En helt vanlig samtale med en jobb-ambisiøs 6-åring

Pappa, vet du hva jeg skal bli når jeg blir stor?

Hvor mange av oss har ikke hatt disse samtalene med de små? Disse samtalene der jobb-ønsket forandrer seg i takt med hva som er kult på en eller annen tv-serie akkurat for øyeblikket. Selvsagt må man forsøke å holde maska og snakke alvorlig med og om disse ønskene, noe jeg også da gjorde i dag.

Etter henting SFO så setter vi oss inn i bilen, og umiddelbart kommer:

“Pappa, vet du hva jeg skal bli når jeg blir stor?”

Nei, svarer jeg, men forventer egentlig det sedvanlige -alligatorjeger- siden det er et program som fenger for tiden og poden har mang en gang ytret ønske om å bli nettopp det.han har til og med satt håndjern på bamser og fanget de. Men, det ble ikke svaret i dag, i dag kom:

“Jeg skal bli brannmann”..

Så flott sier jeg, det er en fin jobb. Da kan du slukke branner og hjelpe mange mennesker. Til og med dyr..katter oppe i trær og sånn.

“Ja, og så skal jeg bli doktormann”..

Jøss, du skal bli det og ja.. det var ikke dårlig. Brannmann og doktor…skikkelig bra jobber begge to. Da kan du jo hvert fall hjelpe folk.

“Ja.. og så skal jeg bli politi og”..

Brannmann, doktor og politi.. ikke dårlig.. Så du skal først være med å slukke brannen, så skal du hjelpe de som er skadet og til slutt skal du jakte på de som tente på brannen og arrestere de. Det er en skikkelig god plan. Litt travel hverdag, men en skikkelig god plan.

“Ja, men først skal jeg spille fotball da… det var det jeg tenkte på først”…

#barnemunn #barn #voksen #brannmann #doktor #politi

 

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg