Da jeg fant ei død dame i 2 etasje..!

Snakke med noen? Nei takk..Det går fint…

Inspirert av en kommentarutveksling vedrørende lukt på gammel og ny svette og klær og ungdommer samt hvor utrolig deilig det lukter av ukegammelt uvasket treningstøy og det faktum at ikke noe av dette lukter noe i nærheten så ille som da du holder snyteskaftet rett over en pose ostepop da du åpner den…eller da du gjør det samme da du trekker av lokket på en påleggspakke med kokt skinke så tenke jeg å fortelle historien om da jeg rett og slett fant ei dau dame i leiligheten over min…

Men først til alle ostepopelskere der ute… Dere er klar over at lukten på dette produktet kommer av at det langt inne i de finnske skoger sitter en relativt tjukk finne på ergometersykkel og tråkker og svetter og gnukker disse ostepoppene på kroppen sin før de pakkes i poser og sendes Maarud…. 😉

Vel, tilbake til historien..

Dette skjedde i 97 eller noe -hvertfall før Fru flytta inn i 98- da jeg bodde alene i min lille leilighet.. Jeg hadde kommet hjem fra jobb, tatt min sedvanlige lille joggetur rundt stadion-området, dusjet og tilberedt en gourmet-middag.. Jeg hadde ikke før fått satt meg, åpnet en duggfrisk, satt på tv’n og fått glefset i meg det første stykket av grandiosaen da det ringte på døra mi…

Utenfor stod ei dame på ca 45-50 samt ei jente på 13-14.. De fortalte at de hadde ikke fått kontakt med svigermor/bestemor på ei uke og at dette var høyst uvanlig og at de da hadde fått vite at jeg satt i styret i velet og at jeg hadde universalnøkkelen hos meg.. De hadde da snakket med leder og hun hadde bedt de om å hente meg med nøkler så vi sammen kunne åpne konvolutt med nøkkel inni og låse opp døren til damen som da bodde over meg.

Da jeg så gikk opp trappen med disse to bak meg, satte nøkkelen i låsen, låste opp døra og åpnet den på gløtt så kom en eim som jeg aldri før hadde kjent… jeg sverger på at busemenna mine krabba lenger opp i nesa.. Jeg grøss så fælt at tilogmed ørene vibrerte..Donglebærene slapp taket og tilogmed lilletærne min krølla seg.. Lukten traff videre de to bak meg med sånn kraft at de løp ned igjen i 1 etasje og ut og nektet plent å gå inn igjen.. Tryglende spurte svigerdatteren meg om jeg ikke kunne gå inn og se.. og jeg… vel.. jeg sa ja jeg da..

Jeg gikk opp igjen.. inn døra… lukta var intens… jeg titta inn på badet og kjøkkenet.. ingen der… Da jeg så rundet hjørnet inn til stuen så så jeg damen.. Hun satt i sofaen… og der hadde hun nok sittet i mange dager.. Tunga var opphovnet og ute av munn.. Øynene var litt sånn Marty Feldman-ping-pong-baller.. Kroppen hadde selvsagt åpnet alle kroppsåpninger… og den generelle forråtningen hadde nok begynt…. Jeg gikk jo selvfølgelig helt bort til ansiktet for å sjekke skikkelig før jeg gikk ut igjen og ned og ba svigerdatteren ringe til de som måtte ringes til…

Vel inne i min egen leilighet igjen så tok jeg meg en god slurk av den nå litt lunka duggfrisken.. satte tenna i grandiosaen og begynte tygge… og i det øyeblikk husket nesa mi hvordan det luktet oppe i 2 etasje… Det ble ikke noe mer mat den dagen…men det ble atskillige duggfrisker… med vindu og terrassedør åpne..

Det siste som skjedde den dagen var at jeg hørte ambulansefolkene stå utenfor og snakke med svigerdatter/barnebarn… og samtalen var vel i korte trekk..: “Dette er jo noe av det værste som du kan se….vil du vi skal ringe noen du kan snakke med om det synet?”… “Nei takk” svarte svigerdatteren… “Det går så fint så”..

Da lukket jeg igjen vinduet…

…..Hun takket aldri…

…..De solgte leiligheten…

…..Hun som flytta inn spilte Angels Crying 24/7

…..Hun fikk seg kjæreste…

…..knirk knirk knirk knirk aaaaahhh.. aaaaaahhhh….ahhhhhh… knirk knirk knirk

….Da flytta vi

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg