Jeg er så glad jeg ikke har døtre.

Jeg er så glad jeg ikke har barn som må vokse opp med det presset unge jenter i dag har på seg med hensyn til utseende og kropp.

Joda, det et kroppspress blant gutter og, men det er ikke i nærheten av hva jenter opplever.

Hvem er det så som har mye av skylda for dette, ja i tillegg til de alltid eksisterende medier som rapporterer fra Hollywood etc? Jo det er en gruppe mennesker:

Kvinnelige toppbloggere uten gangsyn.

Kvinnelige toppbloggere som fraskriver seg det ansvaret de har fått som unge jenters forbilder. Kvinnelige bloggere med alt fra 5-70 tusen daglige lesere. Kvinnelige toppbloggere som ikke klare vise frem en brusflaske engang uten å strutte med rompe, pupper og lepper.

Nei du kvinnelige toppblogger, du kan ikke fraskrive deg ansvaret. Du har på en gitt dag 30 tusen ungjenter som lesere som tror lykken er silikon her, botox der samt eventuelt få barn i ung alder og bli blogger på heltid.

Jeg er så glad jeg ikke har døtre som forsvinner ned på rommet sitt for å ta selfies med trutmunn og strutterompe. Jeg er så glad jeg ikke har døtre som føler seg mislykka fordi de ikke har silikonpupper og fitnesskropp.

Det å lese kvinnelige toppbloggere fraskrive seg sitt ansvar overfor sine lesere blir bare for dumt. Det eksisterer ufattelig mange unge jenter der ute som er lettpåvirkelige og ute av stand til å skille deres liv mot en toppbloggers.

Kan du, kvinnelige toppblogger, bare prøve se for deg en ungjente på 13-15 som sliter med selvtilliten, som ikke føler hun er noen, som ikke tenker hun betyr noe for noen, som ser deg legge ut lettkledde bilder for å se hvor mange "likes" du får? Kan du se for deg det og samtidig igjen påstå at du ikke har et ansvar?

Er du i det hele tatt bevisst på hvor mange jenter det finnes der ute som ikke har fått den riktige bagasjen hjemmefra? Som ikke har lært hjemme hva som er rett og galt? Som ikke har lært disse grensene man helst ikke skal tråkke over før man er voksen og klar over sine valg og hva de kan bety for fremtiden? Er du i det hele tatt klar over hvor mange ungjenter som sliter rundt omkring i Norges land pga bilder etc på avveie fordi de tror livet du lever er det eneste rette?

Jeg sier ikke at du ikke skal få gjøre som du vil kjære kvinnelige toppbloggere; Jeg sier bare at du kan være ditt ansvar bevisst. Advar jentene. Fortell de hvordan livet er. Informer om ulempene, ikke bare vis det glamorøse.

Mvh

En pappa til "bare" gutter.

#kropp #kroppspress #gutter #jenter #bloggere #kvinner #selfies #pupper #rompe #lepper #silikon #botox #strutterompe #toppbloggere

14 kommentarer
    1. Bra innlegg. Jeg må jo og si at jeg er glad jeg har en gutt. Satt her og tenkte litt i samme retning som innlegget ditt her om dagen. Tenk hvor stor gruppe som leser de, og tenk hvis de hadde formidlet sunne verdier. Da kunne de gjort en forskjell…. ikke et innlegg jeg kommer til å skrive så værsågod:))

    2. Jeg har tenkt mye det samme..Vel, jeg har jo ikke barn da, men jeg har tenkt at jeg er glad jeg ikke er ung selv i dag, med alt det fører med seg av press. Men så var det en som sa til meg at vi hadde jaggu meg mye press vi også når vi vokste opp …og vi klarte oss gjennom det, fordi vi hadde noen sunne verdier på plass..:Og noen klarte ikke seg så godt gjennom det, men ble presset og puffet og satt igjen med dårlig selvbilde. Men jeg tror fremdeles det er verre nå, fordi alt er mye mer eksponert, mer sosiale medier og andre medier, som presser på. Mer massivt. Jeg er sikker på at om du hadde fått jenter, så hadde de hatt mye av dine verdier 🙂

    3. frodith: Jada 🙂 Dette handler nok ikke så mye om hva våre barn hadde opplevd, dette er mer et stikk i siden til de som fraskriver seg ansvaret de rett og slett må ta på bakgrunn av sin popularitet.

    4. Her sier jeg enig, enig og enig. Har selv en hyperfersk tenåringsdatter (1 dag gammel) som så absolutt merker presset på nystartet ungdomsskole. Det er om å gjøre å ha de rette merkene på klærne med de rette bokstavene. Toppbloggere har litt av skylden, sammen med andre sosiale medier. Men jeg husker også en svunnen tid, da jeg var 14 år og skulle bare ha Levis-bukser. Det var det som gjaldt blant flokken. Men presset i dag er nok hardere.

    5. Godt skrevet,dette vet jeg alt om jeg har tre jenter fra 12 til 16 mellomste har tatt det innover seg at man skal være så tynn,hun har fått bulimi å har fått problemer med å ta til seg mat.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg