Da jeg var ung, da hadde vi bare 5GB data inkludert på telefonen..

….og vi måtte ta buss til skolen!

Etter å ha blitt kalt bakstreversk og en grinebiter uten vilje til å ville ta inn over seg eller lære noe om det norske språks påståtte evolusjon og utvikling i kommentarfeltet i dette innlegget “Skjære unge mennesker i dagens Norge!”  som jo kort og godt handler om at jeg misliker at noen/mange sier sjøtt, sjino, sjedelig,etc istedenfor kjøtt, kino, kjedelig, etc… men også etter å ha fått massiv støtte av mange lesere i samme innlegget så fant jeg meg plutselig sittende å fundere på hva de unge i dag kommer til å si til sine barn da de blir gamle.

Vi, altså vi voksne i dag, har jo hørt de eldre snakke om at da de gikk til skolen, for gå måtte de året rundt, måtte de vasse gjennom metervis med snø på vinteren, litervis med regn på høsten, bratte oppoverbakker, sleipe nedoverbakker, meslinger, kusma og stort sett alt annet som kunne være en hindring på deres vei. Vi har blitt fortalt om en hverdag uten radio og tv, en hverdag uten telefoner, en hverdag bestående stort sett av jobb og slit og lite lek. Det var ingenting som var slitsomt eller som var verdig en “orker ikke, jeg er sliten” uttalelse. Vi vet jo at mesteparten av det de eldre snakker om bare er vrøvl og tull selvsagt men noe av det de sier er jo inne på det som var reelt og.

Vel vitende om alt dette så kan man jo ikke undre seg på hva dagens unge kommer til å huske da de selv sitter i stua si som 60-70-åringer og skal fortelle barnebarna sine om den tiden da de var unge. Jeg har nevnt noe om hvordan det var da jeg var “ung” i “Da AC/DC var heavy metal”…men det blir nok ganske så annerledes da unge i dag skal fortelle om sin barndom..;)

-Da jeg var ung så måtte vi ta buss til skolen…og ikke en sånn fin en med tv og toalett nei…en helt vanlig buss…

-Da jeg var ung så hadde vi bare 79 tv-kanaler hjemme.. ikke 2118 som dere unge har i dag nei…

-Da jeg var ung så hadde vi bare en fiberlinje med 50/50 hastighet inn i huset….ikke en fiberlinje hver oss som i dag nei…

-Da jeg var ung hadde vi bare 5GB datatrafikk inludert på tlf i noe som het et abonnement.. det var ikke fritt som nå nei…

-Da jeg var ung så hadde vi bare en telefon, en mini-ipad, en ipad og en stasjonær pc hver…

 

Mine Topp10 innlegg <— klikk

1 kommentar
    1. Da jeg var ung hadde vi bare én kanal – i sort hvitt. Den startet med prøvebilde kl. 1730, Barne-TV i fem minutter fra 1800 til 1805. Mobiltelefon så jeg første gang hos en dyrlege jeg kjørte praksis med i 1979. Mobiltelefon fikk jeg selv i 1989 og hadde ryggsekk og en ca. 2 meter bladantenne som tilleggsutstyr. Min første data kjøpte jeg i 1992 og jeg måtte spørre hva man brukte “den derre…musa…til”. Jeg sier kjøtt og kjøpe og går fortsatt med vintersko om vinteren. Men, som Bob Cosylan sier: Taims…dej ar asjengsjing.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg