Tigger-bløff?

Tiggere med morgenmøte på Shell…..

På vei til jobb i dag så stoppet jeg innom en lokal bensinstasjon i utkanten av sentrum for å kjøpe meg en brus… Det er ikke ofte jeg kjøper brus så tidlig på morgenen men i dag var jeg rett og slett så tørst at jeg bare måtte…

Da jeg så skrider inn i etablissementet så ser jeg 2 relativt velkledde damer og en herremann, alle av utenlandsk opprinnelse som står borte ved kaffemaskinen. Det tar meg 5-6 sekunder å gjenkjenne mannen som en av de som pleier stå i helt annerledes klær og forfatning ned i sentrum og rasle med kaffekoppen og be om noen kroner. Begge damene kjenner jeg så og igjen da jeg henter brusen i skapet rett ved siden av. Dette er tre av de 5-6 folka som pleier stå og sitte litt rundt omkring i byen med et relativt fattigslig utseende og tomme gamle kaffekopper foran seg…

Hvordan kan du kjenne igjen disse folka tenker du nå kanskje… vel, Hønefoss er ikke så svær og tiggerne er ikke så mange… Derfor kjenner jeg de igjen.. Jeg kjenner de og igjen fordi de sitter/står utenfor dørene på matbutikker etc og er innimellom faktisk rett og slett i veien….

Nåvel, det jeg så oppdager da jeg henter brusen min er at disse to damene står med hver sin kaffekopp og fordeler mynter seg i mellom og legger de opp i de nye koppene de har tatt ut av stativet ved kaffemaskinen. Mannen brummer litt med stemmen, småkjefter litt på de og går ut…han ser litt grinete ut fordi jeg så det..

Da jeg så går ut av bensinstasjonen så legger jeg merke til en hvit varebil som den tidligere omtalte mannen går til. Jeg “somler” litt med å starte bilen min og ser at det hopper en to-tre stykker til ut av varebilen.. Det er ingen av de nå 5-6 menneskene jeg har sett denne morgenen som er i nærheten av å se så fattige og stakkarslige ut som det man ser når de sitter nede i sentrum hele dagen.

Jeg gir av prinsipp aldri penger til tiggere som bare sitter der med en kaffekopp foran seg….

Denne morgenens opplevelse bare understreker min beslutning om det..

Tiggerne får gjerne bløffe og ha morgenmøte på Shell for min del…

…men penga mine får de ikke..!!

#tiggere #penger #bløff #lureri #jobbeforpenga

8 kommentarer
    1. Dette er det samme problemet vi har her i Larvik. tror det er jemt fordelt over hele landet, de er ikke fattige, Her sitter tiggerene med Iphone, Dyrere enn den som ungene mine har. men ca innkomsten deres etter en time er 1500 kr, finns ingen jobb som gir så bra utbytte, så hvorfor skal de gidde å jobbe, når det er bedre å tigge. Nei Penga mine får de heller aldri, De gir jeg heller bort til frelsesarmeen 🙂

    2. Det versere mang bilder på utallige nettforum om tiggere tatt i ulike mer eller mindre pinligesituasjoner, nei de er ikke fattige, de har ikke dårlig råd, de trenger iallefall ikke MINE penger!

    3. For et par dager siden bestemte jeg meg for å invitere 2 av dem til meg på middag og en dusj. Vi har skravla litt i byen og og har avtalt at de skal komme. Mulig jeg lærer noen nye ting om dem og vice verca. Tror det blir bra jeg😊

    4. Vet ikke helt hvor du vil med dette. At de fordeler pengene skjønner jeg ikke hvorfor du reagerer på, for meg virker det solidarisk og omsorgsfullt. Og hva legger du i “fattigslig kledd” kontra ikke “fattigslig”? Vet ikke hvor du handler, men man kan få kjøpt veldig billige klær vet du. Dessuten bedriver Frelsesarmeen, kirkens bymisjon og mange andre klesutdeling til de som trenger det. At de ikke har nye og finere klær på når de sitter på gata er fullt forståelig, ikke bare er fortauet skittent men de opplever å bli spytte på, spruta søle på og overhelt med kaffe.

    5. Monica: Legg merke til at overskriften sier “tigger-bløff?”, altså med spørsmålstegn… At de fordeler penger etter dagen er slutt er solidarisk og omsorgsfullt ja. At de fordeler “kopp-skranglepenger” har ikke noe med det å gjøre. Det med klær var kun en betraktning på at damene var “rene og pene” i tøyet osv…noe de ikke er når du litt senere ser de sitte i sentrum.. Noe som kan, og jeg presiserer kan, bety at de skifter i den fine varebilen de hadde utenfor.
      Jeg har sett nok av program der tiggere blir avslørt til å ikke være tiggere..da støtter jeg heller organisasjoner som hjelper.

    6. Monica: Kirkens bymisjon deler ut iPhoner og dyre biler også da eller?
      I Drammen har vi akkurat samme problem. Vi har bildebeviser på at de kommer på “jobb” i Mercedes i fine klær og legger iPhoner og andre verdisaker i bilene mens de skifter til “jobbuniform”. Dvs. møkkete og fillete klær, før de tar skitt fra bakken og møkker seg til.
      Dette er en bedre betalt jobb for mange enn hva de gjorde i hjemlandet.
      De “deler” myntene kun fordi de vet at hvis folk ser at andre har gitt, så gir de også.
      Alt er organisert, og de er alle samme en del av en større gruppe. Og de er ute etter å lure deg og meg! Eller… deg har de nok lurt Monica.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg