Å være gift med en lærer…

Det har vel knapt vært en tid hvor det er mer riktig å skrive noe om lærere og læreryrket enn det er nå.. Nå har det jo vært masse bråk.. lærernes fagforening handler stikk i strid med hva grasrota ønsker virker det som.. og folk og fe rundt omkring i landet bruser med fjærene og gleder seg til høsten da en streik skal trappes opp.. Jeg har selvfølgelig ikke tenkt å blande meg inn i hele dette håpløse opplegget der man tydeligvis tror at alt skal bli så mye bedre bare lærerne holder seg på skolen 7,5 timer hver dag blant annet.. Jeg vil heller fortelle litt om hvordan det er å være en familie hvor en i familien er lærer..

Først litt om meg selv.. Jeg jobber i betongindustrien… Jeg går på jobb til klokken 07.30 hver dag og går ut igjen døra klokka 15.30 hver dag.. Skjer det noe spesielt så jobber jeg kanskje litt lenger og da har vi ordninger med overtidsbetaling og avspaseringskontoer. Møter foregår i arbeidstiden i hovedsak…medarbeidersamtaler likeså.. Alt dette betyr jo at jeg, og de fleste andre i industrien, har det på samme måte… Dvs at vi har vår meget godt definerte arbeidstid og vår meget godt definerte fritid som sjelden blir “forstyrret” av jobb..

Og så kommer en tid som nå.. Litt brusing i fjærene fra lærerne pga arbeidstid og arbeidsmiljø så hiver media seg på og skriver side opp og side ned om det ene og det andre…men verst av alle reagerer jo “vanlige” folk som på ingen måte har satt seg inn i hvordan det er å være lærer og hvordan de jobber.. standard kommentar er jo at “jeg skulle ønske jeg var lærer…de har jo så mye ferie”… Vel, lærerne har akkurat like mye ferie om alle oss andre… Tilleggs”ferien” de har er jo rett og slett avspasering.. Og hvordan får de all denne avspaseringen spør du deg.. jo.. såre enkelt…

Jeg sier ikke nå at alle lærere har det på samme måte.. noen lærere er nok “snu permen fra i fjor lærere” og dermed snyltere på systemet… men jeg tror nok at de aller fleste lærere opplever mye av det jeg nå kommer til å skrive.. Et skoleår starter jo ofte med foreldremøter osv som skal forberedes og finnes tid til. Dette blir selvsagt avholdt på kvelden for vi foreldre har jo ikke tid til å ta oss fri fra våre jobber.. . Så skal elevene læres å kjenne og lærer sitter både tidlig morgen og sen kveld med papirer og skjemaer for å ikke fremstå uforberedt.. Timer skal planlegges og forberedes.. Konferansetimer skal planlegges og avholdes.. Igjen må lærer ta av sin fritid til å avholde dette for vi foreldre kan ikke og vil ikke ta oss fri til dette.. Så er det prøver… og tester.. og særoppgaver… og andre oppgaver.. disse skal jo leses og rettes… og det tar tid.. hjemmetid… fritid.. den tiden jeg for eksempel har til å kjøre unger hit og dit uten å få dårlig samvittighet for å bruke tiden min feil,,,

Så ja… Hvis du virkelig ønsker å være sammen med ungene dine i alle ferier så sett deg på skolebenken og studer til å bli lærer.. Men… Vær da samtidig klar for å stå opp klokka 05.30 i perioder for å ha nok timer i døgnet til å planlegge skoledager og rette prøver.. Vær og klar for å  sette deg til etter middag med skolearbeid slik at alle barna du har ansvaret for på skolen får det innholdet i undervisningen som de fortjener.. Vær også klar for å bli sjelesørger, miljøarbeider, pedagog og en trøstende skulder for alt fra elever til foreldre og kollegaer. Vær klar for å sitte timesvis i telefonen på sene kvelder fordi det er mobbing på skolen eller i klassen.. Vær forberedt på å besvare sms til alle døgnets tider.. Kort og godt: Vær klar til å bruke mye av fritiden din på jobb.. Vær klar for å ha dårlig samvittighet for å bruke for mye tid på skolen… på familien.. på fritid…

Jeg sier på ingen måte at det er ille å være gift med en som er lærer.. Jeg sier heller at det har gitt meg en nytt syn på hvorfor det er riktig at lærerne faktisk har fri samtidig som ungene..

Lærere bør ikke tvinges til å være på skolen 7,5 timer hver dag…

Lærerne er på jobb når de er våkne de…

3 kommentarer
    1. Dette synes jeg er veldig riktig. Mammaen min er lærer og fagleder på videregående. Hun jobber hele tiden. Det ligger alltid ark på kontoret her hjemme og hun sitter bestandig i telefonen og er der for alle hele tiden. På skolen står alltid kontordøren hennes oppe for det finnes mange elever som behøver noen å prate med. Da er mamma der. Denne døren som alltid står oppe ødelegger også for hennes arbeidskonsentrasjon, alle forstår vell at det er umulig å jobbe samtidig som det bankes på døren hvert tiende minutt. Jobben blir tatt med hjem og hun er alltid den som legger seg sist og står opp først.
      Læreryrket er kraftig undervurdert!! Jeg synes min mamma gjør en heltejobb!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg