Kvinner, abort og KrF..

Hvem tror dere at dere er?

Jeg mener selv at jeg er en relativt oppegående fyr som følger ganske bra med på politikk og samfunn. Nå i høst er det jo valg, som igjen betyr at jeg følger litt ekstra med på litt av hvert.

I går formiddag leste jeg en facebookstatus m/link, som handlet om blant annet abort og kvinners rett til å bestemme selv de første 12 uker. Denne statusen m/link var skrevet av en KrF-politiker. Jeg leste, leste link, ble enda mer nyskjerrig og søkte meg deretter frem til krf's partiprogram omhandlende abort og leste meg opp.

Det er da det krøller seg for meg!

Jeg synes i utgangspunktet at KrF har endel saker som godt kan være en del av det norske samfunn, men på dette med abort bommer KrF grovt. De står rett og slett for tanker og meninger som umyndiggjør kvinner og kvinners rett til å bestemme over egen kropp.

Hvem tror dere egentlig at dere er? Hvem tror du, at du som politiker, egentlig at du er?

Hvordan klarer dere i det hele tatt å sette dere på deres høye hest og mene at dere skal skru tiden bakover. Riktignok ikke til en nemd som det var, men til et system der leger etc prøver hardt å få kvinner til å bære frem ethvert barn.

Har dere fått med dere hvor mange barn som allerede har det for jævlig i Norge? Har dere fått med dere det? Og inn i dette vil dere trumfe gjennom enda flere barn, som kanskje tilogmed ikke er ønsket. Barn som kanskje er resultat av prevensjon som ikke virket. Barn som kanskje er resultat av disse nymotens sex-lureriene der menn lurer av kondomet osv.

Klarer dere mannlige KrF'ere å tenke dere hvor jævlig det systemet dere ønsker vil bli for spesielt unge jenter som har "havnet i uløkka". Jenter som også har en drøm om forhold og barn, men til riktig tid i livet.

Om grensa skal være 12, 10, 11, 13 eller 9 uker overlater jeg til vitenskapen og legestanden å mene noe om, men kvinnens rett må være der.

Jeg håper aldri KrF noensinne får nok stemmer/makt i dette land til å engang prøve å reversere kvinners opparbeidede rettigheter på dette punktet…

#abort #selvbestemt #kvinner #rettigheter

8 kommentarer
    1. Du skriver som om det er bare menn som er mot abort, men det er like mange kvinner.
      Du skriver at legestanden får avgjøre om grensen er 9 eller 16 uker. Men det er et svært vanskelig spørsmål. For når blir et foster egentlig til et menneske? Alle er jo enig i at man ikke bør drepe et uskyldig barn, men når skjer denne forvandlingen? Kristne mener ofte at grensen er 0 uker. Og på samme måte som du tenker at de mener noe “jævlig” så tenker de det samme om deg.
      Vi får la demokratiet avgjøre, og akkurat nå ser det ut til abortgrensen neppe blir endret 🙂

    2. Du mener ikke at det alltid er kvinnen som må ta valget. Jeg kan bevise det ved å spørre deg: skal en kvinne kunne velge å ta abort 1 uke før termin?
      Du vil selvsagt si; nei. Dermed viser du at du ikke mener dette.
      Du mener: en kvinne skal få velge frem til fosteret gjelder som et menneske. Og det jo DET folk krangler om. Man krangler IKKE om at kvinnen skal få bestemme selv, men om NÅR fosteret blir å se på som et menneske.
      Du mener 12 eller 13 eller 14 eller 15 uker. Kristne mener 0 eller 1 eller 2 osv. Det er hele forskjellen.

    3. Runar: Jeg snakker utelukkende om den første tiden (nå 12 uker) der kvinner selv bestemmer over egen kropp. Da er det kvinnen selv som bestemmer. Ikke jeg, ikke du, ikke legen, ikke en nemd, kvinnen.
      Det er dette KrF vil begrense. I partiprogrammet står det at KrF jobber for at kvinner i langt større grad skal bære frem “unnfangede” barn. De skal måtte fra dag 1 måtte ha veldig vektige grunner for å avslutte et svangerskap. Dette er å gå bakover i tid.

    4. Jeg ville bare vise at denne saken ikke er så enkel som du fremlegger den som. De er folk som mener at man bør kunne ta abort alt fra uke 0 og frem til termin. De vil nok si at DU ønsker å begrense kvinners rettigheter, og at DU lever i fortiden….. Og hvordan kom du frem til 12 uker? Er det da drap å ta abort i uke 13? Hva om leger finner ut at man regnes som menneske i uke 8? Har man da drept barn om man har tatt abort i uke 12?
      Vanskelige spørsmål…. og en vanskelig sak som ikke er så svart/hvit som du legger den frem som.
      Men som sagt; tviler sterkt på at abortloven blir endret på.

    5. Runar: Jeg forholder meg kun til dagens lovverk/bestemmelser som sier noe om selvbestemt abort. Jeg forholder meg til at mye mer utdannede menn og kvinner enn meg har kommet frem til grensen på 12 uker. Den dagen de utdannede menn/kvinner, ikke politikere eller religiøst overbeviste, evt finner ut noe annet så vil jeg forholde meg til det da det skjer.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg