Det å sette tæring etter næring..

Å drive idrett på lånte penger…

En av nyhetene i den lokale avisen Ringerikes Blad er at den beste spilleren på Hønefoss Ballklubbs 2 divisjonsmannskap ikke engang finnes på lønningslisten. Dette betyr for en enkel sjel som meg at det da faktisk finnes en lønningsliste der borte,,, en lønningsliste som inneholder spillere som spiller på norsk nivå 3 (Tippeliga, Obos og så 2 div). De får altså lønn for å drive med fotball på et lavt nivå. De fleste av de da, nyheten sier jo at bestemann på laget ikke har fått betalt, han spiller gratis.

Er det ikke på tide å stikke fingeren i jorda og innse at det bør resten av spillerne der borte også gjøre?

En av de andre nyhetene rundt Hønefoss Ballklubb er jo at de er avhengig av kronerulling og låning av penger for å klare seg. Dette understreker jo bare det jeg sier over her. Jeg aner jo ikke hva lønnen for å spille 2 divisjon fotball er, men bare ordet “lønn” blir feil når A) klubben er i økonomisk trøbbel, B) klubbens flaggskip er i 2 divisjon og C) nei… det er ikke noe C.. A og B var nok.

Forskjellen er stor…

2-300 meter unna fotballstadion ligger Schjongshallen. Der holder Ringerike Ishockeyklubb til. Der spiller og trener blant mange andre også et flaggskip, nemlig Ringerike Panthers 1 divisjonsmannskap. De spiller på nivå 2 i Norge. Neste trinn er altså Get-ligaen. De spiller kamp hver onsdag og lørdag. De trener mer eller mindre hver eneste dag. Ingen, jeg gjentar: Ingen av disse spillerne får lønn for å drive med dette. De er i full jobb/skole-elever alle sammen og må kombinere, avspasere, ta seg fri, etc for å få tiden til å strekke til. De er sponset med bittelitt utstyr, fordi å spille på dette nivået krever sitt samt sliter ut utstyr mye fortere enn på lavere nivå i ishockey. Bortsett fra det lille de mottar så må de handle utstyret sitt selv, for egne penger!

Ringerike Panthers sine 1 divisjonsspillere hadde helt sikkert hatt godt av å være lønnede spillere og kun konsentrert seg om ishockey. Man er ikke der. Jeg tror ikke man kommer dit heller, vel med mindre jeg vinner milliarder på Eurojackpot eller no… Da skulle vi gjort et seriøst forsøk på hva et sånt opplegg kunne ha betydd. Men; Inntil videre drives Ringerike Ishockeklubb som i dag. Alle spillerne spiller gratis, de spiller for heder og ære, de spiller for drakta.

Det finnes så mange eksempler nå på at klubber ikke setter tæring etter næring. Det satses over evne, og etter hvert så innhentes alle som ville være med av realitetene. Det hjelper altså ikke å ha et anlegg om du ikke har et produkt. For meg personlig betyr det ikke noe om Hønefoss Ballklubb spiller i nivå 2 eller nivå 3. Jeg synes det er mye viktigere at klubben drives sunt og ikke til stadighet må stå med lua i handa i Ringerikes Blad.

En god venn sa en gang til meg at han levde etter et godt prinsipp. Først penger, så får du pølse.

Det er på tide å sette tæring etter næring.

 

8 kommentarer
    1. Ikke kom å fortell at samtlige spillere på Ringerike spiller gratis!! Kom heller ikke å si at de betaler utstyr selv… Dette blir for dumt. Husk hockeynorge er lite og spillere snakker sammen 😉

    2. Akkurat… Jaja… Lev i troen på at det er slik. Da bør nok skatteetaten se på kjørebøkene i denne klubben 😂😂

    3. Fordi det er så mye å fylle ut 😃 og fordi det kan jeg være så lenge jeg ikke går på personangrep er min mening 😃

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg