Uff.. denne besværlige snøen..

I dag skjedde det igjen.

Kaos på veiene på østlandet på grunn av snø og glatte veier. Det morsomme i hele kaoset er jo at det er ikke den “vanlige” østlending som skaper kaoset pga snøen. Det er jo derimot slik at vi “vanlige” østlendinger rett og slett blir rammet av alle de som ikke på noen som helst måte er vant til snø, snøvær, snøføre og snøkjøring. Det tyter av vogntog og andre kjøretøyer som blant annet ikke har samme holdning til mønsterdybde som vi har. Kan du se mønsteret så er det ok er tydeligvis leveregelen der i gården.

Vi venter  jo nå bare på en storm av nordnorske spydigheter rundt snø og kaos. Men til dere kan jeg si;

For alle nordlendinger som aldri har vært i Oslo eller knapt sett en kø noensinne, så anbefales en studietur nedover for å studere veien fra Hønefoss til Oslo, fra Drammen til Oslo og fra Nittedal til Oslo hvilken som helst dag på sommeren, for så å se på samme trafikk en dag det røsser ned 30-40cm snø. Da skjønner du hvorfor det blir kaos når pappskaller i vogntog på slicks begynner å seile rundt på såpeglatte veier.

Samtidig kan du så studere Oslo sentrum og den trafikktettheten som er der hver eneste dag året rundt. Til og med på natta er det til tider tett trafikk. Så blander du inn 30cm snø i den tettheten samt et utall av busser og trikker som skal kjøre på veier glattere enn Bislett var i glansdagene sine. Det er heller ikke til å stikke under en stol at veldig mange av hovedstadens busser/trikker kjøres av nye landsmenn som ikke akkurat har vokst opp med ski på beina eller piggdekk på bilen.

Vi håper det løser seg snart og at folk snart lærer at snø er glatt..

 

..og apropos snø…

Jeg tenker om meg selv at jeg er en ganske fornuftig og til tider praktisk (ikke handy, det skryter jeg ikke på meg) fyr, og derfor undrer jeg meg på hvorfor jeg stadig havner opp i situasjoner som får meg til å stå og dunke meg selv hardt i panna med et Doohh-Simpson uttrykk i ansiktet.

Jeg kommer ut av huset på morgenen og ser at det har snødd. Det er jo ganske vanskelig å ikke legge merke til det sånn sett. Det tar ikke mange skrittene med vassing i 10-12cm snø før jeg skjønner to ting. En: Bilen min er nedsnødd, og To: Jeg kommer til å fryse for jeg har ikke noe kost å fjerne snøen med.

Jeg kan jo starte bilen og la rutene bli snøfrie ved smelting men det innebærer å gjøre et kunststykke ikke mange behersker og som frembringer et spørsmål du også kan stille deg selv:

Har du prøvd å åpne bildøra på en nedsnødd bil uten å få halve setet fylt av snø?

Nåvel.

Denne gangen ble jeg såpass grinete av å børste snø med armer og hender, og nærmest fryse på meg neglesprett, koldbrann, brokk og lumbago, samtidig som jeg ble våt i rassen av å ikke klare bli kvitt all snøen som havnet i setet da jeg åpnet døren for å starte bilen, at jeg der og da bestemte meg for å skaffe meg en liten kost. Dette ville jeg nemlig ikke oppleve en gang til.

Som sagt så gjort. Kost innkjøpt.

Dagene går.

Og så:

Jeg kommer ut av huset om morgenen og ser at det har snødd, igjen. Det tar ikke mange skrittene med vassing i 10-12 cm snø før jeg skjønner to ting, En: Bilen min er nedsnødd, og To: Jeg er en kjempetosk.

Hvorfor sier du?

Vel, jeg har riktignok nå en kost…

Inne i bilen..

Så da kommer spørsmålet igjen da..

Har du prøvd åpne bildøra på en nedsnødd bil uten å få halve setet fylt med snø?

#bil #snø #vinter #kost

 

1 kommentar
    1. De er bra store i kjeften de fra nord (nesten fullblods nordlending selv) Men rushtrafikk der er når to biler er inne i rundkjøringa samtidig 🙂

      Joda, fått setet dekket av snø og is mer enn en gang, derfor ligger eventuelt kosten i bagasjerommet, ikke så nøye med litt snø der, eller bilen står på forvarming 😉

      Jeg elsker snø, så får heller tåle en utfordring og tre.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg