Rundkjøringsidioter!!

Åndsamøber bak rattet…!!

Det kommer en tid i mange menneskers liv da de fortjener å bli fortalt en sannhet eller to… Og mer enn en gang har undertegnede hatt lyst til å stoppe bilen, gå ut, skjelle ut vedkommende bilist som har vist grenseløst dårlig kjøring eller oppførsel i trafikken for så å sette meg i bilen igjen og kjøre videre… Vent litt..jeg har jo gjort det jeg…

Jeg stoppet i lyskryss etter lyskryss på tross av at det var grønt lys fordi det ikke var klart på andre siden av krysset… Det var mye trafikk så jeg tenkte ikke over det faktum at det ble tutet litt rundt meg…men da jeg stoppet ved det fjerde lyskrysset og det igjen tutet så så jeg i speilet en ca 55 år gammel dame som satt å gestikulerte noe veldig.. Jeg satte bilen i fri, dro på brekket, av med selen og ut av bilen.. Jeg spaserte tilbake til damen og ga henne en leksjon i litt trafikale regler…skremte henne faktisk litt og…gikk tilbake til bilen min, satte meg inn, på med selen, av med brekket, smatt den i første og kjørte over krysset for nå var det klart på andre siden…. Damen bak fikk rødt lys!

Nå som det da er påsketrafikk så er vi jo helt avhengige av at trafikken flyter så alle kommer seg hjem.. Og en ting vi da må adressere er kjøring i rundkjøringer… Min mening er at alle over 60 burde kalles inn på kurs for å lære dette samt at alle under 30 som ikke skjønner dette bør fratas lappen umiddelbart og gis god gammeldags pryl med bjørkekvist.

Mitt utmerkede tegnede eksempel som da kun mangler en skulptur på midten for å være en helt autentisk kopi av rundkjøringen på Hvervenkastet utenfor Hønefoss sentrum får være eksempel godt nok…for prinsippet er det samme i stort sett alle rundkjøringer…vel, hvis du klarer å kjøre feil i en en-fils rundkjøring så bør du stikke på Specsaver eller lignende fort… Men ikke kjør dit..

1) man blinker ikke inn i rundkjøringen.. Hvis du skal til venstre så kjør inn i rundkjøring på korrekt måte, rund så langt du skal og blink deg så ut til høyre…

2) man blinker seg altså ut av rundkjøring. Da nytter det altså ikke damer å ha veska hengende på blinklys hendelen.

3) se og lær deg kjøremønster ihht den røde og blå pilen på den kunstnerisk tegnede rundkjøringen.. For Hønefossinger så kommer du her altså fra sentrum.. Rød pil skal til Oslo eller Sykehuset…altså høyre eller rett fram.. Og blå pil skal opp bak sykehuset eller ned igjen til sentrum….din råner…

Det er altså så enkelt som at skal du til høyre eller rett fram i en rundkjøring så skal du holde yttern… Og skal du til venstre eller helt rundt så holder du innern… Holder du deg til disse enkle reglene så klarer du deg godt i Norge hvertfall…!!

Ps.. Følg trafikkflyten din kokkos 60-90 sjåfør…

Ps, Ps.. Det er åpning i andre enden av tunnellen…

Ps, Ps, Ps.. Hvis du er blitt så tantete at alle rundkjøringer skremmer deg…så har du to valg.. Enten holder du alltid yttern… Eller så slutter du å kjøre bil.. Det er kanskje det beste!!

8 kommentarer
    1. Har alltid lurt på de som blinker seg inn i rundkjøringer – hvor andre steder kan de kjøre? Tror de at de bak ikke skjønner at de er på vei inn i rundkjøringen??

    2. Jeg bruker tegn inn i rundkjøringen når jeg skal til venstre. 😉
      Jeg er helt enig i at det er mye rar kjøring i landets forskjellige varianter av rundkjøringer 🙂
      Ja, selvfølgelig skjønner alle at vi ikke skal andre steder enn inn i rundkjøringen.
      Men i vegtrafikklovens trafikkregler står det at det SKAL det gis tegn for å veilede andre trafikanter ved VESENTLIG PLASSENDRING i sideretning, for eksempel inn mot en rundkjøring, slik som du har tegnet plassendring, Jim.
      Det finnes ikke egne regler for tegn som er spesielt for rundkjøring, vi skal uansett mot kryss/rundkjøringer rette oss etter §14 i trafikkreglene.
      Tusen takk til dere som blinker til venstre når dere skal til venstre i rundkjøring, det letter planleggingen for tyngre kjøretøy med passasjerer eller 50 tonn gods på vei mot rundkjøringen. 🙂 Fartsavpassingen og plassering inn mot rundkjøringen til personbilister tilsier dessverre ikke alltid at de skal til venstre uten blinklys…..
      Veitrafikkloven, trafikkreglene sier:
      § 14.Signal og tegn
      2. Ved svinging eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn.
      Høres dette “vanskelig” ut se videoene i denne linken til SVV.
      http://www.vegvesen.no/s/e-lering/65plussTipsBilforere/Rundkjoringer15.html
      Dette er ikke kritikk Jim, bare slik vi underviser de unge i dag, ting har endret seg siden 80/90 tallet 😉

    3. Sissel: Tar det ikke som kritikk Sissel.. Jeg er fullt ut kapabel og ydmyk til å innrømme at jeg nok noenganger tar feil.. Jeg mener dog uansett at om en bil blinker venstre før rundkjøring og midt inne i rundkjøringen vrenger ut høyre uten å vise tegn til at det er den veien man skal så er venstreblinking mer forvirrende enn givende. I tillegg mener jeg nok det at om de fleste holder det med inner og ytter så løser det meste seg.
      Problemet er og når du kommer til gigantrundkjøringer i utlandet (som jeg har opplevd i Florida og Boston) så er det å blinke seg inn i rundkjøring meningsløst..(da msn ikke engang ser utgang) Da må man holde seg til indre/ytre 🙂

    4. Ja. Problemet er vel at da vi tok lappen så skulle man ikke blinke inn til venstre…. Så mange på vår alder og oppover er kanskje ikke helt oppdatert…
      Enig med deg Jim at det blir vanskelig å vite (og vondt å forholde seg til når man er bak) hvor de skal, når de bare blinker inn og ikke ut til høyre (som vi skal) når de tar plass-skifte eller feltskifte ut i den avkjøringen de skal, etter å ha ligget innerst….
      Ser mye rart hver eneste dag fra “kontorstolen” min 😉 Det er vel nesten like mange kjøremåter som billister i rundkjøringene…
      Vi får bare henvise alle til å se vegvesenets filmer om riktig kjøremåter i store og små rundkjøringer, plassering og tegn blir vist og forklart her. 🙂
      Så får vi være litt tålmodige og være sterke og slippe frem de som kjører helt hisides…. De kjører ikke bedre når vi tuter og hisser oss opp… hi hi.
      At alle burde vært innom en oppfriskning av nyere regler en gang iblant er ikke så dumt… 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg