Whoohooo; Ett år med covid-19.. Juhuuu

Det har altså i disse dager gått ett år siden mer eller mindre alle av oss oppgraderte dette fra å være lett buse i nesa til å bli noe mye mer inngripende i vår hverdag.

Jeg skal være ærlig å innrømme at jeg selv først så litt på dette som “enda en av de dramatikk-greiene” som pleier rase rundt i norges samfunn til tider, men ettersom tiden gikk, man leste og fikk vite mer og mer om dette viruset, og hvordan dette tar livet av folk… ja da gikk alvoret opp for selv en “det går sikkert over -med hensyn til skader- sjel” som meg.

Jeg husker ikke helt når den siste ishockeykampen ble spilt våren 2020, men jeg husker jeg var en tur på Nordbysenteret 01 En kamp der de 2 oppsatte dommere hadde tatt med seg TV2-Sumo kommentatorene på Stjernen sine matcher for å være meddommere. Ringerike2 tapte matchen 10-3 for Borg helt fortjent i en veldig morsom kamp å være med på. Sånn ett er jeg glad for at OM dette var den siste norsk divisjonsmatch jeg spilte i mitt liv så var det et morsomt farvel til breddehockey for min del.

Nåvel, nok om hockey, tilbake til Whooohoo, ett år med covid-19

Lite ante vi 01 mars at bare 11 dager etterpå, 12 mars 2020, stengte regjeringen butikken. Vi var nok litt forberedt på det akkurat i dagene før, men vi ble nok litt overrasket mange over hvor inngripende dette ble. OG den norske folkesjela viste seg raskt frem:

Det gikk altså ikke mer enn sekunder fra statsministeren, helseministeren og hu med det svære håret ga beskjed om at alt stenges ned OG at det IKKE er behov for hamstring før det var komplett kaos i butikkene. Folk valfartet til matbutikker og kom ut igjen med vogner fullere enn julehandel x 2.

På tross av forsikring fra myndigheter om at butikkene skal være åpne så klikket den norske befolkning i vinkel, dro på butikken og kom ut med 3 pakker spagetti, 24 tomater, 11 agurk, 5 paprika, 7 poser gulrøtter, 8 gule løk, 5 blomkål, 5 brokkoli, 10 kg potet 4 kinakål, 4 pk bordsmør, 6 pk Melange , 10 l laktosefri lettmelk, 5 l appelsinjuice, 18 bokser bogskinke, 12 bokser lys lapskaus, 10 bokser joikaboller, 5 kg kjøttdeig, 6 kg kyllingfilet, 11 grandiosaer, , 5 pk koteletter, 5 pk kjøttkaker, 10 brød, 8 pk rundstykker, 10 kg hvetemel, 10 pk gjær, 10 kg sukker, 5 kg kaffe, 3 store glass syltetøy, 3 kg gulost, 2 kg brunost, 8 pk salami, 5 pk haugpølse, 3 pk flatbrød, 15 l cola zero, 48 pils, 15 poser potetgull med paprika, 7 poser saltstenger, 10 plater melkesjokolade, 5 tannkrem, 4 tannbørster, Paracet, otrivin og 1 pk tyggis. Og til slutt en tur innom polet og hamstre litt ekstra rødvin.

(denne husker vi alle ikke sant).

I dagene etter ble det krangel på hyttebruk i vinterferie, så i påskeferie (litt sånn som det er nå). Folk ga faen i påbud og regler, de gikk på kafe og trenings-sentere når de var i karantener, de stimlet sammen og var generelt lite flinke en stund før tiltakene satt skikkelig.

Norge slo ned smitten og fikk dette berømmelige R-tallet under 1.. og hva skjedde da, jo regjeringen slapp opp litt på tiltak til sommeren.

Det skulle man jo selvsagt i etterpåklokskapens navn ikke gjort.

Det ble reising og shopping akkurat som før

Og etter sommeren? Oppblomstring av smitte igjen.

Omtrent på denne tiden begynte konspirasjonsfolkene å tre frem i lyset anført av sin dronning K-Jaq. Hun viste sin avsky for regjeringen og hånet samtidig alle som var syke, hadde vært syk, hadde venner og familiemedlemmer som hadde dødd etc. Hun har i ettertid av dette fått sin følgesskare av mennesker som deler hennes syn. Felles for mer eller mindre alle av de er eksamen på livets harde skole. Alle sammen deler samme tro på at covid bare er et pinglevirus som vi ikke hadde trengt å bry oss om egentlig.

Vi får bare leve med disse gærningene som tror at hele verdens regjeringer har gått sammen for å ta livet av millioner av mennesker og mindre butikkeiere slik at bare de store selskapene skal styre verdenshandelen.

Høsten 2020 og våren 2021 er vel ganske lik. Inntil nå. Nå stenger man ned igjen.

Nå er det igjen påbud om det ene og det andre som gjelder.

 

Jeg skal si det rett ut:

-jeg er dritt lei covid og korona

-jeg er dritt lei av å ikke kunne gå på trening med gutta

-jeg er dritt lei av alle forholdsregler

-jeg er dritt lei av å høre om/lese om folk som gir faen i smittevern

-jeg er dritt lei av å få livet begrenset på grunn av dette

-jeg er dritt lei besserwissere fra livets harde skole som tror de kan jodle vekk smitte oppe i skauen

-jeg er dritt lei at folk synser om ting de ikke kan

-jeg er dritt lei politikere som prøver slå politisk mynt på pandemien

 

Nå har vi som sagt levd ett helt år med dette viruset på og rundt oss. Mange er smittet, heldigvis er ikke så mange syke eller døde i Norge FORDI VI HAR GJORT DET VI HAR GJORT I ETT ÅR NÅ (kan dere få det inn i foliehatt-huene deres, hadde vi gjort som i Sverige ville tallene vært helt annerledes).

Til slutt noe til alle dere som sammenligner 2020 med 2019 eller tidligere år. DET KAN DERE IKKE. Alle de faktorer man eventuelt kan sammenligne er komplett forandret i 2020 sammenlignet med tidligere år. De eldre/litt syke/folk med underliggende sykdommer som kanskje ville dødd av normal influensa har ikke vært ute i hele 2020…og har derfor ikke blitt utsatt for smitte av noe slag. Alle vi andre har vaska henda dobbelt så mye som Lano-reklame-unga synger i ett helt år og har heller ikke derfor blitt utsatt for den samme vanlige influensa-smitten. Få det inn i hue!! Det å sammenligne 2020 med tidligere år blir som å sammenligne epler med pærer. Det går ikke.

 

Jeg håper vi er i gjenge utpå sommeren en gang.

Jeg håper…

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg