Da morsdag var noe ungene ordnet!

Det er søndag 14 februar og jeg sitter godt plassert i godstolen med kaffekoppen på armleendet, Disney på tv og unger i sofaen. Mor ligger og sover, det er tross alt morsdag i dag. Da fortjener hun en lengre sovemorgen. Nå skal det sies at vi er flinke til å dele på akkurat det, men jeg stod selvfølgelig opp i dag. Når hun våkner og står opp så blir det til en god kopp kaffe og en omelett jeg har stående i ovnen. Blomster og hilsener i lokalavisen har hun og fått.

Det er når jeg så sitter her og har gjort klar det meste at jeg tenker tanken som overskriften sier.. “Da morsdag var noe ungene ordnet”.. Dvs det var ikke bare ungene da..det var ungene i barnehagen som feks tegnet osv.. Det var unger på barneskolen som tegnet og laget kort osv..

Når var det vi gikk fra barnetegninger og kort til “morsdagsbuketter” på butikken til 179,- ?

Har vi mistet litt grepet på hva morsdag/farsdag egentlig handler om? Har vi rett og slett overlatt alt til handelsstanden? Ikke misforstå meg damer, men som mamma, vil du helst ha noe barna har laget personlig til deg eller vil du ha noe handelsstanden gjerne vil ha 200% fortjeneste på fordi det er en sånn “dag” igjen.

Tenk hvor morsomt det hadde vært om skoler/barnehager igjen sørget for at barna måtte bruke kreativiteten litt og faktisk lage noe personlig isteden for å kun stå foran det utrolig vanskelige valget på å velge mellom stor eller liten morsdagsbukett på blomsterbutikken..

Burde vi ikke prøve å skru hvertfall mors- og farsdagsklokken noen år tilbake og så se om vi kan få dagen tilbake til det det handler om.

Nåvel, gratulerer med dagen alle mammaer. Jeg benytter anledningen til å spesielt gratulere denne mammaen:

Hun er en fantastisk, empatisk, snill, morsom, kjærlig, tålmodig, utålmodig, inkluderende, omsorgsfull raus og elskelig mor.

5 kommentarer
    1. Grattis med dagen i huset! Her snakket vi om akkurat det samme i sted. Før var jo morsdag en stor greie, barna laget kort og gaver på skolen, og stod opp grytidlig for å overaske med frokost på sengen. Men endringen i dette må vi skylde på samfunnet. Det er så mange ulike familiekonstillasjoner, pluss at en er livredd for at noen skal bli lei seg, så morsags/farsdagskort er mer eller mindre bannlyst på skolen. Desverre, men likevel forståelig. Så dermed blir det opp til dere hardt prøvede menn å delegere ansvaret tilbake til barna, jatakk til frokost på senga;-) Men det ser ut som dere har funnet en greie som fungerer – å få sove litt lenge er vel den beste morsdagsgaven en kan få…;-) Og så er det bare å lade opp til farsdag!

    2. Kunne ikke vært mer enig med deg, Jim! Iallefall burde dere hardt prøvende menn sette ungene i sving for kortlaging 😉 blomsterbuketten må nok naturligvis handles inn, da det er lite markblomster og oppdrive på denne årstiden 😉

    3. eg er så i mot at ikkje de i barnehagen og skolen skal kunne feire fordi noen ikkje har…eg har jo ikkje foreldre..og selvom eg savner dem er det eksremt egosentrisk å nekte andre å feire…er jo som at det er forbudt å snakke om barna sine til de som ikkje kan få barn.forresten det er det jo…..glemte meg…..ja nei vi må ta hensyn til alle andre enn de som vi ikkje trenger ta hensyn til…
      vi skal foresten slutte å feire 17 mai også -bare for å være soliadarisk med de som ikkje klarte å stoppe krigen i eget land…..og kirken skal vi legge ned fordi ja noen kan bli fornærmet og støtte..
      Å sove lenge er fantastisk…barnas egene kreative krumspring like så….. det beste er at man finne den måten som fungerer i den enkelte familien <3
      Eg har alltid hatet frokost på sengen.verste eg vet.eg dør når eg ble tvunget til sånn av datteren min......ugh......heldigvis forsto hun det etterhvert så eg fikk te og sove litt lengre....noen ganger kom hun oppi sengen selv istedet 🙂 mye koseligere. Nå er hun voksen og eg fikk hilsen og gave av henne <3<3<3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg