Forsikringsselskap og forbehold…

…samt med og uten moms…

Det er lite som irriterer meg mer enn folk eller firmaer som ikke opplyser alt ved første gangs kontakt, som ikke oppgir riktig pris eller som prøver seg på en spansk en i etterkant uten å opplyse om det engang. Jeg har et par opplevelser jeg tenkte å fortelle om uten å oute selskapene men snarere for å bedrive litt opplysning..

Det første: Moms…altså den statlige merverdiavgiften på alt mellom himmel og jord. Vi er jo vant til den selvfølgelig men det er faktisk mulig å slippe å betale den som forbruker…men da må du følge med. Når du snakker med firma som skal utføre noe for deg eller selge deg noe så skal prisen oppgis inklusive moms eller hvertfall “kost pluss mva som blir”… OM de sier en pris du aksepterer og så kommer slepende med moms etterpå så er det bare å begynne kranglingen. Jeg gjorde det for endel år siden og slapp unna med pris uten moms pga “brøleren” til selger -moms fikk de dekke selv- og jeg kommer til å gjøre det igjen. For en privatforbruker er pris uten moms helt meningsløs…

Så:

Da jeg var tidlig i tyveårene så er det ikke akkurat noe hemmelighet at jeg hadde det til tider svært morro. Jeg levde ikke akkurat sunnest i matveien og det var endel festing i helger i tillegg til at jeg trente hver eneste dag. Dette medførte at jeg rett og slett klappet sammen og ble innlagt på sykehus med foreløpig diagnose hjerteinfarkt som 25 åring. Nåvel, masse undersøkelser senere og godt med med mat og hvile så var jeg god som gull igjen jeg og ble sendt hjem uten noen åpenbar grunn for at jeg havnet i den situasjonen. Legen sa rett ut at de fant ingen “feil” og vi alle ble vel enige om at en diett bestående mer eller mindre kun av grandis kanskje ikke var det lureste. Egentlig glemte jeg bort hele greia fordi livet tuslet videre…men så på vårparten kom forsikringspapirene på livsforsikringen jeg har gjennom jobben.

Av en eller annen snodig grunn så leste jeg gjennom papirene den gang og oppdaget til min store overraskelse at midt inne i blekka med ganske så små bokstaver stod det at om jeg i fremtiden la på røret pga hjerteproblemer så ville det bli avkorting i utbetalingen til etterlatte pga min hjertefeil/sykehusinnleggelse.

Litt forundret over dette satte jeg meg ned og leste forrige års papirer og fant jo ut at dette tillegget hadde kommet nå da tydeligvis på bakgrunn av min opplevelse den foregående høsten. Jeg søkte og letet og kom til slutt endelig frem til den personen som hadde min sak/mine papirer på telefonen, presenterte meg og hvorfor jeg ringte og sa følgende:

“Kan du være så snill og ringe lege XX på Ringerike Sykehus og fortelle han hva som feilte meg i fjor høst? For du skjønner at hverken han eller jeg vet det, men siden du har tatt forbehold i forsikringspapirene så går jeg ut ifra at du vet det”…

Da ble det stille i andre enden før det ble svart at papirene skulle sees på igjen. Vel, 2 uker etter fikk jeg nye papirer i posten uten forbehold vedrørende min helse.

Så folkens.. Følg med, les igjennom og spør. Ting du går glipp av kan bite deg skikkelig i ræva den dagen du trenger den forsikringen du betaler i dyre dommer for..

#forsikring #forbehold #moms #spør #grav #følgmed #livet #penger #krise

2 kommentarer
    1. Damn it..her gjelder det å være våken!
      Og det med momsen….sukk….forbanna svindlere som prøver seg, hehe…men på feil mann tydeligvis 🙂
      Glad du slutta med grandis..wtf…det er ikke mat til kyrne mine engang 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg