Vi var første bil etter en ulykke..

Hvorfor stoppet ikke du?

I dag hentet jeg kona i Oslo etter en uke på skole. Glade og fornøyde for å være sammen igjen satte vi kursen mot Hønefoss. Ut på motorveien ved Sjølyst og så innfinne seg med at nå blir det lurking i 70 km/t hele veien hjem. Vel; vi kom ikke lenger enn til Ramstadsletta..

Trafikken fløt.. Plutselig stopper de 2 filene til venstre for oss.. Vi hører en lyd og så en kjempesmell..ser en liten personbil skjene ut i midterste fil.. Vi kjører rett igjennom en skodde av plastikkbiter.. Stopp-stopp sier kona.. Jeg stopper der jeg kan sette fra meg bilen uten at den er i veien og sammen løper Line og jeg tilbake til ulykken.. Vi konser om den første bilen vi kommer til.. Den er full av unge damer..på vei til julebord i Asker.. Bilen er vrak.. Smadret bak og foran., kjedekollisjon.. En kraftig en..

Line tar seg av passasjersiden.. Hun hjelper ut ei jente det blør veldig i hodet på. Jeg river opp bakre bakdør med hjelp av en mann som kommer til før jeg selv river og bender opp førerdøren.. Sakte men sikkert får vi alle 5 jentene vekk fra bilen og bort på gressdekket ved siden av veien.. De er i sjokk..

Jentene har skader i rygg, nakke, hode og ben som kjennes mer og mer etter at adrenalin og sjokk over smellen avtar. Alle sammen blir etter vært tatt hånd om og behandlet av ambulansepersonell.. Line og jeg blir der inntil siste jente er kjørt bort og politi så dimiterer oss.

Det var kun en bil til i tillegg til oss som stoppet for å sjekke førere og passasjerer i de fire bilene som var involvert…

Det er for dårlig..

Bryr “vi” oss ikke?

For Line og meg var det en selvfølge å stoppe og hjelpe til..

Det burde det være for deg og…!

#E18 #motorvei #kollisjon #bry-deg #stopp #samvittighet

16 kommentarer
    1. Selvsagt bør man stoppe,men er farlig å flytte noen med hodeskader og nakkeskader når man ikkje vet hvor skadet de er. Håper at de alle slipper fra dette med skrekken og at de er takknemlige for at dere stoppet og hjalp dem:)
      fine du og din kjære <3

    2. Jeg syns det er helt sykt hvordan denne verden er blitt! “Vi” har sluttet å bry oss! Alle driter i hverandre.. “Det gjelder ikke meg”.
      Dette har jeg lagt mer og mer merke til og man ser det hver dag! Ingen bryr seg lenger!
      Folk er så opptatt av meg, meg, meg, meg, meg at de helt glemmer å se rundt seg! De glemmer fullstendig at det finnes andre mennesker her i verden som er like mye verdt som deg!
      Godt det er noen få igjen som klarer å se andre personer og som viser at de bryr seg! <3 Dere er herlige!

    3. Det aller farligste er å ikke gjøre noe!
      Å gjøre litt er bedre enn ingenting og vi må IKKE være redd for å gjøre feil!
      Det er bedre å flytte folk fra en potensielt farlig bil enn å la dem sitte i tilfelle nakkeskader..
      Disse gikk dessuten selv..
      Har fått takknemlig sms fra jenter som satte stor pris på at vi stoppet <3
      For meg er det en selvfølge!!

    4. Når noen ser at andre stopper så er det enklere å dra videre, blir det for mange så er det ingen nytte avlikevel… Tror det er mange som tenker slik, særlig om det er mange andre som også kunne stoppet. Så er det vel de som tenker at jeg kan jo ikke første hjel så jeg kan ikke gjøre noe. Men det er da bedre å stoppe å sjekke om en kan være til nytte og heller dra videre om en ikke trengs.

    5. Lillian: Joda , skjønner at folk tenker slik..men her stoppet jo ingen.. Mye bedre at “alle” stopper i starten for så å kunne reise videre med god samvittighet 🙂

    6. Kjære Line og Jim!
      For noen fine mennesker:) Vi er så dypt takknemlige for omsorg og genuin medmenneskelighet! Etter forholdene går det bra med oss, vi er ved godt mot! Oppi all dramatikken, og alt som skjedde rundt oss, er det dere vi husker best…<3
      Mange gode klemmer fra oss fem Lillojentene

    7. Ulykkesfuglene: Hei hei 🙂 Tusen takk for fine ord :)) Veldig godt å høre at dere har det bra 🙂 Har tenkt mye i ettertid på hvordan det kunne ha gått.. Sånn sett er det lykke at dere hadde stappet bagasjen smekkfull.. Tok nok av mye av smellen alle bagger og kjoler som lå der 🙂 mvh Line & Jim 🙂

    8. Kjære Ulykkesfuglene <3
      Så utrolig skjønne dere er, dette var koselig å lese, tusen takk 🙂
      Var glad vi kunne være til litt hjelp og støtte, og veldig glad for å høre at dere har det bra 🙂
      Ønsker dere alle fem en kjempefin adventstid, ta vare på hverandre og kos dere masse 🙂
      Og ta et nytt julebord kanskje?? 🙂
      Mange gode klemmer fra oss til dere

    9. Lillian: vi trodde mange hadde stoppet før oss fordi vi brukte tid på å komme oss ut av veien og stoppe bilen.. Likevel var det en selvfølge å stoppe for sikkerhetsskyld.. Var vi overflødige kunne vi bare reist igjen.. Men her tenkte visst alle sånn og gadd ikke stoppe i det hele tatt.. DET er ikke greit heller..
      Jeg måtte som sagt stoppe trafikken selv for å komme frem til de skadde..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg