Det er for jævlig at oppdragelse overrasker.

I går opplevde jeg noe gledelig på slutten av dagen. Herved gis en virtuell blomst til en småbarnsfamilie som var på Kiwi Hønefoss i går.

Dagen min startet med en kjøretur til Strømstad og deretter Nordby for å handle litt av hvert. Disse kjøreturene gir meg, tror jeg da, alltid flere rynker og grå hår på grunn av kjøreferdigheter, eller mangel på sådanne, til mine medtrafikkanter. Det bremses i tuneller, skiftes fil uten signal eller sjekk blindsone, ligger i venstrefil under fartsgrense etc. Gårsdagens kjøring toppet seg vel da jeg tok igjen en bil i venstre fil (høyre var helt ledig) som etter lang tid endelig la seg ut høyre slik at jeg kunne passere for deretter la seg tilbake i venstre fil… jaja, nok om kjøring.

På ettermiddagen måtte jeg innom butikken her hjemme. Jeg parkerer og begynner gå mot inngangen da et par i ca 25-30-årene kommer ut. De har en sønn på 4-5 år samt en datter på 2-ish som moren bærer på armen. Gutten ser noe søppel på bakken og begynner sparke det bortover.

Da skjer det gledelige. Mammaen og pappaen reagerer ganske likt og sier "Hei XX, la være med det, plukk det heller opp og kast det".

Gutten svarer som de fleste gjør "men det er jo ikke jeg som har kasta det på bakken".

Da svarer mammaen: "Det vet jeg, men du trenger ikke hjelpe til med å spre søppel på parkeringen, da tar du det heller opp og kaster det i søpla".

Gutten mumler bittelitt men plukker det opp og kaster det, er like blid og får skryt/takk av moren og faren sin.

Dette fortjener en stor virtuell blomst 🙂

Det er altfor mange som rett og slett gir komplett F… i sånne ting. Det gledet meg å se på en lørdags ettermiddag. Jeg sier ikke at alle skal flyge rundt å rydde søppel hele tiden, men ved å lære barn at søppel skal i søppelkasser så blir det kanskje mindre og mindre av forsøpling rundt omkring.

God søndag 🙂

#barn #voksen #oppdragelse

3 kommentarer
    1. Det er så kjekt å se slike ting! Når det er sagt så er det jaggu sjeldent jeg ser barn som kaster søppel på bakken- stort sett er det godt voksne personer, og aller helst menn, faktisk! Men ja, veldig bra å lære barna at søppel skal i søppelkassen, og selv om man ikke har kastet søplet på bakken selv, så kan man likevel ta det opp å hive det, enn å sparke det videre 🙂

    2. Man kan jo håpe 🙂 he he… Jeg blir så sint når folk kaster søppel ut av vinduene på bilene sine, eller de som bare kaster søppelet på bakken, når det står en søppelkaste bare tre meter lenger bort liksom- så sinnssykt unødvendig! Vil folk virkelig gå rundt på steder med masse søppel overalt? :O

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg