Norsk likhetssnillisme..

Hvor lenge skal barn pakkes inn i vattdott?

Hvor gamle må ungene våre bli før det er greit for foreldre at det faktisk finnes vinnere og tapere ute på banen?

Hvorfor spør jeg? Jo fordi:

I tillegg til veldig mye annet jeg gjør innenfor hockeyen så er jeg også speaker på kampene Ringerike Panthers U14 spiller hjemme i Schjongshallen. U14 er den første årsklassen i ishockey der man ikke lenger må slavisk følge barneidrettsbestemmelsene. Vi opptrer selvsagt ryddig og ordentlig men vi begynner å tilpasse hverdagen i hockeyen til den mer voksne del. Det betyr blandt annet at resultater offentliggjøres, at utvisninger akkompagneres av spesiell musikk, at mål hjemmelag og bortelag har forskjellig musikk og at speaker også gjør litt mer stas på hjemmelagets mål.

I går fikk jeg altså kjeft av en mor fordi jeg gjorde en liten gest som speaker hver gang hjemmelaget laget mål. Bortelaget ledet hele 0-4 (med nøytral og grei opplesing av målscorere og assister) før Panthers startet opphentingen. Jeg gjør altså følgende: “Panthers mål ble laget av X, assistert av X og X….hooooooiiiiiiiii…!!” som en greie for hjemmelaget.

På 1-4 skjedde ikke noe. På 2-4 skjedde ikkenoe. På 3-4 skjedde ikke noe. På 4-4 gestikulerer en tilskuer og roper “sekretariatet skal være nøytrale”.. På 5-4 kommer den samme damen inn døra på sekretariatet og sier det samme pluss at jeg med mitt “hooooooiiii” utpsyker motspillerne…

Gjør jeg virkelig det? Hvor gamle må ungene bli før de tåler tuting ved mål? Musikk ved mål? Musikk ved utvisning? Hoooooiiii ved mål? At noen vinner i det hele tatt? Skal ungene pakkes inn i vattdott og så få tidenes sjokk på feks U18 der de får høre feks “nei så kjukk du har blitt” på vei mot utvisningsboksen, tverrvender og drar gråtende hjem?

Mitt “hoooooiiii” har kun vært for å skape entusiasme på tribunen.. En greie for Panthers U14.. Jeg sier ikke at “bortelaget er rævva, hooooiii”.. Jeg bruker det kun som en avslutning på hjemmelagets mål.. Alle som har vært på kamper på Jordal, Ullevål. Hbk stadion, Nadderud ja også på 1 div i Schjongshallen vet jo at hjemmelagets mål blir gjort mer stas på enn bortelaget.

Jeg kommer til å fortsette med dette inntil jeg eventuelt får pålegg fra klubb/forbund om å stoppe.

Vi driver jo med dette frivillig og for å ha det morro!!

#ishockey #panthers #speaker #hoooooiii #entusiasme #glede #mål #utvisning #musikk

5 kommentarer
    1. spissrotgang min venn
      man skal passe på de sårbare og styrke de sterke og finne balansen med de som er vanlig og heie alle fram og styrke de svake og dempe de sterke…eh ja hvodan var det igjen?

    2. Livets harde skole har ingen vondt av. Om man skal bli god i idrett så må man satse tidlig og man må tåle å takle tap. Om de blir dillet og dullet med til de er 20 så lærer dem aldri at grunnlaget må legges tidlig og det koster blod, svette og tårer for å bli blant de beste. Jeg for min del er en alt for dårlig taper til å drive med lag idrett. Skal de drive med idrett for å ha det gøy er det en ting, men vil man framover og skape “stjerner” da er det mye mer som kreves… .

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg