Ja, jeg er lærer..!!

Et gjesteblogginnlegg fra en lærer..

Jeg blir såååå lei meg over holdningen til venner, familie, bekjente og mange mange andre… Ja, JEG ER LÆRER..!!! I disse dager er det direkte kjipt!! Og jeg som trodde jeg fikk mye pepper som flyvertinne (holdt ut i 12 år…)………..!!

Jeg underviser mange timer hver dag, planlegger hver dag i detalj (for det MÅ man), samtaler med mobbere og de som blir mobbet, de som ikke passer inn og føler seg utenfor, lager spesielle og egne opplegg til hver enkelt av de som er faglig svake OG faglig sterke (tror DU virkelig ETT opplegg passer alle???), snakker med foreldre på kveldstid, har konferansetimer og foreldremøter, vasker do, snakker med elever etter skoletid fordi de trenger hjelp eller lurer på noe (eller bare trenger noen å prate med), holder klasserommet ryddig og hyggelig, kjører spysyke unger hjem, har møter med kommune, ppt, Bup, kollegaer, rektor, helsesøster og andre, har kollegamøte hver torsdag til kl 19 minst (ofte til 20 og 21 også), sitter i SU som har møter på kveldstid, retter oppgaver, lager oppgaver, engasjerer (håper jeg), arrangerer skuespill og opplegg for foreldre utenom skoletid så de skal se hvor flinke barna er til kreative oppgaver også (Hæ?? Vil de heller komme på dagtid..? Trodde ikke det nei..), megler, stopper krangler, sørger for at alle har noen å være sammen med, holder vakt i friminutt, plastrer sår og trøster i lunsjpausen, går på kurs på fridager for å bli bedre til det meste, lager klasseregler og sørger for at de overholdes, passer så godt på andres barn hver dag som jeg bare kan, jobber på et pause/arbeidsrom sammen med 15 andre når jeg skal konsentrere meg, jeg står ofte opp kl 05 for å forberede dagen eller uka fordi jeg tok helt fri i helgen, og jeg sitter ofte med jobb kl 22 og 23….og mye mye mer!!

OG JEG ELSKER JOBBEN MIN!!! Og elevene fortjener dette og litt til (ja du vet….de som skal bli til noe etterhvert og styre landet når vi er gamle….)..!!!

Men om DU vil at jeg skal sitte på et pause/arbeidsrom 7,5 timer HVER dag når jeg ikke underviser…ja DA ber jeg rett og slett om høyere lønn, fri hver ettermiddag (ingen telefoner, ingen samtaler med foreldre eller elever, ingen møter, ingenting…!!), og ikke minst – mer RESPEKT..!!

Ville DU jobbet sånn for 370.000??? Vil DU ha en lærer for dine barn som ikke gjør dette fordi tiden ikke strekker til??? Jeg bare spør…!!

Med en travel hilsen

Fru Geriatriks

6 kommentarer
    1. Når man utdanner seg til en ting, så vet man hva den jobben innebærer. Det er ikke noen nye elementer i læreryrket, enn det har vært de siste 20 årene. Om man ikke trives, finn noe annet, om man trives, ja så aksepter hverdagen. Man har alltid et valg. Jeg har undervist på et kurssenter for vanskeligstilt ungdom i 11 år. Jeg gjør ikke det lenger…

    2. Lillian: Det handler jo ikke om det egentlig.. Det handler mer om at samfunnet, inkludert de som bestemmer og bevilger, ikke vet nok om hva feks en lærers hverdag består av og dermed bør kneppe nebb inntil de er mer informert.

    3. Jeg heier på Fru Geriatriks. Jeg er jo lærer selv. Ja, vi kan velge noe annet, men NÅR vi valgte dette yrket, så var det fordi vi elsker arbeidsoppgavene vår, og det å KUNNE gjennomføre dem på riktig måte. Kan vi ikke det lenger, pga noen gjøker prøver seg på likhets-prinsippet, ja da ødelegger de helt klart noe for elevene..Ikke i utgangspunktet for OSS, men for elevene. For de vil få en lærer uten engasjement, eller tid til å engasjere seg.. Hilse Fruen å si jeg er SÅÅÅÅ enig med henne 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg