren blir ikke bra. Jeg har vært hos ekspert etter at det offentlige avsluttet. Leddet er rett og slett ikke til å reparere. De kan prøve, men stort sett ender det med tilbakefall til det verre, og da er eneste alternativ å stive den av av i en permanent stilling. Det vil jeg ikke, jeg kan tross alt gripe med hånda/fingeren i dag.

Ps! Ikke få finger ut av ledd.. råtips…

Ps! Ps!  Kanskje burde man prioritere fingre..

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg