Kroppen min innkalt til “EU” kontroll..

0,1 tonn mann skal sjekkes. Kaldsvetten renner bare ved tanken…

Det finnes endel lapper/brev som jeg frykter og/eller blir forbanna over å få inn i hjemmet vårt. Innkalling tannlege for eksempel.. Lapp om skidag… Sånne ting.. Men en lapp har jeg aldri fått før, nemlig innkalling til full kontroll hos legen. Det har seg jo slik at jeg er som menn flest…jeg går til legen når det er noe galt og knapt nok det, så når denne lappen da kom (forøvrig et litt dodgy samarbeid mellom fruen og fastlegen min) så fikk jeg jo vondt i alt fra øreflippene til knehasene samtidig…litt sånn som du får tannverk med en gang innkallingen dit kommer… Nåvel, alt dette satt til side så var jeg i godt humør

da jeg dro fra jobb i dag for å rekke laboratorietimen klokka 10.10. I bilen begynte så de tunge tankene.. Hva skal jeg egentlig nå? Hva er det de skal gjøre med meg? Full sjekk? Plutselig er jeg ikke bare midt i ei rundkjøring utenfor Hønefoss, jeg er og på rommet til helsesøster på Eikli skole i 1981 og tar rip.. bcg.. og må brette ned undikken så legen får kjenne at begge nøttene har detti ned i påsan..

Heldigvis bryter jeg meg løs fra disse tankene tidsnok til å huske å svinge av (seff etter å ha blinket i god tid) og kjøre inn til legesenteret. Bilen parkeres, jeg er på plass 10 minutter før tiden så drøyer litt før jeg går inn. Når jeg nå engang går inn så har jeg altså ikke mer enn fått plantet skinkene ned i filtstolen før de kommer og henter meg.. Nå er det din tur sier de…nå skal vi ta blodet ditt…

…og det gjorde de. Ei nål tjukk som en nr 4 blyant ble banka inn i armen rett etter at de satte et sånt narkomanbånd på overarmen min.. Deretter tømte de kroppen min for 4 svære bøtter med blod. Jeg kjente jo at jeg ble slappere enn innsatsen til norske landslagsspillere i fotball bare på noen få sekunder.. De kan vel ikke gjøre mer med meg nå..

Joda.. Rett inn på neste rom. Kle av deg på overkroppen sa den unge damen.. Gjør det selv da vel tenkte jeg..men blodfattig som jeg var orket jeg jo ikke si det. Opp på benken og i vannrett posisjon.. Hey hey…massasje.. Nix.. Damen ville klistre møbelknotter på hele overkroppen min hun..men siden hele overkroppen min ikke er glattere enn ei barnerumpe så måtte høvelen frem. Så nå har jeg et par dekorative flekker midt i jungelen på kassa.. Så plugget hun meg til en maskin med masse ledninger festet til møbelknottene og trykka “rec” for å ta opp hjertet i arbeid..

Etter den seansen fikk jeg kle på meg igjen og så skulle pusteprøve tas. Trekk pusten og blås sa hun. Jeg har jo ikke akkurat jogga rundt tyrifjorden i det siste så det var jo ikke sånn at det blafret i papiret på motsatt side av rommet. To forsøk gikk det før hun forklarte at vi må gjøre det litt annerledes fordi nå sier maskinen at du har lunger som en 59-åring.. Riiiiight tenkte jeg… To forsøk etter så var vi der.. Helt på normalen.

Så var det å tusle ut og vente på tur hos lege. Nok en gang kom de tunge tankene.. Hva skal jeg nå? Ser jeg legen dra frem en plasthanske og vaselin så løper jeg… Her er det ikke snakk om å stå i hockey før slalomskia er på beina og bakken er bratt… Er du klar spurte plutselig en stemme.. Jada svarte jeg.. Så tuslet jeg knipende og litt bekymret bortover gangen da med en litt snodig gange..

…for det er helt greit at jeg spiller hockey mot Prostata…men det er og så langt jeg går i den retningen.. Så dette ansiktsuttrykket får vi vente med til jeg blir skikkelig gammel…

Nåvel.. Det var ikke det fastlegen hadde planlagt heller.. Han tok blodtrykket og gikk bare igjennom prøvene og sa at sålenge de ikke fant noe snodig i de fire bøttene med blod annet enn litt bøss vaskedama ikke hadde skylt vekk fra sist gulvvask så er hele kroppen tippelitoppers….ja bortsett fra alle de andre skavankene som ikke kan behandles da..

Så da er det bevist.. Jeg er sånn passe frisk.. Inntil noe annet bevises.. Om ett år tar vi sjansen igjen..

#helse #sjekk #menn #lege #blod #blodprøve #fastlege

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg