Hvem er det som styrer Hønefoss?

Og hva styrer de egentlig mot?

Det er faktisk ikke sjeldent jeg sitter og spør meg selv om hvem som egentlig styrer Ringerike, og da spesielt hvem som styrer Hønefoss og hva som skjer i umiddelbar nærhet av sentrum mht utvikling.

Er våre folkevalgte en gjeng med amatører? 

Det å gå inn i politikken er prisverdig. Vi trenger de som tar ansvar. Men med ansvaret man får så kommer også endel krav om kunnskap. Jeg tror mange folkevalgte i Ringerike kanskje ikke helt forstår hva de driver med til tider.

Ringerike Kommune mener vi skal ruste oss for ca 60 000 innbyggere. Ca 10 000 av de skal visstnok bo i Hønefoss. La oss anta at av de 10 000 så er det 5-600 barn. Hvor skal de gå på skole? Nå som de samme politikerne altså sier vi skal bli 60 000 totalt, og må betale dyrt for det gjennom vann- og kloakkregninger pga Monserud-utbygging, så vedtar de samme politikerne å legge ned en skole midt i sentrum? Hvor er logikken? Finnes det planer for å rive og bygge ny skole? Eller sitter det en by-utvikler med hotell- og leilighetsplaner klare?

Bru-torget forsvant og ble til et høybygg med kino, forretningslokaler og leiligheter. Taxi-plassen forsvant og ble til høybygg med forretningslokaler og leiligheter. Apropos det; Hva i alle dager skjer med lokalene på bakkenivå i nybygget der taxiholdeplassen var? Hver gang jeg har sett mot det bygget ser det stusselig og tomt ut.. midt i Hønefoss sentrum.

Det snakkes stadig vekk varmt om en byplan. Finnes den? Eller er den mer forsvunnet enn professor Drøvel var?

Hvervenkastet var et sted med en liten kiosk og en fotballbane da jeg var ung. Nå er det et yrende liv der oppe med butikker, og litt av hvert. Det har man tillatt fra kommunalt hold. Men når en eller annen vil starte kafe eller lignende der oppe på andre siden av E16, nei se det får man ikke lov til “for det drar kunder fra sentrum”. Er ikke det lovlig sent å bekymre seg for det nå kjære politikere?

Det har blitt skrevet mye om Hønefoss skole den siste tiden. Jeg har vært mest opptatt av skoleveien, for det er hevet over enhver tvil at den blir farligere for de barna som må gå til Ullerål eller Benterud. Jeg ble mildt sagt overrasket over å få vite at kostnadsoverslag retning Ullerål er gjort og ikke mot Benterud. Jeg ble enda mer overrasket over å lese at man ikke har snakket med vegvesenet…  Hvis dette stemmer så er hele denne saken så amatørmessig gjort at man egentlig bare må stoppe opp, innrømme inkompetanse, sette karbis-bestillingen på vent og starte på nytt. Denne gang med barnas beste som pri 1..

Sak etter sak som engasjerer folket i Hønefoss og Ringerike avdekkes, men blir ikke gjort noe med før Ringblad eller andre medier setter søkelyset på det. Det virker i tillegg å være slik at våre folkevalgte med tilhørende byråkrater er litt blendet av “våre rikinger” som vil bygge..og som dermed får sette dagsorden for Hønefoss sentrum spesielt.

Det er lokalvalg til høsten, ikke stortingsvalg. Prøv å se forbi de store lovnadene partiene kommer med på tv. Prøv å tenke lokalt. Hva er det partiene vil gjøre for Ringerike? Det spiller ingen rolle at AP nå sier de skal kjempe for gratis skolemat og tannhelse inn i folkehelsa.. Det er ikke stortingsvalg før om 2 år. Dette er valgflesk så det synger.

Ikke gå på det.

 

Utfordring til Ringerikes politiske partier:

Ringerikes velgere trenger å høre hva DERE vil. De trenger ikke å høre hva dere mener er feil med hva de andre vil. Velgerne trenger å vite hvor dere ønsker Ringerike og Hønefoss skal være om 10-15-20 år. Det er ikke stortingspolitikerne men dere som må svare for dere.

Hvervenkastet, trafikken, sentrum, bygging, høyhus, hønengaten, parkering, eiendomsskatt, etc.. Hvem vil dere samarbeide med for å få det til?

Send meg gjerne en epost på [email protected] så skal jeg gjengi den ordrett.

2 kommentarer
    1. Flott blogg post, Jim. Jeg er i USA, me jeg brenne litt for gamlebyen og har kastet meg litt ut i debattene emd litt ymse resultater. Jeg husker Kastet slik du beskriver det, men det er makta som raar, og jeg tror det er mey stemmekveg i Honefoss som bare stemmer parti blankt uten aa tenke mye utover det. De som har makta i Honefoss bor ikke der, men har forretnings interresser, tror jeg. Og saa er det noen ildsjeler, som er aktive i media, og det er bra, samme hvilket parti de horer til, for alle som bor i Honefoss BY, kjenenr Folkeskolen og vil beholde den.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg