“målet” i Stavanger..

Nok en kamp, nok en situasjon. 

Kamp 3 gikk i Stavanger i går og endte til slutt med en ny Stavangerseier slik at det nå står 3-0 i kamper favør Stavanger. Kampen gikk 3×20 uten så mye som en utvisning, men alikevel er det dommerne som er i fokus i ettertid.

“skandaledømming”, “kjøpt og betalt”, “ødelegger norsk hockey”, “nå slutter jeg se på ishockey”, “dette er hvorfor norsk ishockey aldri blir bedre”, osv osv.. Dette og mer til kan man lese på sosiale medier nå i ettertid.

Nå er ikke dette noe nytt selvsagt, det kommer gjerne alltid noe fra det laget som taper kampen. Og i retur kommer gjerne noe fra vinnerlaget med “jammen…” og så listes noen enkelt-tilfeller som skal rettferdiggjøre andre ikke-dømte situasjoner.

Det som er 100% sikkert uansett er at dommerne ikke kan “vinne”. Det blir feil uansett hva de gjør, det kommer bare an på hva slags briller man har på seg.

Nåvel:

Situasjonen i går:

-Stavanger i angrep

-Hoff går på kasse

-Solem forsvarende

-Hoff og Solem i duell

-Solem faller

-Hoff faller

-begge inn i målvakt

-mål flytter på seg

-puck skytes inn i mål.

-dommer dømmer mål på isen

 

Dommerne går så i sekretariat, ser på video, kommer ut på isen igjen og dømmer mål. Man kan like det eller ikke, men video må med 100% sikkerhet motbevise at dømt på is er feil for at de skal vaske ut dømt mål. Regelen for hvordan de skal bedømme denne spesielle situasjonen ligger der i regelboken, det blir så vurderingen fra dommerne opp mot regel som er avgjørende.

Jeg går ut ifra at de her har benyttet regel 98 (tror det er tallet) som sier at mål skal dømmes om målet hadde stått der det egentlig skal OG offensiv spiller ikke kan lastes for at det er ut av stilling (lett omskrevet). Dette er vel også det Vinnerborg sier i intervju med Jesper Hoel på tv rett etter match.

Jeg tror de bedømmer at det er skulder/skulder Hoff/Solem, Solem faller først og tar bena til Hoff i fallet. (det ser hvert fall veldig slik ut på en video lagt ut på twitter). Da bedømmes det at det ikke er Hoff’s feil at de seiler inn i mål og målet flytter på seg.

 

Det er 2 påstander her som “folket” mener skal avgjøre situasjonen:

1- Solem initierer kontakt med Hoff, dvs Hoff kan ikke lastes = goal.

2- Hoff initierer kontakt med Solem, dvs Hoff kan lastes = no goal.

Begge disse påstandene er jo klink riktige isolert sett, men;

Jo mer jeg ser på den videoer fra hendelsen så heller jeg mer og mer til skulder/skulder duell der Solem taper duellen, faller og tar med seg Hoff sine bein i en type “saks”. Derfor tenker jeg dommerne ser på det som en mann-mann situasjon der vinner felles og dermed ikke kan lastes for hva som skjer etterpå.

 

Dommernes verden etter en slik situasjon.

Goal = Storhamar –> “skandaledømming”, “kjøpt og betalt”, “ødelegger norsk hockey”..etc

No goal = Stavanger –> “skandaledømming”, “kjøpt og betalt”, “ødelegger norsk hockey”..etc

 

Når dette så er sagt.

Jeg har sett mål blitt annulert på tynnere grunnlag enn den situasjonen i går.

 

Fra mitt ståsted håper jeg nå Storhamar samler seg til i morgen og vinner i CC. Jeg sa tidlig at jeg håpet på 7 kamper. Det skal nok holde hardt med 7 nå, men fra et nøytralt ståsted så håper man jo på flest mulig sluttspillskamper.

 

2 kommentarer
    1. Altså… Du skal være veldig svart i øya, skarre på dialekt og ha cash i lomma hvis du ikke klarer å se at både Solem og Hoff har rett bane side om side mot SIL sitt mål, og Hoff setter skulder inn i Solem, ergo Interferance…(!!!) Takling av en spiller som IKKE har puck. Derfor mål annuleres og Hoff 2 min. utvisning for takling av soiller uten puck… Solem setter ikke inn takling, han gjør eneste riktig! Holde seg ved siden av motstander og forsøke å låse kølla til Hoff som driver på mål.

      Nei, her er jeg meeeget uening i det du skrivet mr. Og bare for å holde det på det “rene”, jeg holder ikke med Storhamar, eller Stavanger for den saks skyld… Faktisk holder jeg med ett lag i 1. div. Men ser mye FK-kamper!

      Min oppsummering sålangt:
      Stavanger har vært bedre som lag enn Storhamar, dommerne har latt Stavanger få fordel av 50/50 dømming! Noen har vært avgjørende også, forklarer lengrer den hvordan og hva jeg mener!
      SIL hadde ett enormt influensautbrudd i troppen i påsken. Noen av spillerne som spilte kamp 1, har ikke engang trent i påsken… Flere spillere kom tilbake, men alle med litt IQ i toppen og samtidig til dels har en oppegående hjerne i hverdagen skjønner at en person som har ligget med feber og forkjølelse ikke er i 100% form de første 2-3 dagene etter feberfri dag… Synd det ble slik, fordi vi fortjener en bedre finaleserie enn det vi ser! Hadde SIL, som Stavanger, hatt full tropp, ingen sykdom og fått trent perfelt i hele påsken… Da hadde denne finaleserien vært mye jevnere sett fra nøytrale øyne! Snur vi situasjonen: Se for deg at Stavanger får ca 6 faste spillere syke i påsken, de trener ikke, og blir friske/kampklare dagen før kamp 1.
      Men så blir 9 spillere til syke til kamp 1, så Stavanger stiller som SIL gjorde, med en delvis nyfersk feberfri spillere, som må jobbe på 3 rekker, mens 5 av de 9 som mangler er i topp 2 rekkene er ute. Da de kommer tilbake, begynner de 15 som starta kamp 1 og komme deøvos til hektene, selv om de ikke trente i påsken! De 9 som var ute med sykdom i kamp 1, er bsre på 60-70% fordi det gjerne tar ei uke før ett menneske får alle bakterier ut av kroppen… Da hadde Stavanger ganske sikkert ligget under 0-3 i denne finaleserien, kanskje bare 1-2 fordi Stavanger har bedre spillere nedover i rekkene enn SIL… Trist tidspunkt for Norsk Hockey at SIL fikk sykdomsutbruddet i HELE laget, inkludert 3 stk. med Streptokokker, (ifølge en venn jeg har fra Hamar). Mens det andre laget kan kjøre på for fullt uten sykdommer i troppen… Kjipt, men dessverre realiteten…

      Når det kommer til dømminga, kampavgjørende øyeblikk, (selv om kanskje Oilser ville snudd likevel)..

      Kamp 1:

      SIL spiller blir meid ned midt på banen, SOLEKLAR tripping, beintakling etc. dommer bare overser… Ca. 5 sek. etter, går Mostue inn i en takling, som i seg selv er en meget billig utvisning… Det PP gjør Oilers mål, 2-0… Hadde SIL fått PP først, så kunne det stått 1-1, men vi får aldri vite. At Witney både får slå 6-7 ganger hardt på skøytene uten at dommer engang gidder å løfte armen, får SIL spiller riktignok og korrekt 2 min. for cross check, hadde aldri skjedd hvis Witney fikk 2 for slashing først… Samtidig får han 2 ekstra min. for å cross checke en gang til, og hvor mange ganger har ikke det skjedd? At en spiller som skal ta igjen, gjerne dytter, slår, crosser 2-3 ganger. Men det BLIR ALDRI dømt mere enn 1 gang, SIL spiller ble brutalt utvist dobbelt for det. Witney derimot, syns jeg er helt merkelig klarer å stå på skøyter, for hvis han ikke overspiller til de grader mens han flirer ekkelt, så har han jævlig dårlig balanse, som en 3 åring…

      Kamp 2: En helt absourd ræva PP til Stavanger på 1-1, er Oilers spiller som oppsøker SIL spiller på vei bort, og når de “møtes” faller Oilersspiller bakover som om han ble skutt, ekstremt kvalmende å se på TV… Der kan man gi Oilers 2 for overspilling, mens SIL får 2 for Interferance! 4 mot 4… Men Oilers får PP og gjør 1-2…
      Så den offsideavgjørelsen…m Den pucken var aldri over linja, ogman vet ikke, men SIL kunne gjort mål, var jo 12-14 sek. igjen. (Personlig tror jeg ikke SIL hadde scora, men vet aldri)… Linjemann som er ved Oilers benken, hører bak seg flere skriker offside, det er 3 mann på blålinja, han kan UMULIG se om pucken er over linja eller ikke, så han dømmer det han tror, ikke det han ser! Skandale spør du meg!

      Kamp 3.

      Det vet du selv, mål 2, slulle vært annulert og utv. til Oilser. Med PP til SIL kunne de gjort 0-2, det ver man aldri… Selv om Oilers spillemessig var bedre!

      Så en albue som ble kvalmende ekkelt oversett. Kampen var kjørt, så ikke matchavgjørende, men SIL spiller får en direkte albue rett i ansiktet, men dommer ser den, og washer den ut. Det er også meget svakt dømt!

      Det vsr alt for meg her i Lørenskauen! Håper SIL klarer å slå tilbake, selv om jeg tviler! Jeg ønsker meg tett og jevn finaleserie uten at det ene eller det andre laget er sydomsspreget eller tvilsomme dommeravgjørelser!

      Guttennfra Skauen!!

      Snart rygger vi opp, og DA blir Lørenskog topplag igjen!! 😉

      1. Hei. Nå har jeg sett bilder fra bak mål i Stavanger som krystall-klart viser at det er Solem som initierer kontakt med Hoff og deretter faller og tar med seg Hoff i fallet (akkurat det er det ingen som diskuterer). Dommernes vurdering er korrekt ihht de bildene.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg