10 gode grunner til å mislike å gå på ski..!

Du vet at du ikke er noe fan av vinteren da du begynner å grue deg til dekkskift da kalenderen bikker til august.. Du grøsser på ryggen da du tilfeldigvis ser i bagasjerommet og ser isskrapen.. Du oppdager at dere må tidligere og tidligere inn på kveldene fra terrassen.. Gubben i gata som klipper gresset rundt trærne med saks setter ut brøytepinner for ikke å få ødelagt gresset ut mot asfalten…Men det værste…du ser diverse naboer graver seg inn i garasjene sine og røsker ut en avlang plastkladd de har stæsjet inni der, drar den ut i friluft og monterer den på taket av bilen..skiboksen.. den ultimate påminnelsen av at nå kommer vinteren… nå kommer kuldegrader.. nå kommer snøen… og med snøen kommer en forventing om at alle vi som bor her oppe i steinrøysa skal juble over muligheten til å gå på ski….

Men det gjør vi jo ikke…så her kommer 10 gode grunner til å mislike å gå på ski:

1) Det finnes ikke noe mening med å gå på ski. Det er ingen offside.. Ingen mål.. Såfremt man ikke driver med dette på konkurransebasis så er opplevelsen bare å traske rundt i skauen uten mål og mening. Og en langrennstur er litt som en biltur… Er det langt igjen? Er vi fremme snart? Er det langt igjen nå? Er det der borte? Ungene mine blir rimelig grinete av masingen min…

2) Skiskoene er trange, kalde og ukomfortable.. Og skulle du finne på å tråkke i snøen med dem de så fylles alle hulrom av skoen med snø og is og du må ta av deg og dælje snøen løs.. normalt med den følgen at du på ett eller annet vis blir våt fordi du falt eller tråkket ned i snøen med den skoløse foten.

3) Skiene er ikke bra nok lenger om du ikke har handlet deg så tynne ski at du kan kappe svinesteika med de på søndagsettermiddagen…

4) Minnet om skiturer/skidager der skiene ble smurt i garasjen i temeraturer ca 8 grader forskjellig fra der man faktisk skulle gå på ski…med den følgen at skiene enten ble så glatte at du måtte gå sidelengs opp alle bakker og satte livet til i enhver nedoverbakke..eller at det kladdet så fælt at du hadde måttet stake ned hele utforløypa i Kitzbuel.

5) Det finnes slalombakker..

6) Hvorfor frivillig utsette seg selv for synet av småfeite 45-åringer som har handlet ski, staver, støvler for 45000 og pressa ølvomma inn i skidrakta som passer til en tynn Bjørn Dæhlie..som flyger rundt i skogen og roper løype hver gang de nærmer seg noen andre.. Dette er da forøvrig de samme feitingene som sykler 3 i bredden på sommeren innpresset i sykkeldrakter….som gjør at de ser ut som sprengte knakk-pølser sommer og vinter..

7) Om man så endelig var på tur og det skulle tennes bål formål grille pølser..så kunne du tygge drøv på at det var kul i helvete umulig å få fyr på vedkubber tørrere enn papir.. Ei lita gnist fyrer opp et helt samfunn ellers…men i vindstille vær på skogen…niks…

8) Skulle man være så uheldig å falle da man var på ski så var det rett og slett passende at man da reiste seg opp igjen med etterlatenskapene til Setteren Tinka smurt godt utover klærne.. for ikke en kjeft rødder opp møkka etter bikkja langs løpa.. De er mer opptatt med dobbeltdans, diagonal og staking…og se ut som Muhlegg rett etter inngang 5 mila da de måtte klinke til han i skallen med balltre for å få han til å stoppe å gå..

9) Det finnes andre sporter… som Ishockey.. eller sjakk…. trim for eldre… curling…

10) Det er rett og slett dørgende kjedelig. Jeg sitter heller å ser på Hurtigruten minutt for minutt, Bergensbanen minutt for minutt og skikkelig saktetørkeende maling tørke samtidig…

…eller jeg ser på hockeykamp….med en duggfrisk i handa… inne… varmt… uten snø…. Fantastisk !!!

13 kommentarer
    1. Det er so godt at vi er forskjellige 🙂 kva skulle vi gjort om alle var like, likte det samme, gjorde det samme heile tida.: Driiit kjedelig. Eg elskar alt dette du hatar.. Herlig.. Slik skal det vere også.. Eg føler meg heldig som likar det, nyt det og set stor pris på vinter, snø, ski og kulde.. Godt vi har mangfold av ulike mennsker 🙂

    2. En gang i åttende klasse var det skitur. Jeg ville virkelig IKKE være med men mamma tvang meg. Hele skolen skulle gå den løypa og i protest så bærte jeg skiene hele den turen i stedet. Jeg har faktisk en diplom hvor det står: Gjennomført renn uten ski 🙂

    3. heheheh, Flihihihirer..så tidlig som i overskriften. 😀 🙂 Digger!!! :))
      Høres mer ut som meg sjøl når jeg
      ser noe jeg helst slapp? Jeg er fortsatt imponert at jeg leser “sportsblogg” (denne bloggen)?jeg som aldri ser på noe som helst form for sport?utenom denne bloggen. Det er det nærmeste jeg kommer? :))
      Så, konklusjon! Hvorfor ? Jo fordi jeg LER! Det er veldig nært sport for min del 😉 Så takk for at du skrev? (?) :-))
      Forutenom dette “curlinginnlegget” jeg faktisk har på bloggen :))
      http://susn.blogg.no/1361291163_er_du_curlingforeldre.html
      Hilsen fjottfrid 🙂

    4. Herlig artikkel!
      Jeg har i alle år hatet å gå på ski. Fikk nye turski til jul et år da jeg gikk på barneskolen. Uheldigvis “knakk” den ene mellom to furutrær 2.juledag. Restene ble en ok skikjelke.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg