Hvorfor lærer vi ikke?

Hvorfor hører vi ikke etter?

Foreldre, lærere, leger, politikere, byråkrater, alle…. Hvorfor må tragedier skje før man åpner ørene?

Leger: Leser dere ikke aviser? Ser dere ikke på nyheter? Jeg fatter det bare ikke at vi på tross av alle de historiene om feilbehandling og ikke-behandling de siste årene fortsatt opplever å lese og høre om pasienter som ikke blir tatt alvorlig eller bare blir avfeid av arrogante leger på feks legevakter.

Lærere: Du som ser en elev som ikke har det godt og ikke tar affære, skam deg. Du som ser med egne øyne at det mobbes i timen eller i skolegården og ikke tar affære, skam deg. Du som vet og ikke tar affære, skam deg. Har vi ikke lest og hørt nok historier nå om elever som forsøker si ifra men ikke når frem til deg?

Rektorer/Inspektører: “såpass må han/hun tåle”… Har du sagt noe sånt til en bekymret mor og far? Etter ti-år på ti-år med anti-mobbe kampanjer så opplever vi altså fortsatt å lese om foreldre som ikke når frem til rektorer/inspektører…som rett og slett blir avspist med “såpass må han/hun tåle”.. Har du dekket deg bak disse ordene? Fy søren…

Foreldre: Hvorfor lukker så mange foreldre øyne og ører når ens eget barn er involvert i mobbesaker? Hvorfor er man ikke mer åpen for at englebarnet faktisk kan være en mobber? Tør du ikke ta tak? Tør du ikke se ditt eget barn i øynene?

Politikere: Hvor lenge skal dere krangle om penger til feks psykiatrien? Skjønner dere ikke barn og ungdom dør i kø for hjelp fordi dere er så treige med ressurser? Det blir jo bare flere og flere barn som trenger hjelp i dette landet..og de har ikke tid til å vente på at dere skal krangle stort lenger…

Byråkrater: Prøv å hjelpe…ikke gjør ting vanskeligere for de som trenger hjelp av deres tjenester. Kanskje ville samfunnet fungere bedre og hvis man sluttet å være så veldig firkantet.. Det skulle ikke være nødvendig å komme drassende med TV2 Hjelper Deg for å få den hjelpen man trenger.

Samfunnsledere/trenere: Vis mot! Si ifra! Si ifra om du ser noen har det vondt. Si også ifra til foreldre om du ser at deres barn er roten til det vonde. En mobber/bølle skal aldri vinne. De må oppdras…kanskje tilogmed sammen med foreldrene sine..

Ja, jeg vet jeg generaliserte veldig nå. Jeg vet det finnes mange, fryktelig mange, flinke og engasjerte myndighetspersoner der ute… Men for hver eneste tragedie vi leser og informeres om så finnes en lang linje med mennesker som har lukket øynene og ørene for sannsynligvis årevis med bønn om hjelp.

Alle: Hva er det vi driver med? Hvorfor lar vi folk gå under rett ved siden av oss uten å rekke ut en hånd og forsøke hjelpe de opp?

Hvorfor må det tragedier og nestentragedier til før man “tar tak”…

Mot !!

#brydeg #anti #mobbing #mot

3 kommentarer
    1. fordi……….grunnen er uendelig mange og unnskyldningene enda fler…..men eg skjønner ikkje hvorfor man ikkje bare sier som en skole vi ha NULL tolleranse mot mobbing.
      Sier noen fra må det snakkes om. Ha grupper, kutt ut på en time med ett eller annet fjasefag og ha en time med sånne ting som tema. SE åpne øynene. Og hva en tåler varierer fra person til person.
      Ble selv mobbet og brydde meg ikkje -syns de var dumme og eg brydde meg ikkje om å være med dem som mobbet.-likte bedre å være alene….og derfor brydde de seg ikkje om meg heller.
      Eg hadde venner altså…..men de som ikkje likte meg var dte ofte eg som ikkje likte først om du forstår….
      Har kun en venn fra ungdomstiden og folk snakker som om det er normen å ha de samme evig….mine beste venner unntatt hun ene da er min søster og venner eg har fått i voksen anlder….eg er en annen nå enn som 7 åring.
      Eg har masse venner -eg er fremdeles hun der litt rare med merkelige meninger og som vet ting andre ikkje bryr seg om etc….men so what….Im me….eg kan ikkje ville at alle skal være som meg. Lærer barn at å være segselv er best blir det mindre mobbing. Mobbing er jo mange lag…..noen faller utenfor, noen holdes utenfor….noen er en leder….noen straffes….andres hånes..det er så mange varianter…
      Noen mobbes hjemme uten at man vet det….en venninne gikk fra mannen sin plutselig gikk datteren opp 2 karakterer i ALLE fag. Han hadde egentlig fått henne til å tro hun var dum….er jo ganske crazy da at man ikkje forsto det. Men der ser du…det man er vant til ikkje sant blir ofte en sannhet….
      Og andre ganger det en slags usikkerhet i enselv som blir pirket på og blir den store greien.
      Ingen mobbere nådde til meg fordi eg hadde svar på alt.
      Åhh du er så tynn
      javel alle kan ikkje vre tjukk
      åh dere har så lite penger du får aldri nye klær
      alle kan ikkje være rik og eg hater å handle klæ. eg liker de samme tingene og trenger ikkje mange nye
      Åh du er har rart etternavn
      heller mitt enn å hete XXXXXX hvertfall osv
      sånn var det
      Ofte lurt på hvorfor de ga seg -eg brydde meg bare ikkje ,ble ikkje lei meg osv
      Ofte er mobbing en slags invielse…..at de andre skal se hva du tåler likssom.
      Eg var en raring eg innser jo det..var masse egselv ikkje likte og ville ikkje delta i…men var ikkje fordi eg ble holdt utenfor….bare fordi eg hater sport…..hahaha sorry….har NULLLLL ballfølelse
      Så eg likte bare gym når det var valgfritt hva en ville eller sånn ring med øvelser alle må gjøre for der var noe for alle ikkje bare de med ball 😀

    2. ja ….er noe med det…bryr du deg ikkje så når de ingen sted…..selvsagt er jo anderledes med de som blir baken og brukt vold mot…..vasneklig å drite i det likssom….
      vi må bygge sterke barn…..barn som er sterke inni seg 😀
      <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg