Min HMS frie barndom !!

Folk var gærne på 70-tallet..

Jada, jeg vet.. Det har sirklet uendelig mange “vi som vokste opp da og da burde vært daue” greier på Facebook.. Og yngre folk har sikkert tenkt…jada.. Men det var ille for oss også da…windows-6 for eksempel hadde et skikkelig vrient meny-oppsett…og vi må dusje i fellesdusj etter gymmen…uten at det er curly-hair-blow-dryers nok til alle etterpå og…

Hvorfor tenker jeg så denne HMS tanken i dag… Jo jeg sitter nå ved vinduet ut mot hagen og ser på trampolinen jeg løp ut og satt opp da snøen smeltet.. Den har ikke sikkerhetsnett lenger..jeg venter vel forsåvidt på å bli anmeldt av Fylkesmannen -som vi jo allerede fra før har kåret til en fjott- for dette men det driter jeg i.. Unga har ødelagt nettet 3 ganger… Nå får de lære hva det betyr å dette på stanga og spille bjelleklang i juni…

Var det egentlig så annerledes før? Dessverre alle dere som er unge nå, ha det var det.. Vi hadde kniv vi for eksempel… Vi ble nærmest oppfordret til å løpe rundt kvartalet med kniv for å skjønne at om du gjorde det så ville du stikke deg i låret.. Og vi lærte på egenhånd “the hard way” hvorfor det var lurt å spikke vekk fra seg.. Sanden var like hard på utsiden av huskestativet som inni og tærne hadde ikke gummiknotter på de spisse greinene.. Vi brukte levende lys på Lucia.. Foreldrene våre lot oss spille fotball på grusbaner…eller skrubbsårbaner som det vel heller burde hete..

Det var annerledes før.. Det er sikkert bedre nå… Bortsett fra hvordan ungene pakkes inn og beskyttes mot alt.. La de leke og slå seg.. Det er sånn de lærer… De lærer ikke av en pedagog som bare har hørt om ei sykkelstangs påvirkning av nøttefarge og følelse hos gutta…

10 kommentarer

Siste innlegg