Hæ, er narkomane usunne??

Det er godt vi har forskere som kan bruke opp litt penger…

Det er påske, jeg har fri, det er fint vær -dog litt kaldt til å sitte på terrassen med en duggfrisk-, og jeg sitter i bilen på vei fra Hønefoss sentrum og hjemover… denne turen tar normalt ikke mer enn en 3-4 minutter i bil og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har gapskrattet så mye av et nyhetsinnslag noen gang i mitt snart 44 år gamle liv.. Men la meg presisere.. jeg lo ikke av menneskene dette handler om…jeg lo av saken.. av hva det i det hele tatt går an å somle bort penger på..

Det var altså et intervju med en forsker ved navn Sæland som nå har presentert sine funn gjort om kosthold og narkomane som fikk latterdøra mi på vidt gap sånn rett nede ved jernbanetunellen…  jeg hikstet litt da jeg passerte Folkehøgskolen og jeg må innrømme at jeg hadde en lattertåre i hver øyekrok da jeg passerte fotgjengerovergangen ved inngang Tolpinrudfeltet… Og igjen…jeg lo ikke av menneskene her… jeg lo av hva som er forsket på og hva som i dypt alvor ble presentert…

Her er essensen:

****I flere år har Sæland og hennes medarbeidere forsket på kosthold og ernæring blant 195 tunge narkomane i hovedstaden. Stoffvaner, kronisk og akutte infeksjoner, tilgang til mat og kostvaner er blitt undersøkt. I resultatene som nylig ble presentert, kommer det frem at flere år med lite og feil mat, kombinert med rusmisbruk, gir utmattelse og stor fare for betennelser og infeksjoner. ****

Jeg føler i denne stund å låne et uttrykk av Homer Simpson…: Vel, Dooooooooohhh……!!!!!

Hvem er det som gir disse forskerne penger?

Har de som gjør det noensinne sett en narkoman?

Det er vel like åpenbart som at Hotell Cæsar er møkkaserie, like åpenbart som at det ikke er en eneste brøkregner inne på Paradise Hotel, like åpenbart som at TV3 har sopet bånn i bøtta av folk for å få deltakere til samme serie, like åpenbart som at mange fotballspillere verden over stort sett burde spilt i Hotell Cæsar, like åpenbart som at de i Asker og Bærum har litt for lite kriminalitet siden politiet rykker ut til frisørsalongen da kunden føler seg skjevklippet, like åpenbart som at Gamsten bør legge opp fotball fortest mulig, like åpenbart som at Stavanger Oilers ikke burde vunnet Kongepokalen, like åpenbart som at politikerne i Hønefoss har hue under armen og armen i bind (jfr trafikkavvikling), like åpenbart som at alt dette er helt åpenbart er følgende:

Narkomane går da for svarte ikke inn i butikken å kjøper seg masse sunn mat da de får tak i penger…de kjøper narkotika de.. ikke i butikken da selvfølgelig… eller hva vet jeg om det egentlig… Man trenger da ikke en haug med millioner av kroner til forskning for å skjønne hvorfor de narkomane er sjuke, svake, tynne og skrale… Er det mulig å søle bort penger på mer vanvittig forskning enn dette egentlig?

Man kunne jo håpe at en narkoman etter å ha gjort et innbrudd og så solgt varene til en heler, går på butikken der han pleier handle, gjerne hver fredag, storhandling for uken, fyller vogna med frukt og grønt og annet sunt, betaler, går hjem, slår opp i en kokebok der han sitter i godstolen sin i karnappdelen av stua, finner en flott oppskrift, reiser seg, skifter til klær som godt kan søles litt på og så kokkelerer en god og sunn middag til seg selv og andre hyggelige narkomane som måtte komme på besøk denne vidunderlige innbruddskvelden ……..jadda…. ere mulig..

Hvem er det som gir disse forskerne penger? Skattepenger…

Jeg for min del har lyst å forske på solens påvirkning på hud….så jeg søker herved om noen millioner til å oppholde meg i varmere strøk en stund..

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg